صنعت داروسازی، نباید در محدودیت نظارت‌های دولتی، محصور و راه توسعه بر آن بسته بماند.

دكترغلامحسین فرزندی با بیان این‌ كه صنعت داروسازی ایران متاثر از صنعت داروسازی جهان است به ایسنا گفت: از این رو شناخت صنعت داروسازی جهان و آشنایی با چالش‌های آن می‌تواند در تصمیم‌گیری عمیق‌تر درباره صنعت داروسازی كشور سودمند باشد.

وی، تحقیق و توسعه (R&D) و توسعه محصول را در صنعت داروسازی زیربنایی برشمرد و در ادامه كاهش بهره‌وری و تحقیق و توسعه محصول را از چالش‌های روز صنعت دارویی دنیا عنوان كرد و افزود: در حالی كه هزینه سالیانه صنعت داروسازی دنیا در زمینه تحقیق و توسعه از 10 درصد رشد برخوردارست، اما تولید مولكول جدید به عنوان خروجی و محصول این تحقیق‌ها رشد چندانی نداشته است.

دكتر فرزندی، توضیح داد: به عنوان مثال در سال 2003 حدود 30 عدد NAS در دنیا عرضه شد كه كمترین تعداد مولكول خروجی در 25 سال گذشته بوده است.

وی با تاكید بر این ‌كه از دلایل كندی سرعت ورود مولكول جدید به بازار دارویی دنیا با وجود افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش طول دوره تایید است در ادامه افزود: سخت‌گیری‌های قانونی و حساسیت مقامات تایید كننده و حذف دارو در فازهای 2 و 3 و چه بسا جمع آوری دارو پس از ورود به بازار (در فاز نخست) فقط به علت حساسیت‌هایی بوده است كه برای افزایش كیفیت و كاهش عوارض جانبی دارو لحاظ می‌شود.

دكتر فرزندی، با بیان این ‌كه به تدریج بیولوژی، جایگزین علم شیمی در صنعت داروسازی دنیا خواهد شد، گفت: درحالی ‌كه شیمی و فرآیند مولكول‌های شیمیایی، اساس صنعت داروسازی است،هم اكنون عمده مولكول‌ها و با ارزش افزوده بالا در صنعت داروسازی حاصل فرآورده‌های بیولوژی است.

مدیرعامل شركت داروسازی اكسیر، ادامه داد: پیش بینی می‌شود در 15 سال آینده بیش از نیمی از مولكول‌های جدید دارویی در حوزه بیولوژی، بیوتكنولوژی و آنتی بادی‌های مربوط به حوزه‌ بیوتكنولوژی تولید شود.

وی با تاكید بر این‌ كه هم‌زمان با این جایگزینی، تغییر زیر ساخت‌های صنعت داروسازی، نیروی متخصص، نوع دانش فنی و تكنولوژی الزامی است، افزود: مشخص شدن نقشه ژنتیكی انسان و بروز پیشرفت‌هایی در پدیده كلونینگ سبب شد، صنعت داروسازی به سمت بیولوژی و بیوتكنولوژی هدایت شود.

دكتر فرزندی، عوارض جانبی كمتر و قابل پیش بینی بودن رفتار مولكول‌های بیولوژی را از فواید فرآورده‌های بیوتكنولوژی برشمرد و گفت: از این جهت صنعت داروسازی دنیا به سمت بیولوژی حركت می‌كند.

مدیرعامل شركت داروسازی اكسیر، ادامه داد: در گذشته تاثیر داروها در سطح ارگان و هم اكنون در سطح بافت و حتی مولكول‌هاست. به عنوان مثال امروزه داروسازان برای درمان آسم در صدد تولید داروهای موثر بر روی بافت اپی تلیال در مجاری و یا اثر بر روی سیستم‌های سلولی در دستگاه خون‌رسانی و یا بر روی زنجیره واكنش‌های اینترلوكین و یا مدیاتورهای بافتی هستند.

وی با اشاره به وجود تعامل بین كامپیوتر و علوم مهندسی با صنایع داروسازی، بیوتكنولوژی و نانوتكنولوژی گفت: این تعامل باعث شد، بسیاری از فرآیندهای تحقیق و توسعه به صورت مدلینگ و شبیه سازی انجام شود. به نحوی كه در دنیای كنونی ارگان‌ها مدل كامپیوتری می‌شوند.

به گفته فرزندی، بر اساس این تعامل پیش بینی می‌شود هزینه تحقیق و توسعه درصنعت داروسازی كاهش یابد.

مدیرعامل شركت داروسازی اكسیر، ادامه داد: همچنین تكنولوژی موبایل، رادیوفركانس و تكنولوژی ریموت مانیتورینگ فاز مطالعات بالینی را تحت تاثیر قرار داده است؛ به نحوی كه در آینده نزدیك in life testing جایگزین روش‌های مطالعه بالینی فازی خواهد شد.

دكتر فرزندی با این توضیح كه در روش in life testing فازهای 1 و 2 و 3 آزمایش‌های بالینی دارو درهم ادغام می‌شود، گفت: در این روش گیرنده دارو در منزل با تكنولوژی موبایل و رادیوفركانس كنترل می‌شود و با بروز كمترین عوارض امكان تغییر مسیر مطالعات وجود دارد.

وی از نتایج حاصل از تحقیق و توسعه را تولید مولكول دارویی ویژه هر فرد عنوان كرد و افزود: مشخص شدن نقشه ژنتیكی افراد و شناخت ماهیت كروموزوم‌ها و ژن‌های روی آن سبب شده كه صنعت داروسازی دنیا بر اساس ژنتیك افراد رفتار كند.

مدیرعامل شركت داروسازی اكسیر، یادآور شد: در دنیای امروز مشخص شده كه 27 عارضه شایع ناشی از مصرف داروها به علت تفاوت‌های ژنتیكی است كه این موید الزام تولید دارو بر اساس ویژگی‌های ژنتیكی افراد است.

دكتر فرزندی با اشاره به این كه 20 تا 50 درصد مردم به علت خصوصیات ژنتیكی به ضد افسردگی‌های سه حلقه‌یی پاسخ نمی‌دهند، گفت: حدود 30 تا 70 درصد مردم هم به علت اختلاف در سطح ژنتیكی به اینترفرون پاسخ مناسبی نمی‌دهند بنابراین باید در آینده بر اساس اختصاصات ژنتیكی افراد داروهای خاصی تولید و تجویز شود.

وی با تاكید براین‌ كه در آینده تعداد و طبقه‌بندی بیماری‌ها هم تغییر خواهد كرد، یادآور شد: طبقه‌بندی براساس اختلالات ژنتیكی در آینده تعداد سرطان‌ها را از حدود 200 به 2 هزار مورد می‌رساند.

مدیرعامل شركت داروسازی اكسیر، قانون‌گذاری و شرایط محیطی مناسب برای صنعت داروسازی را ضروری برشمرد و افزود: همكاری بیشتر مقامات ملی توسعه دارو و مقامات دولتی، تولید كننده‌ها و مقامات بهداشتی‌ در آینده توصیه می‌شود تا به ایجاد تیم كاری مشترك منجر شود.

دكتر فرزندی با بیان این ‌كه در آینده قدرت چانه زنی پرداخت‌كنندگان هزینه‌های درمان بسیار افزایش خواهد یافت، گفت: هم اكنون در كشورهای پیشرفته پول دارو را نه بیمار بلكه سیستم‌های بیمه‌یی (غالبا خصوصی) پرداخت می‌كنند. از این رو حتی كشورهایی كه حساسیت كمتری را نسبت به قیمت دارو نشان می‌دهند امروزه مطالعات فارماكواكونومی را برای ورود دارو به نظام پرداخت خود الزامی كرده‌اند.

وی ازحركت آزادانه دارو در بازار جهانی به عنوان اتفاق بعدی در صنعت داروسازی یاد كرد و افزود: در گذشته دولت‌ها با ایجاد موانعی نظیر اعمال تعرفه گمركی، مانع از جابه جایی دارو می شدند كه امروزه با توجه به عضویت كشورها در سازمان تجارت جهانی این محدودیت‌ها برداشته شده است.

مدیر عامل شركت داروسازی اكسیر در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: با اعمال سیاست تفاوت قیمت، قیمت دارو در نقاط مختلف دنیا متفاوت شد، حركت آزادانه دنیا و واردات موازی سبب شد كه تنظیم قیمت دارو در بازارهای سنتی با دورترین بازارهای دنیا وجود داشته باشد. همچنین شاهد اهمیت روزافزون مالكیت معنوی و حقوق مرتبط با آن در بازار دارویی جهان هستیم.

دكتر فرزندی، با اشاره به فشار افكار عمومی بر روی صنعت داروسازی دنیا نسبت به این كه این صنعت صرفا به فكر درآمد و سود نه دغدغه و نگرانی مردم است، ادامه داد: بدین ترتیب صنایع داروسازی بزرگ دنیا واكنش‌هایی را نشان داده‌اند.

وی افزود: از این رو شركت‌هایی نظیر G.S.K بر روی مالاریا، شركت داروسازی اونتیس بر روی نوعی تریكومونازیس آفریقایی و شركت نوارتیس بر روی جذام كار می‌كنند تا بدین ترتیب صنعت داروسازی از زیر فشار افكار عمومی مبنی بر بی‌توجهی به مشكلات كشور‌ها و جوامع فقیر خارج شوند.

مدیر عامل شركت داروسازی اكسیر، افزود: از آن جایی كه بورس‌های سهام دارویی استحكام خود را در دنیا به چالش كشیده شده است بنابراین سهام‌داران خواستار كاهش قیمت تمام شده و افزایش سود در صنایع داروسازی از طریق كاهش هزینه‌ها هستند.

دكتر فرزندی، با اشاره به بحث بازار و بازاریابی دارویی ادامه داد: حجم بازار دارویی در دنیا از مرز 600 میلیارد دلار گذشته است و شركت‌های داروسازی تیم‌های متمركز و smart را برای بازاریابی تشكیل داده‌اند در شرایط كنونی بازاریابی از حالت گسترده خارج و به سمت متمركز و كار بر روی پزشكان الگو تغییر كرده است.

وی با بیان این‌ كه امروز فعالیت بازاریابی و تمركز بر روی تصمیم گیرندگان در تهیه پروتكل‌های درمانی بیشتر شده است، در ادامه با تاكید بر ضرورت تعیین جایگاه صنعت داروسازی در استراتژی ملی توسعه گفت: اگر صنعت داروسازی جزو حوزه‌های دارای ارزش افزوده‌ی بالایی است باید سیاست‌های متناسب با آن اجرا شود.

مدیر عامل شركت داروسازی اكسیر، با بیان این‌ كه هیچ صنعتی در دنیا بدون نوآوری و خلاقیت رشدی نخواهد داشت، یادآور شد: صنعت داروسازی ایران در حد كپی كاری بدون ابداعات در مقیاس وسیع است از این رو باید زیر ساخت‌های قانونی برای نوآوری صنعت داروسازی فراهم شود.

دكتر فرزندی ادامه داد: اگر وزارت بهداشت ایران حداقل پروسس پتنت را به رسمیت بشناسد در آن صورت چنانچه فردی روش جدیدی را در صنعت داروسازی ایجاد كند با ثبت آن از مزایا آن برخوردار خواهد شد كه شكوفایی تحقیقات و نوآوری را به همراه دارد.

وی بسیاری از اظهار نظرها مبنی بر بی كیفیتی داروهای ایرانی را بی اساس و فاقد پشتوانه علمی و مطالعاتی برشمرد و افزود: این تصور خسارات فراوانی را متوجه اقتصاد دارویی كشور كرده است.

مدیرعامل شركت داروسازی اكسیر، افزود: زمانی كه دوره پنتت دارویی در دنیا به اتمام می‌رسد میزان فروش آن به كمتر از 10 درصد كاهش می‌یابد؛ بروز این اتفاق موید آن است كه مصرف و فروش بسیاری از برندها صرفا به علت انحصاری بودنشان است نه به علت كیفیت دارو. از این رو تبلیغات و بازاریابی و تشویق افراد در نسخه نویسی تاثیر بسزایی در میزان فروش انحصاری دارو در دنیا دارد.

دكتر فرزندی اختلاف هزینه پرداختی بابت داروی خارجی و ایرانی را نه به علت تفاوت كیفیت بلكه اختلاف تبلیغات عنوان كرد و افزود: قیمت دارو در كشور جزو پایین ترین قیمت‌ها در دنیاست. متوسط سرانه دارو در ایران 20 و در دنیا یكصد و در كشورهای پیشرفته تا800 دلار است.

وی با تاكید براین‌ كه قیمت داروهای تولید داخل بسیار پایین است، ادامه داد: با عرضه دارو با قیمت پایین ارزش كالا نزد مصرف كننده كاهش می‌یابد.

مدیرعامل شركت داروسازی اكسیر، به رسمیت شناخته شدن حق پنتت در آینده در كشور را از چالش‌های صنعت داروسازی برشمرد و یادآور شد: بسیاری از داروهای تولید داخل قوانین پنتت دنیا را نقض می‌كنند.

دكتر فرزندی، با تاكید بر ضرورت انجام مطالعات گسترده در زمینه بیماری‌های نوپدید با قدرت فراگیری بالا نظیر ایدز و ویروس N1H5 آنفلوآنزای پرندگان گفت: امروزه تب نیل غربی در نیویورك و اروپا و سیفلیس در انگلیس یافت شده است. سل و مالاریا در حالت برگشت هستند این بازگشت ایجاب می‌كند تا سیستم دارویی و بهداشتی نسبت به بازگشت بیماری‌های قدیمی حساسیت بیشتری داشته باشد.

وی افزود: سیستم‌های بهداشتی و درمانی باید نقشه جا به جایی بیماری‌ها را در دنیا و كشور مطالعه و متناسب با آن صنعت داروسازی به روز شود.

مدیرعامل شركت داروسازی اكسیر، با بیان این ‌كه طبق قانون برنامه چهارم توسعه، وزارت بهداشت موظف است 30 درصد از ارز مصرفی دارو را از محل صادرات تامین كند به ایسنا گفت: سال گذشته برای واردات دارو 800 میلیون دلار ارز مصرف شده است بنابراین باید بالغ بر 200 میلیون دلار صادرات دارو وجود داشته باشد تا وزارت بهداشت به تعهدات قانونی خود عمل كند.

دكتر فرزندی در پایان بر ضرورت حمایت از نوآوری، سهولت جابه جایی دارو در دنیا، نوسازی توان تحقیق و نوآوری، سرمایه گذاری برای صادرات جهت حضور در بازارهای جهانی تاكید كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha