دولت به تازگی مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای کمک به هزینه های جاری نظام سلامت در بم تصویب کرد که امیدواریم اختصاص این بودجه بتواند بخشی از مشکلات بم را حل کند.

دکتر کامران باقری لنکرانی امروز در حاشیه بازدید از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره از دست رفتگان در زلزله بم با اشاره به بودجه ای که به موضوع کنترل سالک در بم اختصاص یافته است، گفت : بودجه ای به صورت کمکی از ماده 10 قانون حوادث غیرمترقبه تخصیص داده شده است.

وی یاد آور شد : زیرساختهای بهداشت و درمان و نظام سلامت نسبت به پیش از زمان وقوع زلزله وضعیت بهبود یافته است. از نظر تعداد مراکز بهداشتی و درمانی، تعداد متخصصان، وضعیت ارجاع، خانه های بهداشت و نیروی انسانی بخش سلامت این وضعیت بهتر شده است اما طبیعی است که شرایط شهر بم شرایط خاصی دارد و ایجاب می کند که در این شهر بیشتر کار کنیم.

وزیر بهداشت افزود : مشکلی که در حال حاضر در بم وجود دارد بیماری سالک است. بسیاری از افرادی که در بم به این بیماری مبتلا شدند به دلیل عدم جابجایی ضایعات ساختمانی بوده است. ضایعات ساختمانی فضایی را ایجاد کرده که موجب تکثیر پشه های ناقل این بیماری شده است.

وی یاد آور شد : استفاده از مواد سمی در از بین بردن این پشه ها نیز محدودیتهایی را دارد که نمی توان از آن به طور دائم استفاده کرد و کار کنترل نمی تواند بر روی آن متمرکز شود بلکه فشار اصلی بر روی جابه جایی ضایعات ساختمانی است.

لنکرانی از بیماریابی فعال به عنوان یکی دیگر از فعالیتهای وزارت بهداشت برای کنترل بیماری سالک در بم نام برد و افزود: درمان کماکان در حال ارائه است اما نوع سالکی که در بم است احتمال انتقال پشه از فرد به فرد بیشتر از نقاط دیگر است.

وی افزود : در سایر نقاط لازم است بیماری در یک حیوان واسطه چرخش حیات داشته باشد و پس از بیماری زایی برای انسان داشته باشد. بنابراین نیاز است که در بم اساس کنترل بیماریابی فعال باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha