سلامت نیوز : رییس کل سازمان نظام پزشکی از اعلام آمادگی این سازمان برای مشارکت در تدوین پروتکل ملی مصرف منطقی خون خبر داد و بر ضرورت نهادینه‌سازی "انتقال خون خودی" در کشور تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علیرضا زالی در مراسم روز پژوهش که با محور «مدیریت مصرف خون در بیمارستان‌ها» صبح امروز در موسسه عالی آموزشی، پژوهشی طب انتقال خون برگزار شد، بر ضرورت طراحی فرآیندهای پژوهشی انتقال خون مبتنی بر شواهد، اظهار کرد: انتقال خون یک زنجیره به هم پیچیده است که از دریافت خون تا مصرف بهینه آن را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: هر بخشی از این فرآیند با نقصان روبرو شود، به هم پیوستگی این زنجیره به هم می‌خورد. امروز نیازمند تدوین یک سیاست ملی و تدوین یک گایدلاین منسجم در زمینه مصرف منطقی، بجا، صحیح و متناسب با موازین علمی انتقال خون هستیم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم مصرف منطقی خون در مجموع مداخلات و اقدامات پزشکی در نرم جهانی حدود 10 درصد باشد، اظهار کرد: در حال حاضر به این استاندارد جهانی نزدیک نیستیم و مصرف منطقی خون در ایران عددی بالاتر از این استانداردها را نشان می‌دهد که علت آن هم عدم وجود یک پروتکل ملی مشخص برای مصرف بهینه خون است.

زالی با اشاره به اینکه معاونت درمان وقت در سال 1383 پروتکلی تدوین کرد که بخشی از آن به مصرف بهینه خون اشاره داشت، گفت: از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است. سازمان نظام پزشکی آمادگی خود را برای تدوین پروتکل ملی مصرف خون اعلام می‌کند و نظرات تخصصی انجمن‌های پزشکی را نیز دریافت خواهد کرد تا خود پزشکان نیز در تدوین این پروتکل مشارکت داشته باشند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی بر ضرورت نهادینه‌سازی ایده مصرف منطقی خون در کشور تاکید کرد و گفت: باید مصرف منطقی خون در همه خدمات پزشکان دیده شود و در برنامه‌های بازآموزی بگنجد. زیرا فارغ‌التحصیلان پزشکی ما کمتر با مصرف خون و اندیکاسیون‌های آن آشنا هستند.

وی همچنین با بیان اینکه باید انتقال خون خودی نیز در کشور نهادینه شود، گفت: درواقع انتقال خون خودی به این موضوع اشاره می‌کند که اگر عمل جراحی بیمار انتخابی است و در صورتی که شرایط فیزیولوژیکی بدنش اجازه می‌دهد، بتوان قبل از عمل خونش را ذخیره کرده و در حین عمل مورد استفاده قرار داد. ضرورت توجه به این مسئله زمانی پررنگ می‌شود که بدانیم کمبود فقر آهن و کم خونی در کشور ما به ویژه در میان جوانان جدی است.

زالی ادامه داد: اگر فرد مبتلا به کم خونی، عمل جراحی انتخابی در پیش دارد و بتوانیم کم خونی‌اش را قبل از انجام عمل اصلاح کنیم، شانس تسریع بهبود وی و ترمیم زخم‌هایش بعد از عمل جراحی بسیار بالا می‌رود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه باید در دراز مدت سیاست‌های عمومی چون غنی‌سازی مواد غذایی با آهن را تدوین کرده و به اجرا دربیاوریم، گفت: باید با توجه به تبحر جامعه پزشکی، در انجام اعمال جراحی فرهنگ استفاده از مداخلات پزشکی کم تهاجمی را ترویج کنیم. می‌توان نوع خدمات انجام شده را به گونه‌ای مدیریت کرد که نیاز به خون کمتر شود. باید در راستای تحقق این امر فعال شدن کمیته‌های انتقال خون بیمارستانی فعال شوند و از صورت کمیته‌های ساده و تدارکاتی خارج شده و مصرف بهینه خون و فرآورده‌های آن به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha