دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 88751

در گذشته برای هر عمل جراحی شکاف بزرگی روی پوست ایجاد می‌کردند که آن هم مشکلات و مراقبت‌های بعد از عمل خاص خود را داشت، اما امروزه تجهیزاتی در علم پزشکی اختراع شده که تقریبا می‌توان گفت عمل جراحی را بسیار راحت یا به عبارتی سر پایی کرده است و بیماران بعد از عمل حتی شاید به استراحت هم نیاز ندارند. یکی از این روش‌ها که اتفاقا در جراحی‌های زنان کاربرد بالایی دارد، لاپاراسکوپی است.

نقش لاپاراسکوپی در بیماری‌های زنان
سلامت نیوز : در گذشته برای هر عمل جراحی شکاف بزرگی روی پوست ایجاد می‌کردند که آن هم مشکلات و مراقبت‌های بعد از عمل خاص خود را داشت، اما امروزه تجهیزاتی در علم پزشکی اختراع شده که تقریبا می‌توان گفت عمل جراحی را بسیار راحت یا به عبارتی سر پایی کرده است و بیماران بعد از عمل حتی شاید به استراحت هم نیاز ندارند. یکی از این روش‌ها که اتفاقا در جراحی‌های زنان کاربرد بالایی دارد، لاپاراسکوپی است. با این روش اعمال جراحی درمانی و اصلاحی زیادی را می‌توان انجام داد.

ماهیت لاپاراسکوپی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب ؛ این روش مانند روش آندوسکوپی است که در طب زنان استفاده می‌شود. آندوسکوپی ابزاری است ظریف که برای مشاهده احشاء یا داخل فضای بخصوصی از آن استفاده می‌شود. دوربین باریکی روی یک وسیله نصب شده و حفره به‌وسیله دوربین رویت می‌شود. در طب زنان داخل حفره صفاق را می‌توانیم با لاپاراسکوپی مشاهده کنیم. اگر داخل رحم را بخواهیم ببینیم، نام هیدروسکوپی به آن اطلاق می‌شود.قبلا نیز از این وسیله استفاده می‌شد، ولی قدرت تشخیصی چندانی نداشت؛ اما در چند دهه گذشته بیشتر مزیت‌ها و پتانسیل‌های آن کشف شده است. اولین بار سال 1980 برای درمان آندومتریوز استفاده شد (آندومتریوز یعنی بافت آندومتر داخل رحم به صورت نابه‌جا در مکانی غیر از رحم مثلا روی تخمدان رشد می‌کند). پزشکان توانستند ابتدا نقاط مشکل‌دار را تشخیص داده و سپس آنها را بردارند، اما امروزه جراحی‌های پیشرفته‌تری را با این وسیله انجام می‌دهند، جراحی‌هایی که در گذشته به شکل سنتی بودند و از طریق واژن یا شکمی انجام می‌شد، جای خود را با لاپاراسکوپی عوض کرده‌اند.

جراحی‌های لازم

برای این کار ابتدا یک برش کوچک زیر ناف ایجاد می‌کنیم و اگر لازم باشد، دو برش کوچک دیگر در دو طرف ربع تحتانی شکم می‌دهیم و از این راه، وسیله توسط جراح وارد حفره شکمی می‌شود. برداشتن برخی توده‌های تخمدانی مانند کیست تخمدان، فیبروم یا گاهی حتی خود رحم انجام می‌شود.

برش کوچک، ترمیم سریع

مهم‌ترین مزیت این است که برش کوچک‌تری داده می‌شود و بعد از عمل بیمار درد کمتری خواهد داشت. آثار زیبایی خوبی هم به جای گذاشته و سرعت ترمیم هم زیاد است. به‌طور کلی عوارض کمتر است و میزان عفونت، تب و چسبندگی‌های ناشی از دستکاری جراح حین عمل هم فوق‌العاده کاهش می‌یابد. در جراحی شکمی از گاز برای خشک کردن نقاط خونریزی‌دهنده استفاده می‌شود. همچنین احشاء در معرض هوای آزاد قرار می‌گیرند و رطوبت خود را از دست می‌دهند و در معرض خشک‌شدن قرار می‌گیرند. این عوامل احتمال چسبندگی احشاء را بالا می‌برد، ولی در لاپاراسکوپی هیچ یک از این اعمال اتفاق نمی‌افتد.

هم درمان، هم تشخیص

لاپاراسکوپی به دو منظور استفاده می‌شود؛ درمان و تشخیص نوع بیماری. این وسیله روش استانداردی برای تشخیص آندومتریوز و تشخیص چسبندگی‌های داخل شکمی است. در جراحی نیز کاربرد فراوانی دارد. بستن لوله‌های رحمی (روش پیشگیری از بارداری)، در حاملگی‌های نابه‌جا (وقتی سلول تخم در مکانی غیر از حفره رحمی واقع می‌شود) بخصوص در خانمی که تا به حال زایمانی هم نداشته است، جراحی‌ توده‌های تخمدانی و درمان بیمارانی که مبتلا به نشانگان تخمدان پلی‌کیستیک هستند.

شیوه خروج رحم با لاپاراسکوپی

برای خروج رحم لازم است پیش از اقدام، رحم در داخل حفره شکمی تکه‌تکه و سپس از واژن خارج شود. البته ارجحیت این است که از طریق واژینال برداشته شود. فیبروم‌ها را نیز می‌توان از این طریق خارج کرد، اما از آنجا که این احتمال می‌رود که در کنار فیبروم شریان خونی قرار داشته باشد، هنگام خروج ممکن است خونریزی شدیدی رخ دهد بنابراین ما همیشه به بیماران پیش از لاپاراسکوپی می‌گوییم هنگام برداشتن فیبروم ممکن است جراحی باز شکمی نیاز باشد و درباره مزایا و معایب آن صحبت می‌کنیم. البته فیبروم‌هایی که داخل دیواره داخلی رحم قرار دارند خطر خونریزی‌شان بیشتر است، ولی فیبروم‌های خارج رحمی که روی سروز رحمی قرار دارند، اغلب براحتی از این طریق خارج می‌شوند.

دقیق، اما پرهزینه

لاپاراسکوپی عملی پرهزینه است و وسایلی که در آن به کار می‌رود بسیار کوچک هستند، میدان دید در عمل کم است و اگر خونریزی رخ دهد، دیگر براحتی نمی‌توانیم حفره را مشاهد کنیم و روند جراحی با مشکل روبه‌رو می‌شود.

اینها محدودیت‌هایی است که همیشه نمی‌توانیم لاپاراسکوپی را به بیمار پیشنهاد کنیم. در حال حاضر در فناوری‌های پیشرفته‌تر این امکان به وجود آمده که با استفاده از ربات این عمل انجام می‌شود. به هر حال جراحی ظریف و با دقتی است که رو به رشد است و در آینده با موفقیت‌های جدیدی همراه خواهد بود. البته در بیمارستان‌های ما بیشتر در نازایی استفاده می‌شود.

دغدغه‌ آخر، بیهوشی

گرچه در این نوع از جراحی می‌توان از بی‌حسی‌های موضعی استفاده کرد، ولی معمولا با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. بیماری که مثلا صبح لاپاراسکوپی شده، می‌تواند بعد‌از‌ظهر مرخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha