سلامت نیوز : رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا با توضیح درباره موضوعاتی مانند رحم اجاره‌ای و مشکلات قانونی آن ارائه نامه مکتوب از مراکز درمان ناباروری را راهکار جلوگیری از تخلفات قانونی موجود در این زمینه عنوان کرد.

محمد‌مهدی آخوندی در گفت‌وگو با فارس، درباره هزینه‌ های داروهای ناباروری اظهار داشت: اصل قضیه این است که بیمه باید داروهای ناباروری را نیز پوشش دهد و این در تمام دنیا وجود دارد.

وی افزود: بیش از 20 درصد زوج ها به ناباروری مبتلا هستند و هزینه زیادی برای درمان آنها لازم است.

آخوندی درباره تناقضی که هزینه‌های گزاف دارو و درمان ناباروری با سیاست‌های کلی افزایش جمعیت دارد گفت: این موضوع که تمام مردم امکان تأمین داروهای ناباروری را ندارند محرز است. از طرفی ناباروری، سلامت خانواده و اجتماع را تهدید می‌کند و این حق مردم است که داروهای ناباروری را با قیمت مناسب تهیه کنند.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا تصریح کرد: خوشبختانه دولت نسبت به این موضوع بی‌توجه نبوده است. با توجه به مواردی که در شورای عالی بیمه تأیید و تصویب شد باید این کار زودتر انجام می‌گرفت ولی وزارت بهداشت در ارتباط با تصویب استانداردهای درمان زمان زیادی را صرف کرد.اگر این کار سریعتر انجام می‌گرفت می‌شد بر اساس آن قیمت‌گذاری کرد.

آخوندی درباره تعداد و سرنوشت تخمک‌هایی که در درمان‌ ناباروری از مادر گرفته می‌شود گفت: لازمه درمان ناباروری تحریک تخمک گذاری است. در هر تحریک بدن خانم‌ها نسبت به داروها پاسخ‌های متفاوتی می‌دهد.

وی ادامه داد: سن زیاد، چاقی و نداشتن گیرنده‌هایی برای این هورمون‌ها می‌تواند میزان اثربخشی داروها را متفاوت کند. حتی برخی تحریک ها آن قدر شدید است که مخاطره‌آمیز می‌شود. بر همین اساس گاهی ناچاریم درمان را در اواسط دوره کاهش یا متوقف کنیم.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا تصریح کرد: با توجه به اینکه معمولاً تعداد بیشتری تخمک آماده می‌شود، این تخمک‌ها جمع‌آوری شده و لقاح داده می‌شود.

آخوندی افزود: از سلول‌های تخم 2 یا 3 جنین آماده و مازاد آن بسته به خواست صاحبان آنها منجمد می‌شود تا در دفعات بعدی نیاز به تحریک تخمک گذاری و پروسه درمان نباشد.

آخوندی درباره موضوع پر سر و صدای «رحم اجاره‌ای» و عواقب حقوقی آن گفت: اینکه کسی که رحمش را اجاره داده می‌تواند بعد از زایمان ادعایی کند یا خیر باید گفت طبق توافقنامه 3 جانبه‌ای که بین رحم، جنین و مرکز درمان ناباروری منعقد می‌شود، با توجه به اینکه جنین از آن صاحبان گامت «سلول تخم» است و آنها زوجی هستند که از رحم مشکل دارند، به هیچ وجه آن فردی که صاحب رحم است نمی‌تواند ادعایی داشته باشد.

وی افزود: احکام شرعی این موضوع مشخص است و مثل این می‌ماند که مادر رضاعی ادعا کند فرزندی را که به او شیر داده از آن او است.

آخوندی تصریح کرد: در این رابطه مشکل قانونی خاصی وجود ندارد مگر شناسنامه مادری که می خواهد نام نوزاد در آن درج شود.

وی افزود: به دلیل آنکه پزشکان و مراکز درمانی کسی را که بستری شده و زایمان کرده، به عنوان مادر می‌شناسند، ممکن است افراد برای حل مشکلات احتمالی، کسی را که رحمش را اجاره داده با شناسنامه مادری که مشکل رحم داشته بستری کنند.

وی گفت: این موضوع را مطرح کرده‌ایم. امیدواریم با تبصره و ماده قانونی بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم تا مردم ناچار به راه‌های غیرقانونی نشوند.

آخوندی ادامه داد: تأیید مراکز درمان ناباروری و ارائه نامه مکتوب می‌تواند مشکل را برطرف کند.

آخوندی تصریح کرد: حوزه اخلاق‌زیستی بسیار باز و بزرگ است و شامل همه حوزه‌ها و دستاوردهای جدید علوم زیستی می‌شود. و این ها پیچیدگی موضوع را بیشتر می‌کند.

وی درباره حساسیت حوزه اخلاق‌زیستی درباره موضوعات پزشکی گفت: نمی‌توان گفت کدام موضوع حساستر است. مباحث تولید مثل، شبیه‌سازی، سلول‌های بنیادین، پیوند اعضاء، ژنوم انسانی، مرگ آسان، تولیدات پیشرفته نانو تکنولوژی، داروها و همه انواع درمان حساس هستند.

وی افزود:‌ بهتر است مردم ابعاد مختلف این موضوعات را بشناسند تا از طریق اطلاع‌رسانی که به آنها می‌شود جلوی برخی اتفاقات ناخوشایند گرفته شود.

آخوندی تصریح کرد: باید رشته های حقوق، فقه، اخلاق، جامعه‌شناسی و روانشناسی وارد حوزه اخلاق‌زیستی شوند و متخصصان این حوزه دیدگاه‌هایشان را مطرح کنند.

وی خاطرنشان کرد: طرح دیدگاه‌ها و بیان مواضع کارشناسان رشته‌هایی که عنوان شد می‌تواند نحوه استفاده از دانش و پیشگیری از تهدید‌هایی که می‌تواند برای بشر ایجاد شود را بگیرد چرا که این تهدید‌ها می‌تواند بی‌اعتمادی به رشد علم و زیر سؤال بردن آن را موجب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha