فشارهای اقتصادی به‌ویژه در 2 سال اخیر جامعه را با دلنگرانی‌ها و اضطراب‌های مداوم روبه‌رو کرده‌ است.

اختلالات روانی 25 درصد از جامعه را درگیر کرده‌ است/افزایش اضطراب‌ها با فشارهای اقتصادی

سلامت نیوز: «عباسعلی ناصحی» رئیس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت از افزایش اختلالات روانی در کشور خبر می‌دهد و«پرویز مظاهری» دبیر انجمن روان‌پزشکان در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» از افزایش اختلالات روانی میان خانواده‌های کارگری و کارمندی در کشور به علت افزایش مشکلات اقتصادی سخن به میان‌ آورد.اکنون اختلالات روانی 25 درصد از جامعه را کاملا درگیر کرده‌است. به این آمار باید آمار تکان‌دهنده «دکتر جعفر بوالهری» رئیس انستیتو روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران را اضافه کرد که از خودکشی 65 هزار نفر ایرانی در سال خبر می‌دهد.

گرانی، تیغ روی اعصاب

دلنگرانی‌های امروز پرویزمظاهری، خاطره تلخ مرگ کودکی 5 ساله به دست صاحب‌خانه‌یشان - برای 30 هزار تومان ماهانه‌ای که عقب افتاده بود- را در ذهن همگان زنده می‌کند. پیرمردی پس از 75 سال زندگی، درمانده 30 هزار تومان ماهانه از مستاجرش بود و مستاجر آهی در بساط نداشت تا با ناله سودا کند. تنگدستی پیرمرد را از کوره ‌رهاند تا عصبانیت او با دو ضربه چاقو، جان حسین 5‌ساله را بگیرد.

پرویز مظاهری می‌گوید: «فشارهای اقتصادی به‌ویژه در 2 سال اخیر جامعه را با دلنگرانی‌ها و اضطراب‌های مداوم روبه‌رو کرده‌ است.» به گفته او عدم امنیت اقتصادی، اضطرابی مدام به جان خانواده‌های طبقه متوسط انداخته است. حالا هم پدر و هم مادر مجبور هستند ساعات بسیار زیادی را در خارج از خانه بگذرانند تا بتوانند زندگی را از نظر اقتصادی تامین کنند. ارتباط صمیمانه بین افراد خانواده بسیار کم شده است. پدر وقتی به منزل می‌آید، حوصله شنیدن حرف‌های فرزندان یا همسر خود را ندارد. همین منشا بسیاری از اختلاف‌ و درگیری‌ها و زدو خوردهای منجر به مرگ می‌شود. بسیاری از این مسائل هم باعث می‌شود تا افراد دست به خودکشی بزنند. خودکشی‌هایی که به گفته بوالهری آمار آنها به 60 هزار نفر در سال می‌رسد. «دکتر احمد حاجبی» رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با بیان اینکه مداخلات روان‌شناختی در ایران، سابقه ای ندارد و کسی به فکر بهداشت روانی مردم نبوده، تاکید می‌کند: «تحت پوشش قرار گرفتن مداخلات روان‌شناختی در گذشته به طور کامل نادیده گرفته شده بود اما اکنون توافقات خوبی در این باره با سازمان های بیمه گر حاصل شده بنابراین امیدواریم تا پایان سال شاهد تحقق این هدف باشیم. وی از اجرا شدن طرح پوشش بیمه‌ای مشاوره‌های روان‌شناسی تا پایان امسال خبر می‌دهد: «در این راستا مذاکرات و هماهنگی از سوی وزارت بهداشت با سازمان‌های بیمه‌گر در حال انجام است.» پرویز مظاهری نیز رقابت‌های پشت کنکوری‌ها را یکی دیگر از دلایل افزایش اضطراب در میان جامعه ایران می‌داند. از سوی دیگر مدگرایی‌ها و معلومات و محفوظات به ایجاد اختلال‌های روانی در میان کودکان منجر می‌شود. به گفته مظاهری همه این مسائل دست به دست هم می‌دهد تا نتوان چشم‌انداز مشخصی از ابتلای جامعه به اختلالات روانی به دست آورد. رجبی با یادآوری برنامه‌های این وزارت‌خانه درباره پیشگیری و کنترل اختلالات روانی می افزاید: «آموزش مهارت‌های زندگی به‌ویژه از سنین کودکی و نهادینه شدن مهارت فرزندپروری از جمله اقداماتی است که در راستای کنترل اختلال روانی در حال انجام است.» «عباسعلی ناصحی» رئیس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت از تدوین برنامه جامع ارتقای سلامت روان کشور در سطح وزارت بهداشت خبر می‌دهد و می‌گوید: «این برنامه برای تصویب نهایی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مطرح می‌شود.» به گفته او در صورت تصویب نهایی این برنامه، تمام سازمان‌های موثر در امر بهداشت روان موظف می‌شوند که یکسری برنامه‌ها و مداخلاتی را انجام دهند. این برنامه مهم‌ترین برنامه در کنترل اختلالات روانی خواهد بود.

آمارهای جهانی هم نشان می‌دهد 13 درصد بار بیماری‌ها و 31 درصد سال‌های از دست رفته عمر در سطح جهان بر اثر ناتوانی به علت بیماری‌های روانی است. ناصحی با اشاره به انتخاب شعار «افسردگی؛ یک بحران جهانی» از سوی سازمان جهانی بهداشت برای سال‌جاری، می‌گوید: «بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌شود که در سال 2030 افسردگی به تنهایی بالاترین بار بیماری‌ها در جهان را به خود اختصاص دهد و حتی از بیماری‌های قلبی، سکته، حوادث و ایدز بیشتر خواهد شد.» به گفته او به موازات افزایش اختلالات روانی در میان جامعه اما امکانات پزشکی در خوری در کشور وجود ندارد. آمارهای او می‌گوید: 1700 روان‌پزشک در کشور وجود دارد و تعداد تخت‌های بیمارستانی به 10 هزار تخت می‌رسد. اعتبار کمی برای این بخش در نظر گرفته می‌شود در حالی که کشور ما به 5 هزار روان‌پزشک و 30 هزار تخت نیاز دارد.
منبع :روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha