قرار است نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، ماجرای خودکشی پسر 14 ساله شیرازی را بررسی کنند.

دانش‌آموزانی که مرگ را بر درس ترجیح دادند

سلامت نیوز: قرار است نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، ماجرای خودکشی پسر 14 ساله شیرازی را بررسی کنند.

 اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی امروز قرار است درباره موضوعی حرف بزنند که از جنس موضوعات معمول و همیشگی که در این کمیسیون مطرح می‌شود نیست. این بار موضوعی که قرار است مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، پیگیری خبر دلخراشی است که خودش را از صفحات حوادث به آنجا کشانده است؛ این که یک دانش‌آموز شیرازی به دلیل داشتن موبایل و اخراج از مدرسه دست به خودکشی زده است.

هنوز ابعاد بیشتری از این قضیه روشن نیست و تنها گفته شده دانش‌آموز شیرازی بعد از آن که به دلیل داشتن موبایل اجازه ورود به مدرسه را پیدا نمی‌کند، دست به خودکشی می‌زند. هرچند باید برای بیان علت دقیق این اقدام بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد و جزییات بیشتری به دست بیاید تا ابعاد تاریک آن هم مشخص شود؛ اما چیزی که روشن است این است که خودکشی دانش‌آموز شیرازی، تنها مورد از این اتفاقات نیست.

در شرایطی که اخبار مربوط به آسیب‌های اجتماعی و از جمله خودکشی چندان منتشر نمی‌شوند و با در نظر گرفتن موارد زیادی از این اتفاق‌ها آن هم در حیطه دانش‌آموزی و دانشجویی که رسانه‌ای نمی‌شوند، هنگامی که همان معدود خبرهای منتشر شده مربوط به خودکشی دانش‌آموزان هم مانند سایر اتفاق‌هایی چون اعتیاد دانش‌آموزان، تعداد بازماندگان از تحصیل، تنبیه در مدارس و ... کتمان شده و به جای پیدا کردن راهی برای حل این مشکلات، فقط صورت مساله پاک می‌شود، طبیعی است که جایی برای بررسی، علت‌شناسی و پیشگیری باقی نماند.

مجلس پیگیری می‌کند

 اما اینطور که نمایندگان مجلس خبر داده‌اند، این بار قرار است اعضای کمیسیون آموزش مجلس ابعاد این قضیه را بررسی کنند. عطاءالله سلطانی با اشاره به این که اخبار منتشر شده حکایت از خودکشی یک نوجوان محصل در شیراز دارد و ما هنوز دلیل و علت خودکشی را نمی‌دانیم، اعلام کرده یکی از اعضای کمیسیون آموزش مامور رسیدگی به علت خودکشی این دانش‌آموز شده است.

سلطانی همچنین با بیان این که ظاهرا این دانش‌آموز به دلیل داشتن موبایل از مدرسه اخراج شده و دست به خودکشی زده، گفته است: نباید هیچ دانش‌آموزی به دلیل داشتن موبایل از مدرسه اخراج شود. اگر دانش‌آموز موبایل دارد باید به پدر و مادر او از سوی مدیر مدرسه تذکر داده شود و قانون اجازه اخراج دانش‌آموز را نمی‌دهد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است وزارت آموزش‌وپرورش باید در جهت اصلاح آیین‌نامه‌ها برنامه‌ریزی کند. او می‌گوید که هم‌اکنون تمهیداتی برای تنبیه شدید دانش‌آموزان اندیشیده نشده است در حالی که متخلفان باید بر اساس قانون مجازات شوند.

به عقیده این عضو کمیسیون آموزش مجلس، آیین‌نامه کنونی انضباطی دانش‌آموزان وزارت آموزش‌وپرورش بسیار قدیمی است و همین موضوع باعث می‌شود سلایق فردی معلمان و مسئولان بر قوانین و آیین‌نامه‌ها تأثیر شدیدی داشته باشد.

آموزش و پرورش: پیگیری و برخورد می‌کنیم

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هم درباره خودکشی این نوجوان به دلیل اخراج از مدرسه اظهار تاسف کرده و خبر داده که فورا دستور پیگیری این مسئله را می‌دهند و با مدرسه و مدیر متخلف برخورد می‌شود.

او با بیان این که اخراج تنبیه سختی است که طی فرایند طولانی اجرا می‌شود، می‌گوید که هیچ مدرسه‌ای حق اخراج را ندارد بلکه حق جابه‌جایی دانش‌آموز به مدرسه دیگر را دارد که آن هم طی فرایندی با تصمیم شورای مدرسه و شورای منطقه‌ای امکان‌پذیر است.

زرافشان اخراج دانش آموزان را همانند حکم اعدام دانسته که برای هر تخلفی حکم اعدام صادر نمی‌شود بلکه بر اساس ضرورت این حکم را می‌دهند.

نوشدارویی بعد از مرگ سهراب؟

نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت آموزش و پرورش در شرایطی از رسیدگی به این مساله خبر می‌دهند که سال‌هاست درباره بعضی قوانین قدیمی یا با اجراهای سلیقه‌ای در مدارس، تنبیه‌های فیزیکی، آزارهای روانی و برخوردهای ناشایست در بعضی از مدارس با دانش‌آموزان هشدار داده می‌شود و حتی کار به مرگ چند دانش‌آموز بر اثر تنبیه بدنی در مدارس هم کشیده شد اما این موارد جزو استثناها شمرده شده و برخورد قاطعانه‌ و پیشگیرانه‌ای صورت نگرفت.

حالا این بار که این موضوع کمی بیشتر جدی گرفته شده و مجلسی‌ها و مسئولان آموزش و پرورش وعده رسیدگی به خودکشی این دانش‌آموز را داده‌اند، باید دید پیگیری‌ها در چه سطحی انجام می‌شود، به مقصر شمردن یک یا چند نفر بسنده می‌شود یا اقدامی جدی‌ برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی در آینده انجام می‌شود.

این درست است که هر کاری هم که انجام بگیرد و هر حرفی هم که زده شود، دانش‌آموز شیرازی و دانش‌آموزان دیگری که به دلایل مختلف دست به خودکشی زدند، به این دنیا برنمی‌گردند و جایشان برای همیشه پشت نیمکت‌های کلاس درسشان خالی است؛ اما شاید بتوان امید داشت با شنیده شدن این هشدارها و زنگ خطرها، فکری برای بهبود سیستم آموزشی در مدارس کشورمان شود، نحوه برخورد با دانش‌آموزان به معلمان و مسئولان مدارس کشور آموزش داده شود و همچنین در کنار اطلاعات ریز و درشتی که در کتاب‌های درسی جا گرفته‌اند، مهارت‌های زندگی و نحوه مواجهه با مشکلات هم به دانش‌آموزان یاد داده شود تا دیگر نخوانیم و نشنویم که کودکی، نوجوانی، دانش‌آموزی، دست به کاری زده که دیگر همیشه غایب باشد.

جدول زیر چند نمونه از خودکشی‌های دانش‌آموزی در ایران است که در رسانه‌ها منتشر شده:

دانش‌آموزانی که مرگ را بر درس ترجیح دادند

دانش‌آموزانی که مرگ را بر درس ترجیح دادند
جدول زیر نشان‌دهنده چند نمونه از خودکشی‌های دانش‌آموزی در کشورهای دیگر است:
دانش‌آموزانی که مرگ را بر درس ترجیح دادند
دانش‌آموزانی که مرگ را بر درس ترجیح دادند
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha