طرح پزشک خانواده به صورت یک طرح آزمایش‌شده در دنیا به تربیت گروهی به نام پزشک خانواده نیاز دارد. ضمن اینکه تامین منابع و هماهنگی دولت در این میان بسیار مهم است اما آنچه در این میان باعث مشکل شد اعتماد بیش از حد وزارت بهداشت به دولت برای اجرای این طرح است.

سلامت نیوز :طرح پزشک خانواده به صورت یک طرح آزمایش‌شده در دنیا به تربیت گروهی به نام پزشک خانواده نیاز دارد. ضمن اینکه تامین منابع و هماهنگی دولت در این میان بسیار مهم است اما آنچه در این میان باعث مشکل شد اعتماد بیش از حد وزارت بهداشت به دولت برای اجرای این طرح است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اخبار پزشکی در اجرای این طرح دولت وعده‌هایی داد که منابعی برای آن در نظر گرفته نشده بود. بر این اساس پزشکان تعهداتی با بیمه‌ها کردند بدون اینکه منابعی را که دولت باید در اختیار بیمه‌ها می‌گذاشت، پرداخت شود.

به طور مثال براساس طرح پزشک خانواده بیمه‌ها باید داروی رایگان به بیماران می‌دادند و منابع این کار هم باید از طرف دولت در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گرفت اما دولت راهکاری برای تامین این منابع ندیده بود. به این ترتیب وزارت بهداشت در این میان زیر سوال رفت. زمانی رییس‌جمهور این وعده را داد که طرح پزشک خانواده ظرف 2 سال در تمام کشور اجرا می‌شود اما به این موضوع توجه نکرد که این کارها با دستور انجام نمی‌شود و به منابع مالی نیاز دارد.

آنچه به عنوان طرح پزشک خانواده در دنیا اجرا می‌شود، یک سیستم است که به منابع بیش از اندازه نیاز ندارد بلکه در این سیستم باید برای منابعی که در اختیار است برنامه‌ریزی کرد. در این سیستم گایدلاین و خدمات تعریف شده است و پول براساس سطح‌بندی خدمات تقسیم می‌شود. در سیستم پزشک خانواده منابع مالی مدیریت می‌شود نه اینکه برای اجرای آن منابع مالی جدید لازم باشد. در این روش که هدف غایی آن اثربخشی و ایجاد عدالت در تقسیم خدمات بهداشتی و درمانی است، اگر 100 تومان پول در اختیار باشد برای آن 100 تومان و اگر 1000 تومان باشد برای آن 1000تومان برنامه‌ریزی می‌شود. نهادینه کردن این سیستم و تعریف خدمات براساس منابع در اختیار باعث می‌شود کسری بودجه اتفاق نیفتد اما آیا ما اکنون این کار را انجام داده‌ایم و خدمت را براساس منابع موجود تعریف کرده‌ایم؟

 در این طرح باید خدمات مشخص و با پول و منابع همخوانی داشته باشد. هرکس هم خارج از این سیستم باشد، خارج از بیمه قرار گیرد اما ما راه را درست نمی‌رویم. تصمیم نادرست هم با اجرای نادرست تصمیم درست فرقی ندارد. پزشک خانواده یک طرح سودبخش است که هیچ عاقلی با آن مخالفت نمی‌کند اما متاسفانه عده‌ای جوسازی می‌کنند و وزارت بهداشت نیز تحت‌تاثیر این جوسازی‌ها قرار می‌گیرد. در حالی که اگر می‌خواهیم سرانه درمان براساس عدالت بین همه مردم کشور تقسیم شود باید این راه را برویم. با اجرای طرح پزشک خانواده است که می‌توان به روستاهای دورافتاده کردستان همان خدماتی را ارائه داد که به شمال شهر تهران ارائه میشود. با اجرای این طرح و عدالت در ارائه خدمات من نماینده و رییس‌جمهور هم باید برای دریافت خدمت در صف بایستیم.

 در غیر این صورت ظلم در حق مردم است. اگر دولت رییس‌جمهور، وزارت بهداشت و رفاه قانون را درست اجرا کنند، می‌توان طرح پزشک خانواده را اجرا کرد زیرا در کشور امکانات، تجهیزات، نیرو و فضا به اندازه کافی وجود دارد اما تقسیم این امکانات و منابع عادلانه نیست. قدم اول در اجرای طرح پزشک خانواده بازپخش و بازنگری در تقسیم نیروی انسانی است. باید نیروی انسانی را از جاهایی که زیاد است، بگیریم و به جاهایی که کمتر است، بدهیم.

وقتی پولی که برای ارائه خدمات توسط بیمه‌ها دریافت می‌شود در همه جا به یک اندازه است چرا باید تجهیزات و نیروی انسانی در روستاهای مرزی کمتر از تهران باشد در حالی که سرانه درمان برای همه به یک اندازه در نظر گرفته می‌شود؟ بنابراین زیرساخت‌ها مشکلی ندارند بلکه مشکل نرم‌افزار است که باید تجهیزات را براساس عدالت تقسیم می‌کردیم. امروزه تجهیزات درمانی بیشتر در مراکز استان‌ها و بیشتر از آن در تهران است. یک متخصص در تهران 100میلیون و حتی تا یک میلیارد تومان درآمد دارد در حالی که این درآمد در روستا 5 میلیون تومان است. مشخص است که این متخصص به روستا نمی‌رود.

در حالی که اگر فوق‌العاده محرومیت براساس عدالت به او تعلق گیرد، دلیلی ندارد به آنجا نرود. اجرای این کارها بر عهده دولت است. البته عده‌ای رانت‌خوار نیز با اجرای طرح پزشک خانواده مخالفند زیرا اگر این طرح اجرا شود، راه‌های ویژه‌خواری آنها بسته می‌شود و منافعشان به خطر می‌افتد.

چرا یک متخصص قلب باید 100 میلیون تومان درآمد داشته باشد در حالی که یک متخصص اطفال یک میلیون تومان؟ اینها بی‌عدالتی‌هایی است که با اجرای طرح پزشک خانواده از بین می‌رود. البته بیمه‌ها نیز قصوراتی دارند و قانون هم بی‌عدالتی‌هایی دارد اما واقعیت این است که طرح پزشک خانواده به صورت شفاف و کامل در دنیا اجرا شده و مورد تایید قرار گرفته است و این بر عهده سیاستمداران است که با اجرای این طرح، عدالت در ارائه خدمات بهداشت و درمان را در کشور به منصه ظهور برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha