یک عضو هیئت علمی وزارت بهداشت، شورای عالی سلامت کشور را بستر توسعه کشور دانسته و از آن به عنوان یکی از فرصت های پیش روی وزیر بهداشت آینده نام برده و با اشاره به تهدیدهای پیش رو تاکید کرد: تهدید ها را میتوان شناخت و کمرنگشان کرد.

سلامت نیوز:  یک عضو هیئت علمی وزارت بهداشت، شورای عالی سلامت کشور را بستر توسعه کشور دانسته و از آن به عنوان یکی از فرصت های پیش روی وزیر بهداشت آینده نام برده و با اشاره به تهدیدهای پیش رو تاکید کرد: تهدید ها را میتوان شناخت و کمرنگشان کرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ربابه شیخ الاسلام،متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه وعضو هیئت علمی وزارت بهداشت در یادداشتی اختصاصی برای سلامت نیوز درباره فرصت ها و تهدیدهای پیش روی وزیر آینده بهداشت نوشت: 

فرصت های وزیر آینده نظام سلامت 
1. آرزوی بزرگی بود برای کسی که بتواند وزیر بهداشت باشد ولی مسایل اجتماعی را که بر روی سلامت تاثیر میگذارد بعنوان بزرگترین آسیب رسان مطرح کند در حال حاضر دنیا پذیرفته است که بدون همکاریهای تنگاتنگ و صمیمانه بین بخشی ، بدون داشتن برنامه های مشترک  با سایر متولیان ،سلامت جسمی ،روانی، اجتماعی و حتی عاطفی میسر نمی شود.

2. اغلب کشورها ساختار مطلوبی برای پرداختن به این همکاری  ندارند در حالیکه شورای عالی سلامت و امنیت غذا و تغذیه در کشور ما نهادینه شده و رییس آن نیز رییس  جمهور است  پس بسیاری از مشکلاتی که در سایر بخش ها اتفاق می افتد و به سلامت لطمه میزند در این شورا قابل طرح و بحث و ارایه راه حل است*

3. وجود نیرو های بالقوه در شورای های سلامت شهر، شورای های سلامت روستا که معمولا افراد علاقمندی دارند و اقداماتی تعریف شده را اجرایی میکنند .

4. شورای عالی سلامت کشور بعنوان بستر توسعه کشور میتواند با تعریف مانیفست سلامت در لایه های مختلف ساختاری کشور سلامت و نیاز های آنرا تعریف کند . با این روش متولی نظام سلامت کشور مطالبات مردم را در عرصه های گوناگون شفاف میکند**

5. وجود گزارش سال 2008 سازمان بهداشت جهانی که توسط خرد جمعی صاحبنظران عرصه بهداشت و سلامت جهان تدوین شده که در آن با تاکید فراوان بستر بازنگری شده  PHC را مناسب ترین جایگاه ارایه خدمات می داند. مراقبت تعریف شده ای که مردم را در صدر قرار میدهد  و عدالت در سلامت را برقرار می سازد ***.

6. سیاست های جدید نظام سلامت که بر اساس نیاز های جدید و بیماریهای جدید تعریف می شوند را براحتی میتوان با هدف های PHC  پیوند زد

7. تدوین راهبرد  سلامت در همه سیاست ها Health in all policies  با توجه به وجود شورای عالی سلامت میسر میشود.  

8. امکان مناسب برای بر ملا کردن نابرابری های سلامت و وجود فضای مناسب برای مشارکت جامعه مدنی .

تهدید ها را میتوان شناخت و کمرنگشان کرد
1.    بیمارستان محوری  که نظام  سلامت را  حول متخصصان و بیمارستان شکل می دهد
2.    چند پارچگی که حول اولویت ها پا میگیرند و اقدامات اساسی دیگر را به سایه می برند
3.    نظام های سلامت رها شده در جهت تجاری شدن که  بدون  نظم ونظارت به پیش میروند
4.    ناتوان از هماوردی با چالش های امروز: شامل – جهانی شدن+ شهر نشینی+ سالمندی + بیماریهای مزمن+ بیماریهای همزمان
5.    گذار اپیدمیولوژیک و جمعیتی  .> پاسخ ناکافی به بسیاری از نیاز ها+دست نیازیدن به مداخله های موثر ها+تغییرات آب و هوایی+ بلاهای طبیعت.                                
کلیه مشکلات پیش رو باید به بحث گذاشته شود( وزیر نظام سلامت در هیئت دولت  با بیان تلخی ها، درگیر شدن کل هیئت دولت و همه ساختار های کشوری را طلب میکند. چه باید کردها در گروه های کار نوشته میشود ولی سر نخ ها همه در دبیرخانه شورای سلامت و در وزارت بهداشت است ( البته نه این دبیرخانه ناتوان و بی خرد فعلی )
___________________________________________________________________________

*به همین سبب است که WHO منطق سلامت در همه ی سیاست ها را – در هر بخش که باشد- اعلام داشته و خواسته است که تاثیر همه طرح های توسعه بر سلامت ارزیابی شود (Health Impact Assessment). تعبیر دیگر آن تهیه ی پیوست سلامت برای همه طرح های ملی توسعه است.

**شرط آن این است که مسئول سلامت کشور قدر این شورا را بداند و از آن استفاده ای بهنجار کند.

***نظری که WHO 30 سال پس از اعلامیه آلما آتا به آن رسید و گزارش سال 2008 خود را با عنوان "مراقبت اولیه سلامت، اکنون بیش از هر زمان دیگر" به آن اختصاص داد. این کتاب در ایران نیز ترجمه شده و در اختیار میباشد نام این گزارش  Primary Health Care, Now More than Ever                      
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha