سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که هدف از درمان بیماری آسم، در واقع کنترل بیماری است، می‏گوید: با کنترل می‏توانیم کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشیده و کاری کنیم تا بیمار مانند یک فرد سالم زندگی روزمره عادی خود را سپری کند و در جامعه حضور یابد.

دکتر رسول علیان‏نژاد در گفتگو با «سلامانه» با اشاره به درمان‏های دارویی این بیماری می‏گوید:«عمده‏ترین داروی مصرفی توسط مبتلایان به آسم اسپری‏ها هستند. تفکر غلطی هم در بین عموم مردم وجود دارد که این داروها اعتیادآورند و اگر به طور دائمی مصرف شوند، مضر خواهند بود.»

به گفته این فوق‏تخصص ریه این تصور درست نیست و در صورتی‏که نحوه مصرف صحیح این داروها آموزش داده شود، عوارض آنها ناچیز است. دکتر علیان‏نژاد با بیان این که داروهای آسم به طور عمده به دو دسته کنترلی و سریع‏الاثر تقسیم‏بندی می‏شوند، توضیح می‏دهد:«داروهایی که سریع‏الاثر هستند، در مواقعی استفاده می‏شوند که علائم بیماری به طور ناگهانی شدت یافته و فرد دچار یک عارضه اورژانسی شده باشد. این داروها اثر فوری داشته و ظرف مدت 5 دقیقه مجاری برونش‏ها را باز می‏کند و بیمار بهبود می‏یابد.»

به عقیده دکتر علیان‌نژاد اگر از این دسته به شکل دائم استفاده شود، نه تنها اثربخشی مناسبی نخواهد داشت، بلکه بسیاری از مجامع علمی معتقدند بیماری از کنترل خارج خواهد شد.

وی با تاکید بر این که اسپری همیشه باید نزد یک بیمار آسمی باشد، هشدار می‏دهد:«اسپری فقط در شرایطی استفاده شود که فرد نسبت به بوی عطر و ادکلن یا گرد و غبار و غیره حساسیت پیدا کرده باشد.»

به گفته دکتر علیان‏نژاد دسته دیگر داروهای کنترلی هستند و به طور مرتب توسط بیمار باید مصرف شوند. این داروها مخصوص کسانی است که بیماری آسم پایدار دارند.

به عقیده فوق‏تخصص ریه از آنجا که بیماری آسم بیماری التهابی است، پس داروهای ضدالتهابی رکن اصلی درمان هستند. مثل کورتیکواستروییدها که به اشکال  گوناگون در بازار دیده می‏شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر این که نکته مهم نحوه مصرف درست اسپری است، توضیح می‏دهد:« فرد باید بتواند هماهنگی مناسبی بین حرکت دست و عمل تنفس و دم داشته باشد و همزمان با زدن اسپری عمل دم را  انجام دهد. این کار مستلزم آموزش صحیح و مکرر است چرا که در حالت طبیعی  با هر بار زدن اسپری حدود 10 درصد مقدار دارو  به ریه‏ها می‏رسد و در صورتی‏که این کار به طور صحیح انجام نشود، میزان نفوذ دارو به ریه‏ها و مجاری تنفسی ناکافی و تاثیرپذیر نخواهد بود.»

وی در پایان خاطرنشان می‌کند:« اغلب افراد با رعایت آموزش های پزشکی بیماری شان کنترل شده و فقط 5 درصد بیماران مقاوم به درمانند و به طور مکرر دچار علائم می شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha