وجود بازار لباسهای دست دوم در برخی شهرها بازاراین لباسها را گرم كرده است لباسهای دست دومی كه اكثر آنها از طریق گمركات كشور وارد شهرهاو مراكز استانها می شود و اقشار مختلفی چون جوانان و نوجوانان و زنان ودختران تمایل بیشتری به استفاده و پوشیدن این لباسها دارند .

مردم به دلیل فقر به پوشیدن لباسهای تاناکورا روی آورده اند / لباسهای دست دوم عامل انتشار بیماری های پوستی
سلامت نیوز : وجود بازار لباسهای دست دوم در برخی شهرها بازار این نوع لباسها را گرم كرده است لباسهای دست دومی كه اكثر آنها از طریق گمركات كشور وارد شهرها و مراكز استانها  می شود و اقشار مختلفی چون جوانان و نوجوانان و زنان ودختران تمایل بیشتری به استفاده و پوشیدن این لباسها دارند .

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز از کردستان برخی معتقدند دوام بیشتر ، كیفیت بالا ، تنوع خاص رنگها و تنوع سایزها و وجود ماركهای خارجی موجب شده تا مردم به سمت بازار لباسهای دست دوم روی آورند .

در استان كردستان این بازار نیز وجود وارد كه به آن تاناكورا گفته می شود و اكثر مردم از قشرهای مختلف از این بازار و لباسهای ان خرید می كنند و برای آن در شهرها و مراكز دیگر تبلیغ می كنند.

در این بازار تاناكورا انواع لباسهای دست دوم و حتی كیف و كفش نیز موجود است و با استقبال زیاد مردم استان و حتی استانهای دیگر مواجه  شده است .

سوال اینجاست ؛ایا این لباسها عامل هیچ بیماری نیستند ؟و آیا بیماری های قارچی و پوستی می تواند از طریق این لباسهای دست دوم  به فرد انتقال یابد؟

به سراغ كارشناس ارشد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشكی كردستان رفتیم تا جواب  این سوالات را از ایشان جویا شویم .

وی در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز در كردستان اظهار داشت : «در خصوص استفاده از لباسهای دست دوم یا (تاناكورا ) ما مشكلاتی داریم مردم به دلیل فقر اقتصادی و كاهش درآمد ها نمی توانند لباسهای تازه و نو را از مغازه ها به دلیل بالا بودن قیمت شان بخرند و ناچارا به سراغ لباسهای دست دوم رفته و با قیمت كمتری این لباسها را خریداری می كنند.»

رامین خوش نیت افزود: « ما به عنوان متولیان امر سلامت هیچ وقت مردم را به پوشیدن لباسهای دست دوم خصوصا لباسهای زیر و كفش توصیه نمی كنیم چراكه عامل بیماریهای قارچی و پوستی و شاید برخی بیماریها ی دیگر باشند.»

وی تصریح كرد: « توصیه ما به مردم این است كه اگر از این لباسها استفاده می كنند آنها را تمیز شسته و كاملا اتو نمایند تا باعث ضد عفونی و تمیزی لباس شود.»

وی به عامل اصلی تاثیر گذار بربهداشت اشاره كرد و گفت: « متاسفانه یا خوشبختانه عامل اصلی تاثیر گذاری بر بهداشت فردی و اجتماعی هر جامعه اقتصاد است و فرد با داشتن توان مالی می تواند در بهترین شرایط زندگی نماید وبهداشت فردی و اجتماعی خود را تضمین نماید و در غیر این صورت فرد اگر توان مالی نداشته باشدنمی تواند بهداشت فردی و اجتماعی خود را رعایت و ارتقاء دهد .»

وی در خصوص لباسهای تعویضی نیز گفت: « برخی افراد لباسهایی را از فروشگاهها خرید كرده و بعد ازاستفاده آن را به بازار لباسهای دست دوم برده و می فروشند كه ما نیز مردم را به پوشیدن این نوع لباسها توصیه نمی كنیم چراكه این خود می تواند عامل و یا ناقل یك بیماری باشد .

وی در پایان گفت: «مردم استان كردستان باید حدالمقدور از استفاده لباسهای دست دوم  خودداری یا اگر آنها را خریده و استفاده می نمایند باید كاملا ان را شسته و اتو نمایند تا دچار بیماری نشوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha