بودجه حوزه سلامت در حالی با افزایش 14درصدی درسال 93 نسبت به سال گذشته روبروست که مهم‌ترین نقطه قوت آن را می‌توان افزایش 66درصدی بیمه سلامت دانست، موضوعی که به اعتقاد نمایندگان مجلس در صورت اجرایی شدن، در کاهش پرداخت از جیب مردم تاثیر بسزایی خواهد داشت؛ البته تحقق حرف و حدیث‌هایی مبنی بر اختصاص 5 هزار میلیارد تومان از درآمد حاصل از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت نیز پرداخت از جیب مردم را به شکل چشمگیری کاهش خواهد داد.

سلامت نیوز: بودجه حوزه سلامت در حالی با افزایش 14درصدی درسال 93 نسبت به سال گذشته روبروست که مهم‌ترین نقطه قوت آن را می‌توان افزایش 66درصدی بیمه سلامت دانست، موضوعی که به اعتقاد نمایندگان مجلس در صورت اجرایی شدن، در کاهش پرداخت از جیب مردم تاثیر بسزایی خواهد داشت؛ البته تحقق حرف و حدیث‌هایی مبنی بر اختصاص 5 هزار میلیارد تومان از درآمد حاصل از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت نیز پرداخت از جیب مردم را به شکل چشمگیری کاهش خواهد داد.

خانه ملت؛ امسال بودجه حوزه سلامت مبلغی معادل 35 هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده که به گفته برخی مسئولان این رقم نسبت به سال گذشته اگرچه روند رو به شدی داشته اما به دلیل 8 میلیارد تومان بدهی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، تنها می‌توان از افزایش 6 درصدی بودجه در این حوزه سخن به میان آورد.

محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس در این باره می‌گوید: مشکلات و کمبودهای حوزه سلامت، ما را به این باور می‌رساند که با این میزان اعتبار نمی‌توان مشکلات این بخش را از میان برداشت.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس نهم، می‌افزاید: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار نتوانسته‌ایم سهم حوزه سلامت را افزایش دهیم به طوریکه این بخش برای اختصاص بودجه در رده 7 الی 8 قرار دارد درحالی که در دیگر کشورهای دنیا حوزه سلامت در اولویت دوم یا سوم است.

در ادامه عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز بر این باور است که بودجه سلامت از چند جا می‌تواند تامین شود اول سهم حوزه سلامت از بودجه عمومی کشور و دوم عوارض و مالیات‌هایی که از واحدهای آسیب‌رسان به حوزه سلامت اختصاص می‌یابد که متاسفانه مسئولان در این قسمت بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

وی‌، ادامه می‌دهد: به عنوان مثال ما در گذشته پیش‌بینی کردیم تا سیگارهای خارجی 40درصد، تولیدات مشترک سیگارهای خارجی و داخلی 30درصد و  سیگارهای تولید داخل تا 20درصد عوارض پرداخت کنند تا پول این عوارض صرف بیماران شود اما متاسفانه مسئولان در این بخش نتوانستند برنامه‌ریزی درستی داشته باشند، در حالی که اخذ عوارض و مالیات‌ از کالا‌ها و واحدهای آسیب‌رسان در قانون برنامه پنجم توسعه ذکر شده اما باز هم با بی‌توجهی مواجه هستیم.

 

نگاه دولت به حل مشکلات درمان مثبت است


بنابراین گزارش، دولت یازدهم درحالی آغاز به کار کرد که توجه و اهمیت به حوزه سلامت جزو برنامه‌های اصلی و شعارهای تبلیغاتی رئیس جمهور به شمار می‌رفت، البته با توجه به گزارش صد روزه وزیر بهداشت و تحولاتی که در این حوزه شاهد بودیم می‌توان گفت نسبت به سال‌های گذشته اقدامات مثبتی انجام شده است، اما با نگاهی به اعتبارات حوزه سلامت در لایحه 93 چندان نمی توان به برداشتن گام‌های موثر در این حوزه امیدوار بود.

قربانی در این رابطه می‌گوید: بدون‌شک با توجه به کمبود اعتبارات در این حوزه، نمی‌توان همه مشکلات پیرامون بهداشت و درمان را رفع کرد و باید این واقعیت را پذیرفت که در سال آینده باز هم با چالش‌های زیادی در این میان مواجه خواهیم شد.

وی همچنین بر این باور است که نگاه دولت به حل مشکلات درمان مثبت است، به همین سبب توانسته‌ایم نسبت به سال گذشته اقدامات بهتری را انجام دهیم به گونه‌ای که حتی در لایحه بودجه سال 93 نیز با رشد 14درصدی بودجه سلامت روبرو بوده‌ایم اما آنچه که در این میان می‌توان مهم تلقی کرد این است که بدون‌شک این گام‌ها نمی‌تواند ادامه‌دار باشد.

 

کاهش 20درصدی اعتبارات برای طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم


گفتنی است، یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت در سال‌های اخیر اعزام پزشک به مناطق محروم است؛ با توجه به اینکه شرایط مساعدی برای پزشکان در این مناطق وجود ندارد خیلی از متخصصان از ارایه خدمات در شهرهای دورافتاده گریزان هستند و رو به شهرهای بزرگ می‌آورند، بنابراین دولت با درنظر گرفتن تسهیلاتی، ‌بر ماندگاری پزشکان در این مناطق تاکید دارد و  هرساله اعتباری برای ارایه تسهیلات بهتر و انجام خدمات در مناطق محروم در نظر می‌گیرند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که در بودجه سال 93 با کاهش چشمگیر اعتبارات در این بخش مواجه بودیم به گونه‌ای که برخی از نمایندگان نسبت به این اعتبار اعتراض دارند.

رستمیان با انتقاد از کاهش اعتبارات برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم،‌ می‌افزاید: در نظر گرفتن این اعتبارات سدی برای متعارف بودن تعرفه‌های برخی پزشکان است، واقعیت آن است که با در نظر گرفتن اعتباری چشمگیر برای این طرح،‌ می توانستیم پزشکان را در شهرستان‌های دور ماندگار کنیم.

وی، بر این باور است که ما در سال‌های گذشته برای طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اعتباری درنظر گرفتیم که در بودجه سال 93 این اعتبارات 20درصد کاهش یافته است که این مساله موجی از انتقادات و نارضایتی نمایندگان را در پی داشت درحالی که با افزایش اعتبارات، قدرت ماندگاری و جذب پزشک ایجاد می‌شد و مناطق محروم خالی از پزشکان متخصص نمی‌شد.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم،‌ ادامه می‌دهد: امروزه ماندگاری پزشکان در شهرستان‌ها دورافتاده مطلوب نیست و پزشکان به محض اتمام طرح‌شان، به سمت شهرهای بزرگ رو می‌آورند که این نشان دهنده آن است شرایط ماندگاری پزشک در مناطق محروم مساعد نیست.

 
احتمال اختصاص 5 هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارنه‌ها به بخش سلامت


به گزارش خانه ملت، استفاده از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌‌ها نقطه کور دیگری در بودجه سلامت سال 93 محسوب می‌شود؛ سال گذشته قرار بود 6 درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش بهداشت و درمان اختصاص یابد اما متاسفانه مانند بسیاری از وعده‌های دولت گذشته این موضوع نیز بر روی زمین ماند و شکل اجرایی به خود نگرفت این درحالی است که در بودجه سال 93 نیز هیچ برنامه‌ای برای استفاده از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها مشاهده نشده است بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که در این شرایط باری از مشکلات بهداشت و درمان برداشته شود.

از طرفی در سال جاری سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد داد تا بخشی از یارانه‌ها به صورت مستقیم به بیمه‌ها تزریق شود تا قیمت دارو برای بیماران کاهش یابد اما متاسفانه این امر نیز شکل اجرایی به خود نگرفت، البته شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت هفته آینده قسمت دوم بودجه را که به بحث هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دارد را تحویل مجلس می‌دهد بنابراین امید است تا حوزه سلامت دستخوش تحولات مثبتی شود.

رستمیان معتقد است: با توجه به اینکه حوزه سلامت از تورمی بالای 10درصد از تورم عادی برخوردار است بنابراین پرداخت سهم حوزه سلامت از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها امری ضروری به نظر می‌رسد.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم،‌ تصریح می‌کند: حوزه سلامت از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها ضربه شدید خورد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت در اجرای فاز دوم این طرح مبلغی بالای 5 هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها را برای حوزه سلامت در نظر گرفته است که اکنون باید منتظر ارایه بودجه هدفمندی به مجلس باشیم.

 

1800 میلیارد تومان اعتبار برای اختصاص ارز به دارو


همچنین، در لایحه بودجه سال 93 ارز اختصاص داده شده به واردات دارو تغییر پیدا نکرد و در واقع  همان میزان ارز برای دارو در نظر گرفته شده است، این درحالی است که هنوز تلخی اتفاقات ناگوار سال‌های گذشته برای اختصاص ارز به واردات دارو و دپوی دارو در انبارها، در کام مردم به خصوص بیماران صعب‌العلاج باقی مانده است و بیم پایدار ماندن این تلخی وجود دارد که با فقدان تغییرات اساسی در میزان اختصاص ارز به دارو وضعیت برای مردم به ویژه بیماران وخیم‌تر شود.

رستمیان در این باره می‌گوید: ارزی که برای دارو اختصاص پیدا کرده است همان نرخ پارسال یعنی 1800 میلیارد تومان است البته شاید دولت می‌توانست با نگاهی تورمی، ‌این رقم را افزایش دهد اما بازهم جای خوشحالی آن باقی است که حداقل این رقم به صورت پایدار در بودجه آمده است.

 

کاهش سهم پرداخت از جیب مردم در پی افزایش 66درصدی بودجه بیمه سلامت


گفتنی‌است؛ دربرنامه چهارم و پنجم توسعه به موضوع کاهش پرداخت از جیب مردم تاکید شده است اما به دلیل اجرا نشدن کامل این برنامه‌ها همواره شاهد هستیم که بیمه‌ها 30درصد از هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنند و بیماران باید 70درصد باقی مانده را از جیب خود بپردازند؛ حال آنکه با اعتبار درنظر گرفته شده برای بودجه سال 93 قرار است چه برنامه‌ای برای کاهش سهم پرداخت از جیب مردم در نظر گرفته شود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد زیرا با این بودجه عملا دست وزیر بهداشت برای ارایه خدمات بهتر به بیماران بسته خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید می‌کند: در لایحه بودجه، درآمد اختصاصی حوزه سلامت یعنی سهمی که مردم باید پرداخت کنند حدود 45درصد درنظر گرفته شده است که در مقایسه با افزایش 66درصدی بیمه سلامت ایران، می توان امید داشت که امسال با کاهش سهم پرداخت از جیب مردم مواجه شویم؛ این درحالی است که این مهم در سال‌های گذشته مغفول مانده بود.

لازم به ذکر است، تنها قسمت خوشبینانه بودجه سلامت در سال 93، بخش بیمه سلامت ایران است که با افزایش 66درصدی مواجه است؛ نگاهی تحلیلی می‌تواند ما را به این باور ‌برساند که دولت در تلاش است با نگاهی زیربنایی به رفع معضلات حوزه سلامت کمک کند زیرا آنچه که مسلم است اجرای طرح‌هایی مانند پزشک خانواده یا واقعی شدن تعرفه‌ها، همچنین پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها یا تجمیع بیمه‌ها بخش قابل توجهی از حوزه سلامت را به خود اختصاص داده است که بدون‌شک اگر این چرخه به درستی به کار خود ادامه دهد می‌توان امیدی بر هموار شدن مشکلات بیماران داشت.

قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم، معتقد است: افزایش 66 درصدی بودجه بیمه سلامت ایران بخش عمده‌ای از مشکلات را حل می‌کند حال باید منتظر ماند و دید دولت چه برنامه‌ای برای ساماندهی این بودجه در نظر گرفته است.

رستمیان نیز معتقد است: در گذشته بیمه‌ها بسیار ضعیف عمل کردند  تا جایی که همچنان برخی از افراد در کشور از هیچ حمایت بیمه‌ای برخوردار نیستند بنابراین وقتی مردم به پزشک مراجعه می‌کردند به ناچار موظف به پرداخت بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمان بودند؛ حال با افزایش 66درصدی بیمه سلامت ایران می‌توان امید داشت که موانع موجود بر سر راه حوزه سلامت تاحدودی برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha