عضو کمیته مشاوران سازمان انتقال خون ایران، از اجرای طرح "اهدا کنندگان آشنا" با هدف ارائه خون سالم و کافی در موعد مقرر به مصرف کننده خبر داد.

دکتر محمود هادی پور، در گفتگو با مهر، تهیه خون سالم و کافی را یکی از مهم ترین چالش های نظام سلامت در جهان دانست و گفت: دستیابی به این هدف جز از طریق همکاریهای متقابل سازمانهای انتقال خون و گروههای داوطلب فعال در سازمانهای غیر دولتی میسر نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 18 هزار و 600 بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد، افزود: با توجه به نیاز همیشگی این بیماران به خون، اهمیت حضور فعال گروههای حامی در جذب اهدا کنندگان واجد شرایط ، بیش از سایر کشورها در ایران حس می شود.

هادی پور ادامه داد: طرح اهدا کنندگان آشنا، با این نیت و مقصود و به عنوان جرقه ای جدی از آغاز مشارکت سازمانهای غیردولتی حامی بیماران مصرف کننده خون و سازمان انتقال خون ایران، اجرا می شود.

عضو کمیته مشاوران سازمان انتقال خون ایران در تهیه خون سالم، افزود: در این طرح، یک خانواده مجازی تشکیل می شود که در آن مصرف کننده خون (بیمار تالاسمی) ، مرکز ثقل خانواده و اهدا کنندگان که تعدادشان بین 15 تا 20 نفر اهدا کننده مستمر است، به عنوان حامی خانواده حضور خواهند داشت.

وی تصریح کرد: اهدا کنندگان متعهد می شوند که در زمانهای مقرر و بر اساس فراخوان مجریان طرح، به سازمان انتقال خون مراجعه و خون خود را اهدا کنند به گونه ای که خون هر اهدا کننده تنها به مصرف یک مصرف کننده خاص برسد.

هادی پور، ساختار این خانواده مجازی را محرمانه دانست و گفت: به منظور رعایت نکات اخلاقی، هیچکدام از اهدا کنندگان و مصرف کنندگان از نام یکدیگر کسب اطلاع نمی کنند.

عضو کمیته مشاوران سازمان انتقال خون ایران در تهیه خون سالم، با اشاره به اینکه تا کنون 800 اهدا کننده با فراخوان به پایگاه انتقال خون مراجعه و خون خود را اهدا کرده اند، افزود: در حدود 100 بیمار نیز تحت پوش این طرح قرار گرفته و از خون اهدا کنندگان استفاده کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha