دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 88783
سلامت نیوز : اغلب افرادی که به دلایل مختلف از جمله سکته، ‌فلج مغزی یا معلولیت امکان تحرک ندارند با یبوست و کم‌آبی مواجه می‌شوند، اما نباید فراموش کرد مصرف زیاد ملین و غذاهای نرم زمینه سوءتغذیه را در این افراد افزایش می‌دهد.

احمد پور آرام، کارشناس ارشد تغذیه در گفت‌وگو با فارس در مورد مشکلات تغذیه‌ای در معلولان به این نکته اشاره کرد که سوء تغذیه یکی از مشکلات معلولان است و معمولاً فرد معلول به مکمل‌های پرانرژی نیاز دارد و باید به دریافت انر‍ژی این افراد توجه لازم شود.

وی از دست دادن آب بدن (دهیدراتاسیون) را یکی دیگر از مشکلات عمده در معلولان عنوان کرد و گفت: این مشکل معمولاً به علت وجود مشکلاتی در مثانه و در نتیجه بی‌میلی در نوشیدن مایعات و آب ایجاد شود. از این رو باید مراقب بود که این افراد دچار کم آبی نشوند یا چنانچه مایعات را از طریق ورید دریافت می‌کنند دچار افزایش آب بدن نشوند و ثبت دقیق میزان مایعاتی که به این افراد می‌دهیم، بخش مهمی از مراقبت‌های تغذیه‌ای است.

پور آرام ادامه داد: در عین حال برخی معلولان شخصاً قادر به نوشیدن نیستند که باید وسایل مناسبی برای راحت نوشیدن، تهیه و در دسترسشان قرار گیرد چرا که مصرف مایعات در پیشگیری از عفونت‌های ادراری و سنگ کلیه مهم است.

پورآرام به این نکته اشاره کرد که به علت کاهش قدرت حرکت و تحریک‌پذیری اعصاب، حرکات روده کند می‌شود و معمولاً معلولان به ویژه افراد فلج دچار اختلال در دفع مواد زاید و یبوست می‌شوند که مواد غذایی مانند آلو به ویژه در ابتدای صبح، آبلیمو و میوه‌هایی که هسته چوبی دارند در رفع یبوست موثرند.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه گنجاندن مقدار کافی فیبرغذایی در رژیم غذایی معلولان، سبزی و میوه‌های خام مثل سیب، هویج مرکبات و غلات کامل نیز به رفع یبوست کمک می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه داروهای ملین چقدر می‌تواند برای این دسته افراد برای رفع یبوست موثر باشد گفت: وابستگی زیاد بیمار به داروهای ملیّن می‌تواند به کمبود مواد مغذی منجر شود.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: از طرفی معلولان ممکن است در نتیجه پرخوری از یک سو و کاهش فعالیت فیزیکی از سوی دیگر به چاقی مبتلا شوند و در این بیماران به دلیل مصرف زیاد غذاهای نرمِ فرآیند شده و پرهیز از مصرف میوه و سبزی تازه، خطر کمبود ویتامین C بسیار زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha