سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه نیاز غذایی روزانه نوزاد از شش ماهگی به بعد تنها با شیر مادر تامین نمی‌شود، گفت: مصرف سفیده تخم مرغ، شیر گاو، بادام زمینی، انگور و ... تا یکسالگی برای نوزادان ممنوع است.

مسعود نصیری در گفت وگو با (ایسنا) ، در خصوص تغذیه نوزاد در سالهای اول زندگی، اظهار داشت: در سال های اول زندگی رشد و تکامل بدن کودک بسیار سریع انجام می شود که این رشد با دریافت مواد مغذی و انرژی کافی ارتباط مستقیم دارد.

وی معتقد است: کودک برای یادگیری و پاسخ دهی مناسب به محرک های محیطی نیازمند دریافت مواد مغذی و انرژی به میزان کافی است.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: اگر تغذیه نوزاد از چهار تا شش ماهگی تنها با شیر مادر ادامه پیدا کند تعادل کافی آهن برای نوزاد از طریق شیر مادر حاصل نمی شود و آهن موجود در شیر مادر به تنهایی پاسخگوی نیاز نوزاد نیست.

نصیری یادآور شد: از سن چهار تا شش ماهگی می توان غذاهای کمکی سالم را برای نوزاد آغاز کرد که این غذاها باید سالم، مناسب، کم حجم و پر انرژی باشند و از نظر غلظت شبیه شیر مادر باشند.

وی با بیان اینکه استفاده از غذاهای کمکی باید ابتدا با حجم کم آغاز شود، تصریح کرد: این غذا باید نرم و قابل هضم باشد و در دفعات متعدد به نوزاد داده شود.

این کارشناس تغذیه در خصوص نوع غذاهای کمکی نیز گفت: بهتر است برای این غذاها از منابع غلات استفاده شود، اما چون گندم حساسیت زاست توصیه می شود فرنی که به عنوان غذای کمکی به نوزاد داده می شود حتما با آرد برنج پخته شود.

نصیری معتقد است: در هفته دوم شش ماهگی می توان از حریره بادام برای تغذیه نوزاد استفاده کرد و در دو هفته آخر ماه هفتم نیز می توان سوپ را به غذاهای وی اضافه کرد.

وی با بیان این که برنج، هویج، سیب زمینی، گوشت گوسفند یا گوشت مرغ از جمله مواد غذایی است که باید در سوپ نوزاد استفاده شود، تاکید کرد: این سوپ باید کاملا به صورت میکس شده باشد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بعد از این مدت می توان هر سه روز یکبار از یک نوع سبزی از جمله جعفری، گشنیز، لوبیا سبز و ... برای سوپ نوزاد استفاده کرد.

نصیری تاکید کرد: مصرف اسفناج تا یکسالگی برای نوزاد ممنوع است.

وی زمان استفاده از زرده تخم مرغ را نیز ماه هشتم عنوان کرد و اظهار داشت: زرده تخم مرغ منبع غنی از چربی و ویتامین‌های محلول در چربی برای نوزاد است.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: در دو هفته دوم ماه هشتم نیز می توان از ماست برای تغذیه نوزاد استفاده کرد.

نصیری گفت: در هفته آخر ماه نهم استفاده از برخی حبوبات از جمله عدس و ماش برای نوزاد توصیه می شود.

شیر گاو، سفیده تخم مرغ، بادام زمینی، شکلات، نوشابه، قهوه، توت فرنگی، آلبالو، گیلاس، دانه انگور، کلم، چای و ... از جمله مواد غذایی هستند که تا یک سالگی مصرف آنها برای نوزاد ممنوع است و وی به آنها اشاره کرد.

به گفته این کارشناس تغذیه بعد از سن یک سالگی استفاده از بسیاری از مواد غذایی برای تغذیه نوزاد آزاد می شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت معده نوزاد در موقع تولد حدود 15 سی سی و در زمان یک سالگی حدود 200 سی سی می باشد، افزود: از همین رو توصیه می شود استفاده از غذاهای کمکی به تدریج و با دفعات متعدد صورت گیرد، اما سهم هر وعده حجم کمتری باشد.

به گفته این کارشناس تغذیه نیاز روزانه نوزاد به انرژی از زمان تولد 100 کالری به ازای هر کیلوگرم وزن است.

نصیری در خصوص نحوه تغذیه شیر مادر در کنار غذاهای کمکی نیز اظهار داشت: شیر مادر از یک سالگی به بعد اصلا برای نوزاد کافی نیست و اگر مادر در این مدت تغذیه با شیر مادر را ادامه دهد، هم نوزاد دچار سوء تغذیه می شود و هم مادر به پوکی استخوان دچار می شود.

وی تاکید کرد: باید از یک سالگی به بعد تعداد دفعات شیردهی در طول روز کاهش یابد و بیشتر از غذاهای کمکی در طول روز استفاده شود و تغذیه با شیر مادر بیشتر به شب تا صبح محدود شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha