سلامت نیوز : رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: نزدیك به 3 میلیون خودروی كاربراتوری در كشور وجود دارد كه این خودروها معادل 60 تا 90 میلیون خودروهای استاندارد گازهای آلاینده تولید می كنند و جزء خودروهای فرسوده به حساب می آیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دكتر كاظم ندافی بر اهمیت همكاریهای بین بخشی و مشاركت سایر سازمانها و دستگاههای ذیربط در آلودگی هوا تاكید كرد و افزود: یكی از اولویتهای برنامه كاهش آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ خارج كردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل است.

وی با تاكید بر گسترش سریع ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: شاید هیچ اقدامی به اندازه گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص وسایل نقلیه انبوه بر مثل مترو و اتوبوس، در كاهش آلودگی هوا سهم و نقش نداشته باشد.

ندافی به استفاده از سوخت گاز طبیعی در نیروگاهها و كارخانجات كشور اشاره كرد و گفت: نیروگاهها و كارخانجات كشور در فصل سرما از سوخت مازوت استفاده می كنند، در صورتیكه باید با استفاده از سوخت گاز جلوی انتشار آلودگی هوا از این صنایع را بگیریم.

رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت توجه جدی به برنامه هایی كه می تواند منجر به كاهش تقاضای سفر شود را یكی دیگر از راهكارهای كاهش آلودگی هوا ذكر كرده و گفت: اگر بتوانیم در اموری مانند بانكداری، تجارت، و كارهای اداری از سیستمهای جدید ارتباطی و IT استفاده كنیم موفق به كاهش 12 درصدی تقاضای سفر شده ایم و كاهش تقاضای سفر به معنی كاهش آلودگی هوا،كاهش ترافیك و كاهش هزینه های مردم است.

ندافی در ادامه به اجرای طرح كهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) كه از حدود 10 سال پیش در كشور شروع شده بود اشاره كرد و گفت: این طرح متأسفانه به دلیل عدم تأمین مالی دچار مشكل شد و به نتیجه نرسید. هدف طرح كهاب جمع آوری گازهای بنزین به خصوص در جایگاههای پمپ بنزین و تخلیه و بارگیری سوخت بوده است. اگر این طرح با حمایت وزارت نفت به نتیجه برسد، گام بسیار بزرگی در كاهش آلودگی هوا برداشته می شود.

وی گام بعدی در كاهش آلودگی هوای تهران و كلانشهرها را استفاده از سوخت یورو 4 دانست و افزود: سوخت یورو 4 می تواند میزان بنزن هوا را به یك سوم و میزان گوگرد هوا را به یك دهم كاهش دهد و در نتیجه از اثرات آلودگی هوا بر سلامت جامعه جلوگیری می كند.

ندافی در ادامه افزود: معاینه فنی خودروها باید بصورت جدی و اصولی در كشور دنبال شود و خودروهایی كه فاقد كاتالیست كانورتور و كنیستر هستند باید این تجهیزات را نصب كنند و اگر خراب شده باید اصلاح كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha