سلامت نیوز : مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت گفت: از هفت سال بیش موضوع اعتبار بخشی مراکز درمانی در ایران شکل گرفت و به منظور ارتقای کیفیت ارزشیابی، مدل‌مان را از مدل ارزشیابی به مدل اعتبار بخشی تغییر دادیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سید سجاد رضوی در نشست یک روزه هم اندیشی در راستای استفاده بهینه از رویکرد فرایندی در توسعه و بهبود و ارتقای سطح درمان که با حضور رئیس کل سازمان نظام پزشکی، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، روسای بیمارستان های خصوصی و رئیس اعتبار بخشی بین المللی کانادا برگزار شد با بیان اینکه 2 هزار نفر ساعت استانداردهای موجود در مدل اعتبار بخشی را تدوین کرده‌اند، گفت: این مهم با حضور نمایندگان بیمارستان‌ها، انجمن‌ها، استاندارد و صاحبان فکر صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه در مدل اعتبار بخشی، اطلاعات به صورت الکترونیکی ثبت می شود، گفت: با ثبت ارزیابی‌های انجام شده به صورت الکترونیک، تمام اطلاعات به صورت هماهنگ وارد پورتال وزارت بهداشت می شود. هم اکنون شرایطی فراهم آمده که اگر بخواهیم وضعیت آتش‌نشانی یک بیمارستان را بررسی کنیم می‌توانیم به صورت آنلاین از وضعیت بیمارستان با خبر شویم.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت افزود: در اعتبار بخشی چه به صورت ملی و چه به صورت بین‌المللی جامعه پزشکی باید به افزایش کیفیت کار خود و ایمنی بیمار بپردازد و به فکر استاندارد کردن فعالیت خود باشد. چرا که از این استاندارد کردن همه سود خواهند برد. قرار بر این نیست که با استاندارد کردن بیمارستان‌ها هزینه‌ها بالا بیاید ولی قطعاً در طولانی مدت با کاهش هزینه‌ها مواجه خواهیم بود.

لزوم زبان مشترک در حوزه استانداردهای بیمارستانی

بر اساس این گزارش، علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز با بیان اینکه «اعتبار بخشی» بحث مهم و اساسی برای مؤسسات ارائه خدمات سلامت است، گفت: نگاه واقعی اعتبار بخشی، ارزیابی همه واحدهای حوزه سلامت است. این موضوع، صرفنظر از قطعات کوچک و خرد، یک وجه ضروری و اجتناب‌ناپذیر برای استمرار کار مؤسسات و بیمارستان‌ها به شمار می‌رود. در حقیقت بیمارستان‌ها یک مدیریت چند وجهی مستقل اجتماعی دارند که همه ابعاد سلامت، بازتوانی، توانبخشی، آموزش و پیشگیری را در برمی‌گیرند و روزبه‌روز به وظایف ملی بیمارستان‌ها به عنوان یک نهاد علمی و خدمتی افزوده می‌شود.

وی با اشاره به تغییر نگاه ارزیابی سنتی گذشته به بیمارستان‌ها اظهار کرد: هم اکنون به بیمارستان‌ها به عنوان یک نهاد زنده، چابک، منعطف، دینامیک، با مانیتور هوشمندانه در جهت اهداف استراتژیک نگریسته می‌شود و در واقع هدف ما از اعتباربخشی بیمارستان‌ها نیز عبور از یک نگاه سنتی و ساده و رسیدن به فضای سیستماتیک است.

زالی تصریح کرد: در این راستا طی سال‌های اخیر بر اساس کیفیت خدماتی که معطوف به حوزه بیمارستانی است، برنامه‌ای طراحی شده که خدمات‌دهندگان و خدمات‌گیرندگان را در برمی‌گیرد که بی‌تردید برای رسیدن به کیفیت بالای خدمات در حوزه بیمارستانی گام اول استانداردسازی است. به عبارت دیگر مهم‌رین و راهبردی‌ترین راه برای تبیین اعتباربخشی، تبیین استانداردهاست که در حوزه استانداردهای بیمارستانی باید به زبان مشترک برسیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: استاندارد ابزاری است که هر لحظه بتوانید سازمان خود را ارزیابی کنید. امروزه هر چه استانداردها سیستماتیک‌تر، واضح‌تر و مبتنی‌ بر شواهد باشند، آن استانداردها مقبولیت بیش‌تری دارند. بنابراین مهمترین گام، تبیین استراتژی‌هایی است که هم نگاه ملی و هم نگاه بین‌المللی در آن استوار باشد. این اولین موضوعی است که در کار گروه‌های مختلف باید شکل بگیرد.

وی «ممیزی» را دومین موضوع پس از تبیین استانداردها ذکر کرد و گفت: با تعیین ممیزی‌ها باید پروسه‌ای چابک را تعریف کنیم که تمام توان ما معطوف به آن باشد. وجه غالب توانایی یک بیمارستان این است که نتیجه و پیامد را با نگاه رو به جلو ترسیم کند. چرا که همه فرآیندهای استانداردسازی و همه تلاش‌های زیر ساختاری ما را همین نگاه رو به جلو شکل می‌دهد که بتواند همه فرآیندهای استانداردسازی را در نظر بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha