سلامت نیوز : وزیر بهداشت ضمن تشریح برنامه‌های در دست انجام جهت کاهش وابستگی به داروهای وارداتی از طریق رونق بخشیدن به تولید داخل، گفت: در زمینه دارو متعهد هستیم که در سال آینده نه تنها حمایت‌های فعلی دارویی را داشته باشیم بلکه انتظار داریم بیش از این به مردم کمک کنیم تا آسیب کمتری متوجه بیماران شود.

دکتر سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ساماندهی بازار دارو از ابتدای فعالیت دولت یازدهم و تاکید رییس جمهور مبنی بر تلاش در جهت رفع هرچه سریع‌تر کمبودهای دارویی، گفت: از ابتدای فعالیت دولت، دکتر روحانی مصر بودند که این بحث سر و سامان یابد.

وی با اشاره به کمبود بالغ بر 350 قلم دارو در ابتدای دولت یازدهم، افزود: ریاست محترم جمهور به معاون اول و وزرای اقتصادی دستور دادند که در جهت رفع هر چه سریع‌تر کمبودهای دارویی کمک کنند. به این ترتیب داروهایی که در گمرکات بود آزاد شد. همچنین مقرر شد داروهایی که باید از کشورهای مختلف وارد گمرکات می‌شد در نوبت بارگیری قرار نگیرند. این موارد در ستاد تدابیر ویژه مصوب شد. همچنین با تزریق 1860 میلیارد تومان جهت یارانه دارو موافقت شد. بانک مرکزی نیز تسهیلات خوبی را ایجاد کرد که بی‌سابقه بود.

وزیر بهداشت در این باره ادامه داد: به این ترتیب بود که چرخه پخش دارو راه افتاد و بخشی از بدهی‌های شرکت‌های پخش پرداخت شد و تمام این موارد نهایتا موجب شد که دارو وارد بازار شود. اکنون بر اساس اعلام مسوولان دارویی کشور کمبودهای دارویی دو رقمی شده و به زیر 30 قلم رسیده است که خود یک موفقیت است. البته باید از این موفقیت مراقبت کرد تا مجددا با مشکل مواجه نشویم.

انتقاد وزیر بهداشت از نسخه نویسی‌های بی‌حساب و کتاب برخی پزشکان

دارو از سودآورترین تجارت‌ها...

وی با بیان این که در زمینه دارو خیلی کار داریم و گرفتاری‌هایمان زیاد است، افزود: به عنوان مثال مشاهده می شود که در برخی موارد در جامعه پزشکی بدون مطالعه و بدون سنجش عوارض، نسخه نویسی‌های بی حساب و کتاب صورت می‌گیرد که باید در این زمینه کار شود. در بخش اقتصادی هم همین طور؛ دارو یکی از سودآورترین تجارت‌هاست و در بسیاری از نقاط دنیا از نظر تجارت در رتبه اول است و در کل دنیا نیز پس از نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی دومین رتبه تجارت را به خود اختصاص می‌دهد و در مجموع دارو تجارتی بسیار قوی است.

هاشمی در این باره افزود: در ایران نیز هرچند طی این سال‌ها موفقیت‌ها و کامیابی‌های خوبی در زمینه دارو داشته‌ایم اما مشکلات بسیار پیچیده‌ای هم داریم که باید به مرور زمان حل شود و لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم. بخشی از این مشکلات شناخته شده و بخشی ناشناخته است که باید برای باز کردن قفل آن تلاش شود.

قول وزیر بهداشت برای استمرار و افزایش حمایت‌های دارویی در سال آینده

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره بازگشت قیمت حدود 170 قلم دارو به قیمت سال گذشته و برنامه‌های وزارت بهداشت برای پوشش و کاهش قیمت دیگر اقلام دارویی گفت: متناسب با اعتباری که در اختیار وزارت بهداشت است، اقلام دارویی جهت کاهش قیمت افزایش می‌یابند. در این زمینه باید مقداری باید با احتیاط پیش رویم تا این روند استمرار داشته باشد، به این ترتیب که در سال 93 و سال‌های پس از آن نیز بتوانیم این حمایت را داشته باشیم.

وی در این باره افزود: مردم عمدتا در چنین مواردی تجربه خوبی ندارند و عنوان می‌کنند که دولت‌ها در ابتدای مسوولیت‌شان گشایشی را ایجاد می‌کنند و حمایتی را انجام می‌دهند اما پس از استقرار و اینکه جای پایشان محکم شد، ممکن است مانند ابتدای مسوولیت‌شان نباشند. تمام تلاش‌مان آن است که چنین اتفاقی در این دولت نیفتد. ما نیز در زمینه دارو متعهد هستیم که در سال آینده نه تنها همین حمایت‌ها را داشته باشیم بلکه انتظار داریم بیش از این به مردم کمک کنیم تا آسیب کمتری متوجه مردم شود.

هاشمی همچنین ادامه داد: امیدواریم اتفاقی هم که در حوزه سیاست خارجی افتاده در زمینه رفع کمبودها و همچنین کاهش هزینه‌های دارویی، راهگشا باشد. با اجرایی شدن این تفاهمات انتظار آن است که رقم قابل توجهی از قیمت داروها کاهش یابد؛ چرا که به دلیل تحریم‌ها که عمدتا تحریم‌های بانکی بود، کمپانی‌های دارویی باید هزینه‌های اضافه‌تری را پرداخت می‌کردند.

برنامه‌های وزارت بهداشت برای کاهش 25 درصدی واردات دارو از طریق رونق تولید داخل

وزیر بهداشت گفت: از طرف دیگر مصمم هستیم که تولید داخل را رونق دهیم و جزو برنامه‌مان است که بتوانیم 25 درصد از وابستگی فعلی را کاهش دهیم. طبیعی است که با رونق تولید داخل باز هم قیمت‌ها کاهش می یابد. به عنوان مثال داروهایی داریم که معادل داخلی‌اش ساخته شده و مرغوبیت آن نیز به همان اندازه محصول خارجی است اما قیمت آن بیش از پنج برابر کمتر از محصول خارجی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha