کمتر از یک ماه دیگر باقی مانده تا دولت یازدهم تمام و کمال، کلیدی‌ترین پست‌های قوه مجریه را به دست گیرد و عجیب است که در چنین زمانیٕ و درست در موقعیتی که مشکل دارو در کشور وجود دارد، معاون داروی سازمان غذا و دارو تغییر کند.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، معاون داروی سازمان غذا و دارو را برکنار کرد. این خبر درحالی در سایت‌های خبری منتشر شد که دولت دهم امروز و دیروز با تحلیف و تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری حسن روحانی، در حال خداحافظی از صندلی‌های هیات دولت است. کمتر از یک ماه دیگر باقی مانده تا دولت یازدهم تمام و کمال، کلیدی‌ترین پست‌های قوه مجریه را به دست گیرد و عجیب است که در چنین زمانیٕ و درست در موقعیتی که مشکل دارو در کشور وجود دارد، معاون داروی سازمان غذا و دارو تغییر کند. روز گذشته اما با حکم عباس حاجی‌آخوندی، رئیس سازمان غذا و دارو، مهدی سلیمانجاهی جایگزین شمس علی‌رضازاده در معاونت دارویی این سازمان شد. معاون اسبقی که خود کمتر از دو ماه پیش در این پست گمارده شده بود.
این اتفاقات درحالی روی می‌دهد که در دو روز گذشته روند ترخیص دارو از گمرک آغاز شده و ظاهرا قرار است از طرف بانک مرکزی، گمرک و وزارت بهداشت، نمایندگانی در گمرک مستقر شوند تا کار ترخیص دارو با سرعت بیشتری انجام شود. این اقدام دولت زمانی صورت می‌گیرد که ماه‌هاست مردم و به‌خصوص بیماران خاص از کمبود دارو با مشکل روبه‌رو هستند و داروهای موجود هم تقریبا با افزایش قیمت هفته به هفته به دست بیماران می‌رسد. تعویض معاونت دارو در شرایطی انجام می‌شود که برای ترخیص داروها به چهار امضای بانک مرکزی، گمرک، وزارت صنعت و معدن و سازمان غذا و دارو نیاز است و درصورتی که شخص مسئول تغییر کند این ابهام به‌وجود می‌آید که روند ترخیص دارو دچار کندی شود چراکه امضای رئیس سابق فاقد اعتبار خواهد بود. رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص به آرمان می‌گوید: «این حرکتی است که موجب اتلاف وقت می‌شود و طبیعتا مدیریت زمان با این امر در تناقض است. این تغییر هیچ تاثیر مثبتی در روند کمبود و گرانی دارو نخواهد داشت بلکه این مشکل را تشدید می‌کند».

تائید و تکذیب‌های پی‌درپی
حسن طریقت‌منفرد که پس از عزل مرضیه وحیددستجردی در شرایطی که مشکلات حوزه دارو به‌تازگی خبر به خبر می‌چرخید و وزارت بهداشت از بدهی 6 هزار میلیارد تومانی دولت به وزارتخانه خبر می‌داد، به سرپرستی وزارت بهداشت منصوب شد و در نهایت در روزهای پایانی کاری مجلس در سال گذشته در شرایطی که نمایندگان می‌گفتند بحث بر سر موضوع وزیر با دولت در مدت زمان باقیمانده از دولت دهم ارزش وقت گذاشتن را ندارد با اختلاف یک رای، توانست رای اعتماد بگیرد و به مقام وزارت نائل شود. اما مساله دارو در دو ماه گذشته در کشور کم‌سابقه بود. تحریم‌های بانکی، جابه‌جایی ارز را محدود می‌کرد و به‌دلیل محدودیت در دسترسی به منابع ارزی، با افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول، شرکت‌های دارویی برای ترخیص داروهای ثبت سفارش شده در گمرک با مشکل مواجه شدند. حذف ارز مرجع برای دارو از طرف بانک مرکزی سبب شد که دارو از ارز نسبتا ارزانقیمت نیز محروم بماند و این موضوع داستان دنباله‌دار دپوی داروها در گمرک را رقم زد. یک ماه پیش رئیس‌کل گمرکات از نبودن داروی دپوشده در گمرک سخن می‌گفت، مسئولان یکی درمیان اجازه بانک مرکزی برای تخصیص ارز مرجع به دارو را تائید و تکذیب می‌کردند، انجمن‌های بیماران خاص از نرسیدن دارو به بیمارانشان می‌گفتند و گفته می‌شد به‌دلیل کمبود منابع مالی، با کمبود داروی بیهوشی مواجهیم یا داروهای بی‌کیفیت از چین وارد می‌شوند. مردم در داروخانه‌های هلال‌احمر و 13‌آبان از دریافت داروهای خاص ناامید بازمی‌گشتند، انجمن تالاسمی از کمبود دارو برای بیمارانش و رسیدن به شرایط بحرانی خبر می‌داد و هموفیلی‌ها از دپو شدن فاکتور 8 و 9 در گمرک در شرایطی می‌گفتند که بعضی از بیماران بدون دسترسی به دارو دچار خونریزی و فلج مفاصل می‌شدند و عمل‌های جراحی در غیاب فاکتورهای انعقادی با پلاسما صورت می‌گرفت.

استقرار وزارت بهداشت در گمرک

داروهای دپوشده بیماران هموفیلی در گمرک به قدری بود که به قول ماله‌میر، رئیس انجمن بیماران هموفیلی در صورت ترخیص هم آن مقدار با مقدار مورد نیاز بیماران هموفیلی کشور تفاوت زیادی دارد. اما ظاهرا دولت در روزهای پایانی تصمیم گرفته مشکل دارو را تا حدودی حل کند و داروهای ماه‌ها مانده در گمرک روی آزادی را به خود ببینند. تسنیم نوشت؛ بعد از آنکه دپوی کالای اساسی و دارو در گمرک با اعتراض دستگاه‌های مختلف و سرانجام با دستور ویژه معاون اول رئیس‌جمهور به بانک مرکزی و وزارت بهداشت همراه شد صبح روز چهارشنبه 9 مردادماه جلسه‌ای اضطراری در ساختمان میرداماد بانک مرکزی تشکیل شد.
طبق اخباری که از جلسه اضطراری بانک مرکزی با مسئولان وزارت بهداشت و گمرک جمهوری اسلامی ایران بیرون آمد، قرار است از امروز ترخیص دارو و کالاهای اساسی با حضور نمایندگان این دستگاه‌ها در گمرک آغاز شود. طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر «عدم ترخیص دارو و کالای اساسی از گمرک به‌خاطر مشکلات ارزی» سوژه اول تمام رسانه‌ها محسوب می‌شد و در مقابل مسئولان مربوطه در بانک مرکزی توجیهات خاصی را درباره ممانعت از ترخیص این محصولات اعلام می‌کردند. محمود بهمنی سکاندار فعلی بانک مرکزی بارها در سخنانی علت جلوگیری از ترخیص دارو و کالاهای اساسی را حفظ بیت‌المال عنوان کرده و گفته بود: اجازه نمی‌دهیم با ترخیص دارو و کالای اساسی با ارز 1226 تومان بیت‌المال به هدر رود.
در این شرایط معاون امور گمرکی گمرک، محمدرضا نادری مسئولیت ترخیص دارو از فرودگاه امام را به عهده می‌گیرد. بانک مرکزی اعلام کرده است که به‌منظور رفع مشکلات مربوط به واردکنندگان کالاهای واردشده در گمرک فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) از امروز به ‌مدت یک هفته نمایندگان وزارت بهداشت آموزش، وزارت صنعت، گمرک و بانک مرکزی در محل حضور خواهند داشت تا نسبت به رفع مشکلات مربوط به واردات داروهای مورد اشاره هماهنگی‌های لازم صورت پذیرد. ایلنا نوشت؛ نادری از انباشت 300 تن دارو و مواد اولیه دارویی در گمرک فرودگاه امام خبر می‌دهد و می‌گوید: «واردکنندگانی که داروهای آنها در گمرک فرودگاه امام انباشت شده هرچه سریع‌تر به این گمرک مراجعه کرده و نسبت به انجام مراحل ترخیص کالاهای وارداتی خود اقدام کنند.»
پیش از این نیز، ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به اینکه واردکنندگان دارو سه ماه مهلت گرفتند تا مابه‌التفاوت ارز واردات دارو را پرداخت کنند، گفته بود: «در صورت همکاری کمیسیون قیمت‌گذاری دارو، حداکثر 48 ساعت بعد از ترخیص، داروهای وارداتی در داروخانه‌ها در دسترس مردم خواهند بود.» در شرایطی که به نظر می‌رسد، دولت عزمی جدی برای حل کردن مشکل دارو دارد، تعویض معاونت دارویی سازمان غذا و دارو که یکی از پست‌های شاخص برای حل مشکل دارویی است تا حدودی دور از انتظار است. آن هم با درنظر گرفتن این موضوع که شمس‌علی رضازاده تنها دو ماه بود که پس از کنار گذاشته شدن معاون پیشین به سمت معاونت داروی سازمان غذا و دارو منصوب شده بود.
خضری به آرمان می‌گوید: «اصل قضیه مشکل دارو و ارز است و در این شرایط آنچه بسیار تاثیرگذار است، یک مدیریت کارآمد است. ایجاد تغییرات بی‌رویه مشکلی را حل نمی‌کند. طریقت در ماه اول مدیریت خود 25 نفر را عزل کرد. مدیریت اتوبوسی که جابه‌جایی‌های دسته‌جمعی را می‌پسندد، نمی‌تواند راه‌گشا باشد. آن هم در شرایطی که دارو در دسترس نیست و مردم برای داروهای موجود نه 70 درصد بلکه 300 درصد از جیب خود هزینه می‌کنند و این شوخی‌بردار نیست».
منبع: روزنامه آرمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha