مسوولان برگزار کننده انتخابات سازمان نظام پزشکی طی روزهای گذشته از افزایش میزان مشارکت پزشکان خبر می دهند. اما آمار شرکت کنندگان در این انتخابات در مقایسه با دوره قبل در سال 1387 از کاهش 34درصدی مشارکت پزشکان تهرانی از انتخابات سازمان نظام پزشکی حکایت دارد.

سلامت نیوز:مسوولان برگزار کننده انتخابات سازمان نظام پزشکی طی روزهای گذشته از افزایش میزان مشارکت پزشکان خبر می دهند. اما آمار شرکت کنندگان در این انتخابات در مقایسه با دوره قبل در سال 1387 از کاهش 34درصدی مشارکت پزشکان تهرانی از انتخابات سازمان نظام پزشکی حکایت دارد. سیاست زدگی در حالی منجر به کاهش میزان حضور پزشکان پای صندوق های رای برای انتخاب اعضای سازمان نظام پزشکی شده است که در تهران از مجموع 45 هزار پزشک تهرانی، شش هزار و پانصد نفر (معادل 14 درصد) در انتخابات شرکت کردند.
اهمیت انتخابات سازمان نظام پزشکی برای پزشکان از آنجایی است که تمامی فعالیت های آن در سرنوشت کاری پزشکان تاثیر دارد، اما امروز پس از 50 سال فعالیت با بی تفاوتی جامعه پزشکی کشور مواجه شده است. آخرین خبرها از نتایج انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور نشان می دهد، در تهران به رغم تاکید مسوولان این سازمان مبنی بر حضور پرشور پزشکان تنها شش هزار و 510 نفر شرکت کرده اند. در حالی که میزان مشارکت پزشکان در دوره قبل در تهران 9 هزار و 850 نفر بود که نشان از کاهش 34 درصدی مشارکت پزشکان و مشارکت 14 درصدی آنها در انتخابات دارد. اعمال محدودیت و ردصلاحیت برخی پزشکان حاضر در ائتلافی موسوم به «ائتلاف سپید» که متشکل از برخی پزشکان با گرایش سیاسی اصلاح طلب بود، از سوی ناظران به عنوان یکی از دلایل نزول استقبال پزشکان در انتخابات نظام پزشکی کشور مطرح می شود.
    
    رییس هیات مرکزی نظارت: آمار نداریم اما مشارکت افزایش یافته
با این حال «مراد هاشم زهی»، رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی در پاسخ به سوال روزنامه «شرق» مبنی بر اینکه ملاک هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی برای افزایش میزان مشارکت در انتخابات نظام پزشکی چیست؟می گوید: «مسوولان به ما آمار نمی دهند، ما هم آمار نداریم اما فقط به ما گفته اند که در این انتخابات میزان مشارکت در تهران و به صورت کلی 20 درصد افزایش داشته است.» او در پاسخ به این سوال که مطابق آمار مشارکت پزشکان تهرانی در انتخابات نظام پزشکی نسبت به دوره قبل یعنی سال 1387، 34 درصد کاهش داشته است، چطور عنوان می شود حضور پزشکان 20 درصد افزایش داشته است، عنوان می کند: «ما هیچ آماری از دوره های قبل نداریم و فقط می دانیم مشارکت 20 درصد افزایش داشته است.» اظهارات مسوولان برگزار کننده انتخابات نظام پزشکی در شرایطی است که حتی تعداد رای افراد انتخاب شده در این انتخابات نسبت به دوره قبل هم کاهش یافته است. به طوری که در دوره قبل در سال 1387 نفر اول2850 رای و آخرین نفر انتخاب شده 1300 رای کسب کرد اما در این دوره آخرین نتایج نشان می دهد، نفر اول در شهر تهران تنها 1970 رای کسب کرده است.
    
زالی در صدر انتخابات نظام پزشکی در تهران
    مراد هاشم زهی، رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی همچنین در ادامه در مورد نتایج نهایی انتخابات نظام پزشکی گفت: «دکتر علیرضا زالی با ۱۹۱۷ رای، دکتر علی فتاحی با ۱۰۹۵ رای، دکتر علی اصغر پیوندی با ۱۰۶۴ رای، دکتر محمدحسین بدخش با ۹۴۶ رای، دکتر ایرج خسرونیا با ۹۲۶ رای، دکتر حسن هویدا با ۹۰۴ رای، دکتر محمدمهدی حفیظی با ۸۶۹ رای، دکتر احمد شجاعی با ۷۶۰ رای، دکتر محمدمهدی قیامت با ۶۶۴ رای و دکتر گلمکانی با ۶۱۵ رای بیشترین آرا را در گروه پزشکان به خود اختصاص دادند.»
    
ابهام در سرنوشت ریاست سازمان نظام پزشکی
کاهش حضور پزشکان در انتخابات سازمان نظام پزشکی در حالی است که همین حضور و کاهش میزان آرا و مشارکت در انتخابات نظام پزشکی کشور برای انتخاب اعضا با ابهاماتی همراه است. شواهد نشان می دهد، بی توجهی هیات برگزاری انتخابات نظام پزشکی کشور نسبت به دستور محمود احمدی نژاد برای بازنگری رد صلاحیت های صورت گرفته با امتناع احمدی نژاد برای تایید و امضای حکم ریاست رییس جدید سازمان نظام پزشکی کشور همراه شده است. به طوری که روزنامه «ایران» ارگان رسمی دولت در جدید ترین گزارش خود با اشاره به جزییات برگزاری انتخابات نظام پزشکی تاکید کرد: انتخابات نظام پزشکی روز گذشته در حالی برگزار شد که بسیاری از روند رد صلاحیت ها ابراز نارضایتی کرده بودند و رییس جمهور نیز دستوری مبنی بر تجدید نظر در روند این رد صلاحیت ها داده بود، اما هیات برگزار کننده در ائتلاف با برخی گروه های سیاسی، بدون توجه به این دستور، انتخابات را برگزار کرد. این روزنامه در گزارش خود احتمال عدم تایید و تنفیذ حکم ریاست سازمان نظام پزشکی کشور از سوی رییس جمهور را تایید کرد که نشان از افزایش احتمال ابطال نتایج این انتخابات دارد. اما مسوولان برگزار کننده این انتخابات سعی دارند با پدافند مجلس، آفند دولت را مهار کنند. به طوری که مراد هاشم زهی رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی در این باره می گوید: در مملکت امام زمان بن بستی وجود ندارد، در این مملکت برای هر دردی دوا هست و اگر فردی بخواهد خللی در نظم و انضباط امور مملکت ایجاد کند مجلس تدابیر لازم را خواهد دید. هاشم زهی ادامه می دهد: مجلس می تواند این اختیار را از او سلب و به یک هیات یا شخص دیگری تنفیذ کند که در مواقع حساس تصمیمی به صورت سلیقه ای برای استفاده خاص اتخاذ نشود و با یک طرح دوفوریتی، مشکلاتی را که در اجرای قانون پیش می آید با تدابیر لازم حل کند، البته امیدواریم که چنین وضعی پیش نیاید.
    
بیانیه «اتئلاف سپید» پیرامون نتایج انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور
در پی عدم مشارکت و کناره گیری اعضای ائتلاف سپید در انتخابات سازمان نظام پزشکی، این ائتلاف با صدور بیانیه ای نسبت به آنچه که کاهش اعتبار بزرگ ترین نهاد صنفی کشور نامیدند، هشدار دادند. در بخش هایی از این بیانیه آمده است: سرانجام پس از فراز و نشیب های بسیار انتخابات نظام پزشکی کشور در فضایی پرحاشیه و با استقبال کم جامعه پزشکی برگزار شد. در تهران بزرگ که انتخابات آن از اهمیت بسیار ویژه و فوق العاده ای برخوردار است، با کاهش نزدیک به 30 درصدی مشارکت مواجه بودیم. این مساله خصوصا در مورد گروه پزشکان به صورت بسیار معنا داری با کاهش حدود 45 درصدی مواجه شد. در این انتخابات به رغم پیش بینی های اولیه رییس هیات اجرایی انتخابات که افزایش 30 درصدی مشارکت را پیش بینی کرده بود و مصاحبه رییس هیات نظارت بر انتخابات که بدون توجه به آمار و ارقام و در ادامه اشتباهات گذشته میزان مشارکت را دو برابر دوره پیش عنوان کرده بود، کمتر از 10 درصد اعضای جامعه پزشکی تهران بزرگ شرکت کردند. اتئلاف سپید در بیانیه های پیش از انتخابات ضمن اعتراض به رد صلاحیت غیرقانونی و سلیقه ای جمعی از فعالان جامعه پزشکی، تذکر داد و خواستار برخورد قانونی هیات نظارت شده بود. اکنون که تذکرهای خیرخواهانه و دلسوزانه در اراده مجریان و ناظران انتخابات تغییری ایجاد نکرد و مسیر انتخابات به شیوه نادرستی پیموده شد، مسوول این اتفاق و کم شدن پشتوانه عمومی اعضای جامعه پزشکی مسوولان مربوطه بوده و باید پاسخگوی رفتار خود باشند. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:اتئلاف سپید ضمن تاکید مجدد بر اصلاح روش های اتخاذ شده اعلام می دارد اقتدار نظام پزشکی در گرو برگزاری انتخاباتی با حضور تمامی سلایق صنفی و حرفه ای و با پشتوانه فردی بالای جامعه پزشکی است. بر مسوولان امر است که با توجه به این نکته نگذارند از اعتبار بزرگ ترین نهاد صنفی کشور کاسته شده و با کم شدن اعتماد جامعه پزشکی اقتدار خود را از دست دهد.
   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha