دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 88793

سلامت نیوز : سندروم "دویک" یک اختلال خودایمنی سیستم عصب مرکزی است که شباهت زیادی به MS دارد و در بیشتر موارد به اشتباه MS تشخیص داده می‌شود. این بیماری بیشتر عصب چشم و نخاع را درگیر می‌کند و سن ابتلا به آن دیرتر از MS آغاز می‌شود.

دکتر محمدرضا نجفی، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه بیماری "دویک" یک بیماری التهابی سیستم عصبی است، اظهار کرد: این بیماری علت ناشناخته‌ای دارد و تنها عصب بینایی و نخاع را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه علایم بیماری دویک به علایم بیماری‌ MS شبیه است، افزود: گاهی تشخیص این دو بیماری از یکدیگر بسیار مشکل است به طوری که در گذشته تصور می‌کردند که بیمار به نوعی از بیماری MS مبتلا شده است اما بعدها مشخص شد که این بیماری از لحاظ آسیب شناسی تفاوت‌های زیادی با MS دارد.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه دو علامت شاخص بیماری دویک آسیب به عصب بینایی و آسیب به نخاع است، ادامه داد: آسیب عصب بینایی می‌تواند به صورت تاری دید تا کوری در فرد بیمار بروز کند و آسیب نخاع منجر به فلج شدن حسی و حرکتی فرد و ضعف اندام‌های تحتانی بیمار شود.

نجفی با بیان اینکه علایم بیماری دویک می‌تواند به صورت همزمان یا با فاصله از هم در بیمار بروز کند، خاطرنشان کرد: البته این بیماری اشکال مختلفی دارد که گاهی تنها به صورت حملات عود کننده آسیب نخاع است و بدون درگیری چشمی بروز می‌کند و در برخی موارد تنها عصب بینایی به صورت مکرر درگیر می‌شود و علامتی از درگیری نخاع در آن دیده نمی‌شود.

وی با تاکید بر این که علایم شاخص بیماری دویک در ابتلای با بیماری MS اشتباه گرفته و تصور می‌شود بیمار به MS مبتلا شده است، تصریح کرد: در بیماری MS معمولا پس از حمله اول بیماران بهبود کامل یا نسبی می‌یابند اما در بیماری دویک، به ویژه اگر آسیب نخاع در ناحیه گردنی باشد بهبودی یا اصلا اتفاق نمی‌افتد و یا درصد بسیار کمی حاصل می‌شود.

استاد گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه در بررسی MRI، قسمت بزرگ‌تری از نخاع بیماران دویک در مقایسه بیماران MS درگیر بیماری است، گفت: حتی گاهی در بافت عصبی بیماران دویک حفره مشاهده شده است.

نجفی با اشاره به اینکه پیش آگهی دویک از بیماری MS دشوارتر است و درمان آن با MS کاملا متفاوت است، افزود: به صورت کلی بیماری دویک مانند MS اشکال مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها با پیش آگهی متفاوتی بروز می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه بیماری دویک نسبت به MS چندان شایع نیست، افزود: به صورت کلی سیر بروز این بیماری و توزیع جنسی آن در زنان و مردان تقریبا یکسان است و دویک برعکس بیماری MS که در زنان بیشتر بروز می‌کند، در مردان و زنان تقریبا به یک اندازه دیده می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه دویک و MS دو بیماری کاملا متفاوت هستند و متخصصان باید در تشخیص این دو بیماری دقت کنند، خاطرنشان کرد: تغییراتی که در ماده سفید مغز مبتلایان به MS دیده می‌شود، در بیماری دویک کمتر است و در واقع گسترش ضایعات ماده سفید که در بیماران MS وجود دارد در مبتلایان به دویک مشاهده نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha