رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: بزرگترین مجتمع تولید داروهای نوتركیب در آسیای جنوب غربی كه بزودی با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری می‌رسد، ایران را در دانش فنی بیوتكنولوژی دارویی صنعتی سرآمد می‌كند.

بزرگترین مجتمع تولید داروهای نوتركیب آسیای جنوب غربی در ایران افتتاح می‌شود
عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، با اعلام این خبر، افزود: بزرگترین مجتمع تولید فرآورده‌های دارویی نوتركیب در منطقه آسیای جنوب غربی شامل خطوط تولید واكسن هپاتیت B، اریتروپوئتین، آلفا اینترفرون و استرپتوكیناز از دهه فجر با حضور رئیس جمهوری ایران افتتاح می‌شود.
رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: مجتمع ملی تولید فرآورده های دارویی نوتركیب انستیتو پاستور ایران متشكل از چند واحد صنعتی بیوتكنولوژی دارویی است كه پس از سال‌ها فعالیت می‌تواند مواد اولیه و محصولات نهایی پروتئین‌های نوتركیب دارویی، شامل واكسن هپاتیت B، اریتروپوئتین ، آلفا اینترفرون و استرپتوكیناز را در مقیاس صنعتی تولید كند.
وی اضافه كرد:این مجموعه، قابلیت تولید فرآورده های دارویی نوتركیب را از سه طریق كشت مخمر، باكتری و سلول های جانوری دارد و علاوه بر چهار محصول اولیه می‌تواند بسیاری از محصولات بیوتكنولوژی دارویی را با استفاده از این سه روش تولید كند و مطالعات علمی،فنی و اقتصادی مربوط به اینگونه فرآورده‌ها نیز در حال انجام است.
عضو هیئت اجرایی شبكه انستیتو پاستورهای جهان افزود: با كسب دانش فنی تولید فرآورده های دارویی نوتركیب از این پس انواع مواد دارویی بیوتكنولوژی را می‌توانیم در كشور در مقیاس و استانداردهای قابل قبول جهانی برای تامین نیاز كشور تولید كنیم.
روح الامینی نجف آبادی گفت: فرآورده های نوتركیب تولیدی انستیتو پاستور ایران سال آینده پس از كسب مجوزهای لازم از مراجع جهانی قابلیت صادرات را به تمام كشورهای جهان حتی اروپا را خواهد داشت.
مدیر منطقه‌ای انستیتو پاستورهای ایران و شمال افریقا (MATI)، اضافه كرد: مجتمع ملی تولید فرآورده های دارویی نوتركیب انستیتو پاستور ایران تولید واكسن هپاتیت B را به عنوان اولین محصول از یكماه پیش آغاز كرده و تاكنون موفق به تولید بیش از یك میلیون دوز از این واكسن شده است كه به زودی آماده عرضه به بازار مصرف است.
وی ادامه داد: این مجتمع از سال آینده توانایی تولید 16 میلیون دوز واكسن هپاتیت B را در ویال‌های 10 دوزی، 300 هزار دوز اریتروپوئتین، 5/1 میلیون دوز آلفا اینترفرون و120 هزار دوز استرپتوكیناز را در یك نوبت كاری دارد كه نیاز كشور را برآورده می‌كند و با فعالیت در نوبت های كاری اضافه، امكان برنامه ریزی تولید این محصولات برای صادرات به خارج از كشور وجود دارد.
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: با استقرار سیستم GMP (روش های بهینه تولید) و GLP (روش های بهینه آزمایشگاهی ) واحدهای تولیدی این مجتمع مطابق بابالاترین استانداردهای كنترل و تضمین كیفی فعالیت می‌كنند و از سال آینده امكان دریافت مجوزهای جهانی صادرات محصولات بیوتكنولو‍‍‍‍ ژی به راحتی میسر است.
عضو كمیسیون هماهنگی شورای عالی زیست فناوری كشور ادامه داد: پس از تولید واكسن هپاتیت B طی ماه های آینده به تدریج در سال 86 سایر محصولات نوتركیب دارویی این مجتمع وارد بازار می‌شود.
روح الامینی نجف آبادی گفت: بخش‌های كنترل كیفیت ، تضمین كیفیت و بخش حیوانات آزمایشگاهی این مجتمع در نوع خود در منطقه آسیای جنوب غربی بی نظیر است و تجهیزات، فضای تمیز و فعالیت بیش از 95 نفر پرسنل آموزش دیده و با تجربه تضمین كننده سلامت، اثربخشی و كیفیت محصولات این مجتمع است.
وی گفت: انستیتو پاستور ایران با بیش از 300 نفر محقق و عضو هیئت علمی و 86 سال سابقه فعالیت پژوهشی و تولیدی، پشتوانه علمی مناسبی برای توسعه فرآورده های این مجتمع در اختیار دارد.
به گفته روح الامینی انستیتو پاستور ایران اولین و قدیمی ترین مركز پژوهشی كشور در تهیه و تولید واكسن و سایر فرآورده های بیولوژیك است.
وی اضافه كرد: برای تولید محصولات دارویی نوتركیب این مجتمع از مجموعه سیستمهای آب، بخار، هوای استریل و فضاهای تمیز وسیعی استفاده می‌شود كه چنین تشكیلاتی در منطقه خاورمیانه و آسیای جنوب غربی بی نظیر است.
وی خواستار حمایت مادی و معنوی مسئولان ارشد كشور در دولت و مجلس برای رشد بیشتر بیوتكنولوژی به عنوان یكی از مهمترین اجزای اقتصاد" دانایی محور" در كشور شد.
مرتضی آذرنوش، مدیر پروژه ملی تولید فرآورده های دارویی نوتركیب نیز در این مورد به خبرنگار فارس گفت: برنامه ریزی برای تولید داروهای نوتركیب در مقیاس صنعتی از سال 74 شروع شد، در آن زمان فقط سه كشور آمریكا، بلژیك و كوبا این نوع داروها را تولید می كردند.
وی اضافه كرد: انتقال تكنولوژی از كشور آمریكا میسر نبود، شركت بلژیكی نیز ضمن اینكه هزینه بالایی طلب می كرد از انتقال كامل تكنولوژی به ایران خودداری می‌كرد بنابراین بهترین گزینه، انتقال تكنولوژی از كوبا بود كه این تكنولوژی را در سطح بالایی در اختیار داشت.
مدیر پروژه تولید داروهای نوتركیب انستیتوپاستور ایران اضافه كرد: تاكنون حدود 60 میلیارد تومان به قیمت روز برای استقرار این تكنولوژی در كشور هزینه شده است كه این اعتبار علاوه بر ساخت و تجهیز مجتمع برای فعالیتهای مختلفی از جمله انتقال دانش فنی از كوبا، خرید تجهیزات و نصب اتاقهای تمیز(CLEAN ROOM)، تهیه بانكهای سلولی مورد نیاز، تدارك بخشی از مواد اولیه و آموزش 450 نفر ماه نیروی انسانی متخصص در كوبا هزینه شده است.
آذرنوش گفت: بلافاصله پس از عقد قرارداد با طرف كوبایی، شركت طرف قرارداد واكسن هپاتیت B را به نصف قیمت روز به ایران عرضه كرد كه همین امر طی 10 سال گذشته حدود 30 میلیون دلار برای كشور صرفه جویی ارزی در بر داشته است.
وی افزود: ساخت مجتمع ملی تولید فرآورده های دارویی نوتركیب در ایران از سال 76 در زمینی به مساحت 55 هزار مترمربع و زیر بنای 26 هزار مترمربع به منظور تولید واكسن هپاتیت B آغاز شد كه در سال 77 با سفر دكتر فرهادی وزیر بهداشت وقت به كوبا قرارداد انتقال تكنولوژی سه محصول دیگر شامل اریتروپوئتین، آلفا اینترفرون و استرپتوكیناز نیز منعقد شد كه این قرارداد منجر به تغییر كلی طراحی سیستم ها شد.
وی گفت: با تغییر طراحی سیستم ظرفیت تولید آب قابل تزریق(WFI)، سیستم انرژی، اتاقهای تمیز، آزمایشگاه های كنترل كیفی، مجموعه پرورش حیوانات، انبارها و ساختمانهای اداری افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا كرد.
آذرنوش ادامه داد: سیستم اتاقهای تمیز این مجموعه بین سالهای 83 تا85 نصب شد و همزمان با آن مرحله خرید و نصب تجهیزات مدرن این سیستم نیز با موفقیت انجام شد.
وی گفت: اكنون با راه اندازی مجتمع ملی تولید فرآورده های دارویی نوتركیب در مقیاس صنعتی، كشور ما در كل منطقه آسیای جنوب غربی تولید كننده انحصاری این محصولات است و با توجه به كیفیت بالای این تكنولوژی حتی قابلیت صادرات این فرآورده ها را به كشورهای اروپایی دارد.
داروی اریتروپوئتین برای پیشگیری و درمان كم خونی به خصوص در بیماران كلیوی، آلفا اینترفرون برای درمان عفونتهای ویروسی از جمله هپاتیت و استرپتوكیناز برای حل لخته های خونی در افرادی كه دچار سكته شده‌اند، كاربرد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha