رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اعلام این كه سرانه مصرف شیر ایرانیان 91 كیلوگرم در سال است، گفت: این در حالی است كه در اروپا این سرانه 300 كیلوگرم برآورد می‌شود

كتر پریسا ترابی در گفت وگو با ایسنا با استناد به آخرین آمار در مورد سبد غذایی مصرفی ایران كه در سال 81 منتشر شد، مصرف لبنیات هموطنانمان را روزانه 139 گرم برشمرد و با اعلام این كه 38 گرم از این میزان را شیر تشكیل می‌دهد، خاطرنشان كرد: این در شرایطی است كه مصرف مطلوب لبنیات هر فرد باید روزانه 225 تا 240 گرم باشد.

دو درصد ایرانی‌ها در طول هفته هیچ نوع لبنیاتی مصرف نمی‌كنند

تنها حدود 65 درصد از افراد جامعه روزانه یك بار یا بیشتر لبنیات مصرف می‌كنند

وی افزود: همچنین بر اساس گزارش وضعیت عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت در سال 84، تنها حدود 65 درصد از افراد جامعه روزانه یك بار یا بیشتر لبنیات مصرف می‌كنند. در حالی كه 2 درصد ایرانی‌ها در طول هفته هیچ گونه لبنیاتی مصرف نمی‌كنند.

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه با بیان این كه 3/4 درصد ایرانیان یك بار و 8/6 درصد دوبار در هفته از لبنیات استفاده می‌كنند، گفت: در عین حال 6/8 درصد مردم چهار بار، 1/4 درصد پنج بار و 7/3 درصد شش بار در هفته از لبنیات تغذیه می‌كنند.

ترابی یادآور شد: افراد 55 تا 64 ساله و افراد 35 تا 44 ساله به ترتیب كمترین و بیشترین مصرف لبنیات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در مورد دلیل كم بودن سرانه مصرف شیر و لبنیات در كشور نسبت به سایر نقاط جهان، عوامل متعددی را در افراد مختلف و تحت تاثیر تمایلات و ظرفیت‌های اجتماعی و فردی برشمرد و اظهار كرد: قدرت خرید مردم موثرترین عامل در میزان مصرف این محصولات است.

وی اضافه كرد: قدرت خرید جامعه و شهرنشینی دو عامل تعیین كننده در میزان خرید و مصرف محصولات حیوانی مانند شیر و گوشت است؛ ‌به طوری كه در اقشار كم درآمد و یا با درآمد متوسط، میزان مصرف این محصولات كمتر مشاهده می‌شود.

میزان یارانه تخصیص یافته به شیر در كشور در حد پایینی قرار دارد

‌هزینه‌های ناشی از خدمات درمانی موارد آسیب دیده بسیار بیشتر از یارانه قابل تخصیص به شیراست

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: ‌از این رو به نظر می‌رسد میزان یارانه تخصیص یافته به شیر در كشور ما نسبت به كشورهای توسعه یافته در حد پایینی قرار دارد.

ترابی در ادامه پوكی استخوان را از عواقب كمی مصرف شیر و لبنیات عنوان كرد و به ایسنا گفت: ‌پوكی استخوان به صورت بی صدا و آرام در فرد پیش روی كرده و او را مستعد شكستگی استخوان حتی در مواجهه با ضربات خفیف می‌كند. از سوی دیگر، میزان كم مصرف لبنیات بر سلامت دندانها نیز آسیب شدید وارد می‌سازد.

وی تاكید كرد:‌ تبعات و هزینه‌های ناشی از خدمات درمان سرپایی و بستری موارد آسیب دیده بسیار بیشتر از یارانه قابل تخصیص به شیر و افزایش دسترسی اغلب افراد جامعه و به ویژه اقشار كم درآمد است.

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اجرای طرح‌هایی مانند غنی سازی شیر با ویتامین D، طرح‌ شیر مدرسه،‌ فرهنگ سازی در جامعه برای افزایش مصرف شیر و تشویق صنایع نوشیدنی به تولید دوغ كم نمك و بدون گاز و جایگزینی آن به جای نوشابه‌های گازدار كه مصرف مكرر آن سبب كاهش جذب كلسیم در بدن می‌شود را از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای بالا بردن سرانه مصرف شیر عنوان كرد و یادآور شد: اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت به طور جدی اهداف خود را در این زمینه دنبال می‌كند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha