وزارت بهداشت در شرایطی سال 90 را به پایان می‌رساند که بیش از 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و کمبود اعتبارات دارد.2100 میلیارد تومان از کسری بودجه این وزارتخانه به سال 89 باز می گردد، اما این کسری اعتبارات به سال بعد منتقل شد. از همان روزهای ابتدای سال90 بخش سلامت، با کمبود اعتبارات کار خود را آغاز کرد. مسوولان این وزارتخانه اما به امید تحقق وعده‌های دولت و جبران کسری‌ها، کژدار و مریض از اجرای پروژه‌های بخش سلامت و بهبود وضعیت هزینه‌های درمان و کاهش پرداخت از جیب مردم خبر دادند تا اینکه سال به نیمه رسید و نه تنها کسری اعتبارات جبران نشد بلکه 900 میلیارد تومان دیگر هم به آن اضافه شد.

سلامت نیوز :وزارت بهداشت در شرایطی سال 90 را به پایان می‌رساند که بیش از 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و کمبود اعتبارات دارد.2100  میلیارد تومان از کسری بودجه این وزارتخانه به سال 89 باز می گردد، اما این کسری اعتبارات به سال بعد منتقل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد از همان روزهای ابتدای سال90 بخش سلامت، با کمبود اعتبارات کار خود را آغاز کرد. مسوولان این وزارتخانه اما به امید تحقق وعده‌های دولت و جبران کسری‌ها، کژدار و مریض از اجرای پروژه‌های بخش سلامت و بهبود وضعیت هزینه‌های درمان و کاهش پرداخت از جیب مردم خبر دادند تا اینکه سال به نیمه رسید و نه تنها کسری اعتبارات جبران نشد بلکه 900 میلیارد تومان دیگر هم به آن اضافه شد.

 با اینکه وزیر بهداشت اصرار داشت که هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیری بر نظام سلامت نمی گذارد اما به اذعان مسوولان غیر دولتی، بخش عمده‌یی از کسری بودجه اضافه شده در سال 90 بدلیل اجرای این ن قانون بود. تمام این اتفاق‌ها در شرایطی رخ داد که پیش از آن در سال 89، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با پیش بینی کمبود اعتبارات این وزارتخانه، مصوبه ‌ای ارایه کرد که بر اساس آن دولت موظف شد تا 3 میلیارد دلار از مازاد درآمد نفت را به حوزه سلامت اختصاص دهد. در این میان دولت بی توجه به وعده‌هایی که سال گذشته ارایه کرده بود، از آن مبلغ تنها 299 میلیارد تومان را که کمتر از 299 درصد از کل مبلغ است، پرداخت کرد.

 همچنین دولت وعده داده بود که 10 درصد درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها را به بخش سلامت اختصاص دهد که آن وعده هم عملی نشد. قرار بود 100 میلیارد تومان برای ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم در نظر گرفته شود که از این مبلغ شاید کمتر از 20 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده باشد. به اعتقاد کارشناسان حوزه سلامت و حتی معاونان وزیر بهداشت، اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، عامل مهمی در افزایش کسری بودجه این وزارتخانه و در نهایت افزایش پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم شد. نوسانات قیمت ارز، گران شدن تجهیزات پزشکی و . . . را هم باید به مشکلات بخش سلامت در سالی که گذشت اضافه کرد.



سلامت نیروی کار در گرو کاهش هزینه‌های درمان

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به عنوان مسوولی که در سال 89 و 90 تمام تلاش خود را برای تصویب قوانین و الزام دولت برای پرداخت بدهی‌هایش کرد، از وضعیت فعلی نظام سلامت و بی توجهی دولت به این بخش گلایه مند است. او تاکید می‌کند که وضعیت هزینه‌های بخش درمان رضایت بخش نیست و مردم در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند.

 حسینعلی شهریاری در گفت و گو با اعتماد میزان بالای بدهی‌های دولت به وزارت بهداشت را یکی از دلایل وارد آمدن فشار نهایی هزینه های گزاف درمان به مردم می‌داند. « بر اساس آخرین گزارش‌ها، تا دی ماه دولت، 3 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهکار بود. هم اکنون اما میزان این کسری بودجه به 3 هزار میلیارد تومان رسیده که تا پایان سال این کسری افزایش پیدا می‌کند. »

 بر اساس اعلام رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در مجموع تا کنون میزان بدهی دولت به وزارت بهداشت، حدود 6 هزار میلیارد تومان است. « متاسفانه دولت سهم حوزه سلامت را پرداخت نکرده است، این موضوع باعث می‌شود که بیمارستان‌های دولتی نتوانند خدمات ایده‌آلی را به مردم ارائه دهند و پرسنل و کادر پزشکی مراکز درمانی ناراضی باشند. » به اعتقاد رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به هر حال وزارت بهداشت جزیی از دولت است و دولت نیز نمی‌تواند خود را نقد کند.



درگیری با هزینه‌های فلاکت بار بخش سلامت

دکتر انوشیروان محسنی بندپی، رییس فراکسیون سلامت مجلس شورای اسلامی، بالا رفتن میزان بدهی دولت به وزارت بهداشت را از دلایل افزایش پرداخت از جیب مردم می‌داند. او می گوید:« اجرا نشدن قانون بودجه سال 90 شرایطی را فراهم کرد که منجر شد تا پرداخت از جیب مردم روز به روز افزایش پیدا کرده و مردم برای دریافت خدمات درمان و پرداخت هزینه‌های آن با مشکلات عدیده‌یی مواجه شوند. » او بر این نکته تاکید می‌کند که 3 درصد از جمعیت روستایی و 2 درصد از جمعیت شهری بیش از 5/1 میلیون نفر که برابر با 3/2 درصد جمعیت هستند، با هزینه‌های فلاکت بار بخش سلامت مواجه هستند. رییس فراکسیون سلامت مجلس شورای اسلامی به قانون پرداخت 3 میلیارد دلار برابر با 3 هزار میلیارد تومان از درآمد یارانه‌ها به بخش سلامت اشاره می‌کند.

« بر اساس قانون بودجه سال 90 قرار بود دولت این مبلغ را به وزارت بهداشت پرداخت کند تا این بودجه در زمینه، سرطان‌های شایع، برای بیماران صعب العلاج، کارآمد کردن بیمه‌ها و افزایش میزان کارایی پزشکان هزینه شود اما متاسفانه از این مبلغ تنها 320 هزار میلیون آن پرداخت شده که با توجه به کسری بودجه این وزارتخانه هیچ یک از اهداف محقق نمی‌شود. » محسنی بندپی، معتقد است که با وجود اعلام مکرر عدالت محور بودن دولت، این موضوع به مرحله اجرا نرسیده و در عمل عدالتی اجرا نشده است.



گرایش به سمت خود درمانی بدلیل بالا بودن هزینه‌

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران هم از روندی که دولت برای پرداخت بدهی‌هایش به وزارت بهداشت در پیش گرفته، انتقاد می‌کند. او می گوید:« پیشگیری از بیماری‌ها، درمان و آموزش پزشکی از جمله وظایف وزارت بهداشت است که هر کدام از این وظایف نیاز به بودجه و اعتبارات خاص خود دارد. » او با بیان اینکه باید از فروش هر بشکه نفت، 5/1 دلار به وزارت بهداشت اختصاص پیدا می‌کرد، ادامه می‌دهد:« این اعتبارات از سوی وزارت بهداشت به دست مردم می رسد، اما زمانیکه دولت بودجه را پرداخت نمی‌کند، این وزارتخانه نیز مجبور می‌شود تا هزینه‌ها را از مردم بگیرد.

در این میان نیز افرادی که برای درمان مراجعه می‌کنند و خواستار کمک دولت هستند، معمولا اقشار کارگر و کارمند هستند، اما متاسفانه به جای آنکه 25 تا 30درصد از هزینه‌ها را پرداخت کنند، 80 درصد پرداخت می‌کنند. »

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران بر این نظر است که وزرای بهداشت، هیچ وقت به طور جدی پیگیر مطالبات خود از دولت نبوده‌اند و این شرایط نیز به نفع دولت بوده است و تنها گروهی که متضرر می شوند همان مردم هستند. به گفته او، در صورتیکه شرایط به همین شکل ادامه داشته باشد، میزان مراجعه مردم برای درمان به مراکز درمانی بدلیل بالا بودن هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و مردم به سمت خوددرمانی می روند، همین موضوع سبب می‌شود تا یک بیماری 3 روزه در طول یک ماه درمان شود.

 بر این اساس فرد بیمار نیز توانایی فعالیت نداشته و در نهایت نیروی کار با مشکل مواجه می‌شود. این موضوع به ضرر اقتصاد کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha