یك متخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم گفت: «گریوز» شایع‌ترین بیماری پركاری تیروئید است كه در زنان بیش از مردان می‌باشد.

دكتر محمد افخمی اردكانی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: تیروئید غده‌ای است در قسمت قدامی گردن و به صورت پروانه‌ای شكل،‌ دارای دولپ (چپ و راست) كه هرگونه اختلال بر روی این غده منجر به كم كاری و یا پركاری تیروئید می‌شود.

وی در خصوص كم كاری تیروئید اظهار داشت: كم كاری تیروئید باید در دوران جنینی و چند ماهه اول تولد بررسی شود.

وی ادامه داد: كم كاری تیروئید در اثر كمبود شدید ید به وجود می‌آید كه این كمبود می‌تواند در اثر عمل جراحی و مصرف ید رادیواكتیو بیماری‌های خود ایمنی به وجود آید.

دكتر افخمی اذعان داشت: ‌كمبود شدید ید باعث از كار افتادن غده تیروئید و نیز كاهش سطح هورمون‌ها شده و در نتیجه منجر به ایجاد كم كاری تیروئید یا هایپوتیروئیدی ‌شود.

وی، فتق ناف (بیرون زدگی ناف)، كاهش دفع مدفوع، اختلال در رشد، قد، وزن و دور سر و افزایش طول مدت بیماری زردی را از علائم این بیماری در نوزادان ذكر كرد.

دكتر افخمی در ادامه تصریح كرد: تشخیص این بیماری در نوزاد با گرفتن خون از پاشنه پای كودك و بررسی آزمایش انجام می‌شود. چنانچه این تشخیص قبل از یك ماهگی صورت پذیرد درمان موثرتر خواهد بود و در صورت عدم تشخیص آن در كودك، منجر به كاهش IQ و عقب ماندگی ذهنی می‌شود.

وی در ادامه به علائم كم كاری تیروئید در بلوغ و میانسالی اشاره كرد و افزود: كوفتگی و خستگی شدید،‌ ریزش مو (به خصوص در گوشه‌های خارجی ابرو)، خواب آلودگی، ‌فراموشی و كاهش حافظه‌، خشكی پوست و مو، كاهش وزن، كاهش ضربان قلب و احساس تپش قلب، یبوست و كاهش دفع از علائم این بیماری می‌باشد.

دكتر افخمی اظهار داشت: علل ایجاد این بیماری، ید رادیواكتیو، عمل جراحی، ‌بیماری‌ هاشیموتوی تیروئیدی و استفاده از برخی داروها است.

وی ادامه داد: با وجود این كه ید در اختیار غده تیروئید قرار دارد ولی سنتز هورمون تیروئید كاهش یافته و منجر به كم كاری می‌شود.

وی، تشخیص و درمان این بیماری را در معاینه فیزیكی شرح حال بیمار و انجام آزمایشات ذكر كرد و افزود: به منظور درمان این بیماری استفاده از قرص‌های لوویتروكسین است كه در این بیماری مصرف دارو مادام العمر است و هر 3 تا 6 ماه یكبار آزمایش انجام می‌شود و بسته به نوع آزمایش مقدار قرص كمتر یا بیشتر می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم خاطرنشان كرد: نكته قابل ذكر در مصرف این داروها آن است كه حتما قرص‌ها با معده خالی مصرف شود؛ چرا كه در صورت استفاده به همراه غذا از جذب این دارو جلوگیری می‌شود.

وی در خصوص پركاری تیروئید اذعان داشت: در پركاری تیروئید غده تیروئید، هورمون بیشتری را منتشر می‌كند و یكی از شایع‌ترین انواع پركاری تیروئید بیماری «گریوز» است. این بیماری یك بیماری خود ایمنی می‌باشد و بدن بر علیه تیروئید موادی را تشرح می‌كند كه در اثر ترشح این مواد تیروئید نزدیك شده و سنتز هورمون تیروئیدی افزایش می‌یابد.

وی با بیان این كه بیماری «گریوز» كه شایع‌ترین نوع پركاری تیروئیدی در زنان می‌باشد، گفت: در این بیماری بیرون زدگی چشم یا پروكتوزیسم یا اگزوستاسمی ایجاد می‌شود.

دكتر افخمی درباره گروه‌های تیروئیدی گفت: هرگاه یك یا چند گره داخل تیروئید وجود داشته باشند فعال بودن هر كدام از این گره‌ها منجر به ایجاد گواتر سمی چند گره‌ای و تك گره‌ای می‌شود.

وی، ‌عصبانیت، بی قراری،‌ اضطراب، عرق كردن به خصوص عرق گرم،‌ لرزش دست،‌ ضربان قلب، خستگی و گاها افزایش فشار خون، ‌افزایش متابولیسم بدن كه در نهایت منجر به كاهش وزن ‌شود را از علائم پركاری تیروئید عنوان كرد.

دكتر افخمی در پایان، بهترین راه درمان را استفاده از داروهایی كه علائم بیماری را كاهش دهد و در نهایت درمان قطعی را به دنبال داشته باشد ذكر كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha