سلامت نیوز : یک جراح کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه مصرف دخانیات از مهمترین عوامل خطرساز در سرطان مثانه است، گفت: در نیمی از موارد سرطان‌های مثانه سابقه مصرف دخانیات به ویژه سیگار دیده می‌شود.

دکتر سیمین وحیدی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه سرطان‌های مثانه جزو شایع‌ترین موارد بیماری‌های بدخیم به ویژه در مردان است، گفت: وقوع این سرطان در جوامع پیشرفته بیشتر دیده می‌شود.

وی گفت: 75 درصد تومورهای مثانه از نوع غیرمهاجم ولی با خصوصیت عود کننده هستند، در مقابل حدود یک چهارم از تومورهای مثانه در هنگام مراجعه و تشخیص اولیه ماهیتی مهاجم دارند.

این جراح کلیه و مجاری ادراری افزود: در تومورهای غیرمهاجم، بیمار متحمل استرس و هزینه‌های سنگین درمانی می‌شود ولی در انواع تهاجمی نیز بیماران در معرض خطر مرگ و میر قرارمی‌گیرند.

وحیدی عوامل مؤثر در بروز سرطان مثانه را دو گروه ژنتیکی و عوامل خارجی برشمرد و گفت: این عوامل به نوعی ممکن ‌است روی هم اثرگذار باشند به این مفهوم که ژن‌های مؤثر در بروز سرطان مثانه در مواجهه با عوامل خارجی (کارسینوژن‌ها) فعال‌ شده و شرایط سلولی را به سمت سرطانی شدن هدایت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف دخانیات از مهمترین عوامل خطرساز درسرطان مثانه است، گفت: در نیمی از موارد سرطان‌های مثانه سابقه مصرف دخانیات (سیگار) دیده می‌شود. سیگاری‌ها 2 تا 4 برابر بیشتر درمعرض ابتلا به این بیماری‌ هستند.

وحیدی یادآور شد: مصرف طولانی‌تر سیگار احتمال ابتلا به ‌سرطان مثانه را افزایش می‌دهد. شاید به همین علت باشد که بروز سرطان مثانه در زنان کمتراست، زیرا مصرف دخانیات درجمعیت زنان به میزان مردان نیست.

وی تاکید کرد: افراد سیگاری را باید تشویق به ترک عادت نمود. درسطح کشوری بهتر است این هشدارها از مدارس شروع شود.

غربالگری منظم در گروه‌های ویژه ضرورت دارد

وحیدی گفت: افراد شاغل در مراکز صنعتی تولید رنگ، فلزات، محصولات پتروشیمی، صنعت چاپ درمعرض خطر بیشتری هستند. کارگران شاغل دراین صنایع پرخطر باید به طور منظم غربالگری شوند.

این جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: هرچند مصرف زیاد مایعات و آب ممکن ‌است از غلظت‌های مواد سرطان‌زا بکاهد، ولی چنانچه خود آب حاوی ترکیبات ارسنیک و سایر مواد مضر بیشتر از حد مجاز باشد ممکن‌ است به ایجاد سرطان کمک کند.

وی با اشاره به اینکه مصرف ویتامین‌ها نقشی در جلوگیری از بروز سرطان مثانه ندارند، گفت: انسدادهای مزمن سیستم ادراری، تورم و التهاب مزمن در مثانه اثرات پرتودرمانی، مصرف بعضی از داروها مانند سیکلوفسفاماید و بیماری دیابت ممکن‌ است در بروز سرطان مثانه نقش داشته باشند.

وحیدی در پایان تصریح کرد: برای کاهش وقوع سرطان مثانه باید درخصوص خطرات ناشی از مصرف دخانیات فرهنگ سازی وسیعی در جامعه انجام شده و در افرادی‌ که درگروه پرخطر قراردارند غربالگری ادواری صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha