شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 88622
سلامت نیوز : برخی پزشکان معتقدند «آدنوویروس 36» که عامل بروز عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی است، در بسیاری از موارد از فاکتورهای اصلی چاقی و اضافه وزن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ «ریچارد ال آتکینسون»، رئیس مرکز تحقیقات چاقی در «ریچموند» آمریکا گفت: هرچند عفونت ناشی از این ویروس علت تمامی موارد ابتلا به چاقی نیست اما به طور چشمگیر به افزایش وزن کمک می‌کند. همچنین این فاکتور طی فرآیندی تدریجی سرعت سوخت و ساز بدن را نیز تغییر می‌دهد.

به گفته پزشکان، افراد حدود یک یا دو سال پس از ابتلا به این عفونت روند چاق شدن را در خود مشاهده می‌کنند.

آتکینسون همچنین گفت: این ویروس در واقع سلول‌های بنیادی موجود در بافت چربی را تحریک می‌کند تا حجم بیشتری از سلول‌های چربی را تولید و همچنین چربی بیشتری ذخیره کنند.

نتایج چندین مطالعه روی نمونه‌های انسانی نشان می‌دهد که آدنوویروس 36 با ابتلا به چاقی به خصوص در کودکان مرتبط است.

پزشکان همچنین در بررسی‌های خود مشاهده کردند که این ویروس اگرچه موجب اضافه وزن می‌شود اما ظاهرا در فرآیندی متضاد، سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول خون را پایین می‌آورد. این یافته در ذهن پزشکان این پرسش را مطرح کرده که آیا برخی از ترکیب‌های موجود در ویروس فوق می‌توانند در درمان دیابت و کلسترول بالا، موثر باشند؟

همچنین در مطالعه‌ای که سال گذشته (2012) روی 1400 نفر انجام گرفت مشاهده شد طی یک دوره‌ 10 ساله افرادی که تست آنتی‌بادی‌های این ویروس در آنها مثبت بوده در مقایسه با گروهی که به این ویروس آلوده نبودند، مقدار دریافت چربی بیشتر بوده و در عین حال سطح قندخون این افراد نسبت به گروه سالم پایین‌تر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha