سلامت نیوز : یک فوق تخصص شبکیه گفت: دیابت و فشار خون احتمال بروز سکته چشمی را بالا می‌برد اما دلایل اصلی بروز این بیماری در افراد مشخص نیست.

دکتر مسعود ناصری‌پور در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: وضعیت اختلال اعصاب بینایی و عدم خون‌رسانی به آن می‌تواند باعث اختلالات در عروق بینایی شود و از تاری خفیف تا کوری کامل چشم را به دنبال داشته باشد. البته سکته چشم با نام علمی" traumatic optic neuropathy " انواع گوناگونی دارد که بخش کوچکی از آن خطرناک است.

وی ادامه داد: از انواع قدمی آن گروهی آلکتراکتیک است که باعث نوعی بیماری خاص در افراد مسن می‌شود که با سردرد و درد ناحیه فکی همراه است تا 10 درصد می‌تواند خطرناک باشد چرا که با تشخیص به موقع می‌توان از گرفتاری چشم دیگر بیمار جلوگیری کرد.

ناصری‌پور با بیان اینکه اغلب بیمارانی که دچار سکته چشمی از نوع اول می‌شوند دید کمتر از یک دهم دارند، افزود: تشخیص به موقع می‌تواند در درمان تاثیر زیادی داشته باشد بنابراین به محض اینکه فردی مشکوک به این بیماری تشخیص داده شد، آزمایشات سیستماتیک کاملی از فرد انجام شود تا تحت درمان قرار بگیرد.

این فوق تخصص شبکیه با اشاره به اینکه 90 درصد بیمارانی که دچار سکته چشمی می‌شدند، از نوع غیرآلکتراکتیک است، افزود: این نوع اختلال عصبی چشم شیوع بالاتری به خصوص در سنین بالای 60 سال دارد و بیمار علامت همراه دیگری ندارد و دچار کاهش ناگهانی دید چشم می‌شود.

وی ادامه داد: تشخیص این بیماری تنها با یک سلسله آزمایشات تشخیصی شامل عکسبرداری ته چشم می‌شود چرا که این بیماری علامت همراهی ندارد.

ناصری‌پور در رابطه با سیر این بیماری گفت: تنها دید یک سوم بیمارانی که دچار سکته مغزی می‌شوند پس از مدتی بهبود پیدا می‌کند ولی 10 تا 20 درصد این بیماران دچار کوری کامل و یا حتی گرفتاری چشم دیگر نیز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه درمان مشخصی برای این بیماری عنوان نشده است، اظهار کرد: در نوع اول آلکتراکتیک ممکن است پزشک کورتون تجویز کند ولی تاثیرگذار نخواهد بود. در رابطه با امکان بهبود این بیماری تنها با بررسی سیستماتیک وجود خواهد داشت.

این فوق تخصص شبکیه افزود: عواملی چون دیابت، فشار خون، چربی بالا و مصرف سیگار می‌تواند ریسک فاکتورهای بروز این بیماری را افزایش دهد اما دلایل مشخصی برای این بیماری وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha