سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 88892

متخصصین رادیولوژی در جلسه نمایندگان رزیدنت های رادیولوژی کشور و انجمن رادیولوژی ایران با مسئولین وزارت بهداشت خواستار توضیح صریح معاون وزیر در مورد این دستور العمل شدند و تقاضای صدور تکذیبیه از طرف مسئولین وزارت بهداشت را داشتند. که در پاسخ به سوالات متخصصان و رزیدنت ها، دکتر امامی رضوی حرف های جالبی زدند. گوشه ای از این سخنان را بررسی می کنیم:

سلامت نیوز :در پی انتشار نامه ای منسوب به وزارت بهداشت مبنی بر اعطای حق سونوگرافی به متخصصین سایر رشته ها و پزشکان عمومی، پس از رایزنی های پی در پی، نمایندگان رزیدنت های رادیولوژی کشور و انجمن رادیولوژی ایران با مسئولین وزارت بهداشت جلسه ی مشترکی برگزار کردند تا ابعاد موضوع را بررسی کنند.

متخصصین رادیولوژی در این جلسه خواستار توضیح صریح معاون وزیر در مورد این دستور العمل شدند و تقاضای صدور تکذیبیه از طرف مسئولین وزارت بهداشت را داشتند. که در پاسخ به سوالات متخصصان و رزیدنت ها، دکتر امامی رضوی حرف های جالبی زدند. گوشه ای از این سخنان را بررسی می کنیم:

ایشان کاملا واضح وصریح فرمودند:«دیدگاه وزارتخانه به سونوگرافی مثل گوشی پزشکی است! زمانی که وزارتخانه در سالهای قبل به بهورز خانه بهداشت اجازه تجویز دارو را دادند خیلی ها مخالفت کردند و گفتند که این کار وظیفه پزشک است نه بهورز اما وزارتخانه این سیاست را انجام داد و الان دیدیم که تصمیم درستی بوده وحتی مقالاتی نشان می دهد که یک بهورز بهتر از یک فوق تخصص غدد دیابت را کنترل می کند!»

آقای معاون! گوشی پزشکی را می توانید به دست یک بهورز بدهید تا با آن فقط فشار خون بگیرد یا به دست یک کاردیولوژیست تا با آن پیچیده ترین سوفل های قلبی را کشف کند. آیا چهارسال مطالعه و امتحان برای یادگیری سونوگرافی با بیش از 1500 صفحه تکست فقط سونوگرافی را می شود با کار یک بهورز مقایسه کرد و با آموزش شش ماهه به دست پزشکان عمومی سپرد؟ پاسخ شما در برابر سلامت مردم چیست؟ آیا این عمل، طعمه گذاری برای تشویق پزشکان عمومی به شرکت در طرح شکست خورده ی پزشک خانواده نیست؟ بهتر نیست به جای نابود کردن رشته های دیگر مشکلات پرداخت بیمه ها را حل کنید؟

ایشان در خصوص بند سوم دستورالعمل (حق انجام سونوگرافی  توسط متخصصین غیر رادیولوژیست) فرمودند که این جز برنامه آموزشی آنها بوده است.

کدام برنامه ی آموزشی پزشکی مشمول آموزش سونوگرافی می شود؟ در ضمن ظاهراَ برای اقای دکتر فساد مالی ایجاد شده به واسطه ی چرخه ی فاسد خودارجاعی و به خطر افتادن سلامت مردم مهم نیست. اتفاقی که هم اکنون نیز در مورد همکاران متخصص زنان شاهد آن هستیم و هنوز کسی متولی رسید گی به آن نمی باشد. آیا رفرنس زنان بیست و پنج صفحه در مورد سونوگرافی می تواند منبع آموزش محسوب شود؟ پاسخگوی خطاهای محرز سونوگرافیک متخصصین زنان چه کسیست؟

ایشان در خصوص بند 4 دستور العمل (انجام سونوگرافی توسط پزشکان عمومی) فرمودند که"لج کردند!!!"
تعجب نکنید این ادبیات صریح ایشان در جلسه ایی بود که هیت بورد رادیولوزی انجمن رادیولوزی و پنج نفر از دستیاران رادیوژی حضور داشتند. فرمودند لج کردند و این بند را شخصا خودشان اضافه کردند تا وقتی متخصصین رادیولوژی ببیند پزشک عمومی سونوگرافی می کند مجبور شوند به درستی مناطق محروم راپوشش دهند و ما از این بند به عنوان اهرم فشاری استفاده کردیم!

به بازی گرفتن احساسات صد ها نفر رزیدنت و متخصص و ایجاد افسردگی در رزیدنت ها و عدم امادگی لازم برای امتحان ارتقا حاصل لج بازی دکتر با ماست. دکتر امامی رضوی ایا شما دوست دارید با فرزنداتان به این صورت رفتار شود؟ایا وزارت خانه جای لج بازی و کینه ورزی با متخصصین و سلامت مردم است؟

ایشان فرموند این دستورالعمل نیست و پیش نویس است و خود ایشان آنرا تهیه کردند. ایشان در خصوص موسسات آموزش سونوگرافی (که اسناد آنرا نیز خدمشان دادیم) فرمودند این مشکل ما نیز هست!

اگر برگه ی صادره از ورات خانه را دیده باشید متوجه خواهید شد که در صدر آن با حرف درشت نوشته است دستورالعمل! و در ذیل مقدمه ی آن نوشته است از روسای محترم دانشگاه ها انتظار دارم که با توجه به شرایط قانونی و مفاد این دستورالعمل شرایطی را فراهم آورند که...

همچنین، شما که می توانید موسسات آموزش رزیدنتی را به بهانه ی این که پزشک عمومی آن را اداره می کند یک شبه در هم بپیچید آیا نمی توانید چند شرکت را  تعطیل کنید که هیچ پزشکی آن ها را اداره نمی کند و تنها حاصل رانت خواری عده ای می باشد و به طور غیر قانونی در حال آموزش پزشکی (که باید منحصر به وزارت بهداشت باشد) هستند؟




 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha