سلامت نیوز : افزایش 16.5 درصدی سهم درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت در لایحه بودجه سال 93نسبت به سال گذشته و نظر بودجه نویسان دولتی برای احقاق 48.5 درصد از بودجه ۲۳ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت از محل درآمدهای اختصاصی،برخلاف نظر دولتمردان و وعده هایی که برای کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان داده بودند، نگرانی ها درباره افزایش پرداختی های مردم به خصوص در سایه ناکارآمدی بیمه های درمانی در سال آینده شدت گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ دکتر رسول خضری نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت در گفت وگو با خراسان درحالی از افزایش 16.5 درصدی سهم درآمدهای اختصاصی در بودجه سال 93وزارت بهداشت خبر داد که به گفته این نماینده مجلس و کارشناسان بهداشت و درمان افزایش سهم درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت در مقایسه با بودجه ای که دولت در اختیار این دستگاه می گذارد،افزایش پرداختی های مردم را در پی خواهد داشت و درنهایت باعث پرداخت هزینه های سرسام آور درمان توسط مردم خواهد شد. دکتر خضری در تشریح درآمدهای اختصاصی و درآمدهای عمومی وزارت بهداشت گفت:بودجه وزارت بهداشت هرساله به ۳ بخش بودجه جاری،بودجه از محل درآمد های اختصاصی و بودجه سرمایه های تملک و دارایی تقسیم می شود.وی بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت بهداشت در لایحه بودجه سال 93را 35هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:از این بودجه ،14هزار میلیارد تومان بابت هزینه های جاری درنظر گرفته شده است که شامل هزینه های جاری مجموعه بهداشت و درمان مانند پرداخت حقوق و مزایای نیروها و مخارج وزارتخانه و ... است. بخش دیگر بودجه ،درآمدهای اختصاصی است که باید از فرانشیز خدمات درمانی و پرداختی بیمه ها تامین شود.

میزان درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت در بودجه سال آینده 12هزار میلیارد تومان تعیین شده است که 35درصد از بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت بهداشت و 48.5 درصد از مجموع درآمدهای اختصاصی دولت در لایحه بودجه سال 93را شامل می شود.بخش سوم بودجه نیز بودجه سرمایه های تملک دارایی است که به پروژه های عمرانی و زیرساختی وزارت بهداشت تعلق دارد. در این بخش نیز شاهد کاهش یک درصدی هستیم.به نحوی که در قانون بودجه سال گذشته ردیف عمرانی وزارت بهداشت ۳ درصد از کل بودجه کشور را شامل می شد درحالی که امسال ردیف عمرانی تنها 2درصد از کل بودجه کشور را شامل می شود و این کاهش بودجه عمرانی تاثیر به سزایی در افزایش محرومیت مناطق محروم،خواهد داشت. وی تصریح کرد :دولت در بحث بودجه های عمرانی تنها به پروژه هایی با پیشرفت بالای 80درصد بودجه اختصاص داده است. خضری با اشاره به ناکارآمدی بیمه های درمانی درکشور و این که بیمه ها به دلیل کمبود منابع مجاب به پرداخت 70درصد از هزینه های درمانی نشده اند گفت: افزایش درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت در سایه ناکارآمدی بیمه های درمان باعث افزایش هزینه های پرداختی توسط مردم خواهد شد.

چرا که بر اساس قانون،محل تامین درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت از محل فرانشیز دریافتی از بیماران ومبالغ پرداختی توسط بیمه هاست.این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: درحالی که سرانه بهداشت و درمان بسیار ناچیز است و سهم سلامت از درآمدهای ناخالص ملی به جای 7درصد تنها 4درصد است، نمی توان به کارآمدشدن بیمه ها طی چند ماه امیدوار بود و این موضوع باعث افزایش پرداختی ها از جیب مردم خواهد شد. وی توضیح داد:افزایش درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت باعث افزایش فرانشیز پرداختی توسط بیماران و گران تر شدن ملزومات و خدمات بیمارستانی خواهد شد. وی باگلایه از عملکرد دولت در بودجه نویسی اظهار کرد: حداقل انتظار ما از دولت کاهش پرداختی های مردم بودکه با این وضعیت متاسفانه نه تنها پرداختی ها کاهش نمی یابد بلکه درصدی هم به هزینه های مردم افزوده خواهد شد.وی اظهار امیدواری کرد: با ارسال لایحه جامع هدفمندی یارانه ها که قرار است هفته آینده به مجلس برسد، دولت با درنظر گرفتن 10درصد از درآمدهای هدفمندی یارانه ها به بهداشت و درمان به خصوص اقشار آسیب پذیر و بیماران سرطانی و صعب العلاج بخشی از هزینه های مردم را کاهش دهد.

دکتر کائیدی دیگر عضو کمیسیون بهداشت نیز باگلایه از افزایش سهم درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت در لایحه بودجه سال آینده به خراسان گفت: سهم درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت در لایحه بودجه سال جاری 33درصد از مجموع درآمدهای اختصاصی بودکه این درآمدها امسال به 48.5 درصد مجموع درآمدهای اختصاصی دولت افزایش یافته است. وی تصریح کرد: بودجه عمومی کشور 218هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است که از این میزان 195هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی است و 23هزار میلیارد نیز درآمد های اختصاصی تعیین شده است.از این 23هزار میلیاردتامین 48.5 درصد مربوط به وزارت بهداشت است که درنهایت باعث افزایش هزینه های مردم از بابت دریافت خدمات بهداشتی و درمانی است.وی افزود:سال گذشته سهم وزارت بهداشت از درآمدهای اختصاصی بودجه 32درصد بودکه امسال با رشدی 16.5 درصدی به 48.5 درصد رسیده است. وی از ابلاغ اعتراض نمایندگان و اعضای کمیسیون بهداشت مجلس به مسئولان وزارت بهداشت خبر داد و گفت: مسئولان وزارت بهداشت بر این باورند که این افزایش را به وسیله افزایش سهم بیمه ها جبران خواهند کرد و اگر بیمه های پرداختی خود را از ۳۰ درصد فعلی به 70درصد برسانند شاهد افزایش پرداختی مردم نخواهیم بود.این درحالی است که به نظر نمی رسد بیمه ها طی یک سال به چنین مهمی دست یابند.

این نماینده مجلس افزود: از آنجا که بخش عمده ای از مردم از خدمات بخش خصوصی استفاده می کنند و بیمه ها تنها تعرفه های دولتی را پوشش می دهند،در صورت پوشش 70درصدی خدمات پزشکی با تعرفه دولتی ،بازهم شاهد پرداخت مبالغ سنگینی توسط مردم در بخش خصوصی خواهیم بود و این جای نگرانی دارد. امیدوار رضایی معاون امور قوانین مجلس شورای اسلامی نیز در این باره در یک برنامه تلویزیونی گفت : در مجموع از 238 هزار میلیارد ریال درآمد اختصاصی دولت حدود 115 هزار میلیارد ریال یعنی در حدود 48 درصد درآمدهای اختصاصی بخش بهداشت و درمان است که با مقایسه آن با رشد اعتبارات عمومی در بودجه وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمه های درمانی مشخص می شود که سهم مردم از هزینه های درمانی در سال 93 نسبت به امسال بیشتر می شود و این کاملاً بر خلاف قانون برنامه پنجم توسعه است که باید سهم مردم تا 30 درصد این هزینه ها کاهش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha