سلامت نیوز : رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: امکان انجام کارهای غیراخلاقی هنگام تولید جنین در محیط آزمایشگاه یک مثال از اهمیت توجه به اصول اخلاق زیستی است که ظرف ۴ ماه آینده اولویت‌های آن در کشور مشخص می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمدمهدی آخوندی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: پیشرفت‌های بشر در زمینه مباحث زیستی لزوماً موجب سعادت و پیروزی بشر نمی‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال در بحث نانوتکنولوژی که اتفاقاً رشد خوبی در جهان و ایران داشته است، الزامی برای استفاده از آن در جهت رفع نیازهای انسان که به نفع او باشد، وجود ندارد.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا گفت:‌ در زمینه تولیدمثل وقتی جنین در محیط آزمایشگاه درست می‌شود، می‌توان کارهایی بر روی او انجام داد که با اصول اخلاقی همسو نیست، اینها نمونه‌ای است که به مسئله اخلاق زیستی اشاره می‌کند.

رئیس کمیته ملی اخلاق زیستی و اخلاق در علم و فناوری کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: در کنار توسعه زیست فناوری مباحث دیگری پیش می‌آید که موجب شکل‌گیری موضوعاتی در حوزه‌های شرعی و اخلاقی می‌شود، مانند اینکه آیا اجازه داریم بیماری یک انسان را به بیمه یا صاحب کارش اطلاع دهیم یا سلول فردی را ذخیره و از آن استفاده کنیم.

آخوندی ادامه داد: این موضوع که در حوزه ذخیره‌های بیولوژیک مسائل اخلاقی و حقوقی را باید در نظر گرفت، موجب شد تا یونسکو به آن بپردازد.

وی افزود: کمیته کشوری بر همین اساس اولویت‌ها را شناسایی کرده و بر اساس آن در حال برنامه‌ریزی است و ظرف 3،4 ماه آینده این اولویت‌ها مشخص خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا تصریح کرد: فعالیت‌های زیادی در بحث شبیه‌سازی صورت گرفته است چه مباحث موضوعی و چه فقهی، شرعی و از نظر حقوق بین‌الملل. اینکه بخواهیم یک موضع مشترک و جامع را در کشور داشته باشیم، این طور نیست، زیرا فعالیتی در این زمینه نداشته‌ایم تا موضع‌مان را بیان کنیم.

وی افزود: البته چند سخنرانی در این زمینه انجام شده اما مهمترین نکته بودجه است چرا که در این زمینه به حمایت مالی نیازمندیم.

وی خاطرنشان کرد: باید حقوقدانان، جامعه‌شناسان، فلاسفه و روانشناسان این بحث را بشناسند و در یک جمع‌بندی یکسانی بتوانند نتیجه هرکدام از این مباحث را اعلام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha