زوج‌های زیادی هستند که سال‌های سال از زندگی مشترک‌شان گذشته است اما هنوز رویای داشتن فرزندی از پوست و خون خودشان را در سر می‌پرورانند. رویایی که ممکن است به علت هزینه‌های گزاف درمان ناباروری هیچ گاه به واقعیت نپیوندد و حتی سرنوشت تعدادی از این زنان و مردان به علت اینکه نابارور هستند، به جدایی عاطفی و طلاق ختم شود.

سلامت نیوز :زوج‌های زیادی هستند که سال‌های سال از زندگی مشترک‌شان گذشته است اما هنوز رویای داشتن فرزندی از پوست و خون خودشان را در سر می‌پرورانند. رویایی که ممکن است به علت هزینه‌های گزاف درمان ناباروری هیچ گاه به واقعیت نپیوندد و حتی سرنوشت تعدادی از این زنان و مردان به علت اینکه نابارور هستند، به جدایی عاطفی و طلاق ختم شود.

به عنوان نمونه هزینه درمان هر سیکل درمانی ناباروری در ایران یک و نیم میلیون تومان است که زوج‌های جوان از عهده پرداخت هزینه چند سیکل درمانی برنمی‌آیند.

روش‌های درمان ناباروری در ایران

روش‌های درمانی متفاوتی در45 مرکز درمان ناباروری در ایران وجود دارد که لقاح مصنوعی،IVF،‌ میترواینجکشن از جمله این روش‌ها هستند. آمارها نشان می‌دهد این روش‌ها به طور معمول تا 35درصد در درمان ناباروری موثرند که البته امکانات جدید درمانی مانند جنین اهدایی، تخمک اهدایی و رحم اجاره‌ای، امکان صاحب فرزند شدن برای مردان نابارور و زنان نازا را افزایش داده است.



درمان ناباروری بیمه نیست!
علاوه بر هزینه‌های گزافی که زوج‌ها برای درمان ناباروری پرداخت می‌کنند، پرداخت حق ویزیت متخصصان نازایی که تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد مشکل را دو چندان کرده است. دبیرانجمن زنان، مامایی و نازایی آذربایجان شرقی در این باره می‌گوید: «حق ویزیت متخصصان نازایی تحت پوشش بیمه قرار ندارد و هزینه عمل‌های جراحی و اغلب داروها به صورت آزاد پرداخت می‌شود.»

دکتر محمدتقی اونچی ادامه می‌دهد: «مسئولان بهداشتی کشور به نازایی به چشم امری لوکس نگاه می‌کنند نه بیماری و این مسئله موجب شده تا گامی اساسی برای حمایت از این بیماران برداشته نشود.»



هزینه‌ها هنگفت است
اگرچه در ایران، هزینه درمان هر سیکل درمانی ناباروری یک و نیم میلیون تومان است که یک دهم هزینه درمان در سایر کشورها محسوب می‌شود اما تامین همین هزینه برای بسیاری از زوج‌های جوان ممکن نیست. به گفته رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم «از آنجا که بیشتر مراجعان به مراکز درمان ناباروری را افراد طبقه متوسط و ضعیف جامعه تشکیل می‌دهند، با توجه به بالا بودن هزینه‌های درمانی، این افراد بدون حمایت دولت قادر به ادامه روند درمان خود نیستند.»

 دکتر ابوطالب صارمی می‌گوید: «چندی است که مسئولان با هشدار نسبت به روند کاهش جمعیت از مردم می‌خواهند، صاحب فرزند شوند.

 این در حالی است که یکی از عوامل خودداری جوانان از فرزند دار شدن، هزینه‌های بالای زندگی است.» او می‌افزاید: «به غیر از افزایش هزینه‌هایی که اکثر زوج‌ها برای صاحب فرزند شدن با آن روبه‌رو هستند، بسیاری از زوج‌هایی که به طریق طبیعی امکان بارداری ندارند و باید درمان‌های بارداری را آغاز کنند به علت هزینه‌های سنگین آن یا از ابتدا منصرف می‌شوند یا در نیمه راه، درمان خود را رها می‌کنند.»

صارمی درباره اینکه چنین پیگیری‌هایی مستلزم پرداخت هزینه‌های سنگین دارویی و جراحی است، ادامه می‌دهد: «بارها مشاهده شده، زوج‌های جوان تمام سرمایه خود را برای یک یا 2 بار باردار شدن هزینه می‌کنند.»



یک پیشنهاد، یک راه حل
با توجه به رشد روز افزون آمار زوج‌های نابارور به نظر می‌رسد که مسئولان باید برای پوشش بیمه‌ای این بیماران و پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری به وسیله شرکت‌های بیمه اقدامات اساسی انجام دهند. البته اکنون برخی از مراحل درمانی مربوط به ناباروری تحت پوشش بیمه قرار دارد ولی درمان‌های تخصصی‌تر مانند روش‌هایIVF و داروهای مورد نیاز آنها تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند.

شاید بتوان گفت دلیل اصلی تحت پوشش کامل قرار نگرفتن درمان ناباروری تاثیر نداشتن کوتاه مدت بسیاری از روش‌های درمان است که هزینه‌های بالایی را متحمل می‌شود.

 گذشته از آن، دفعات مکرر مراجعه بیماران نیز بر این روند تاثیرگذار است. کارشناسان می‌گویند که با توجه به افزایش روش‌های موثر در درمان ناباروری در سال‌های اخیر و تعداد افراد زیادی که درگیر این مشکل هستند باید موضوع بیمه درمان ناباروری در دستور کار شورای عالی بیمه قرار گیرد تا با تصویب قوانین پوشش بیمه‌ای این نوع درمان‌ها، هزینه‌های بالای آنها کاهش یابد و امید به فرزنددار شدن در زوج‌هایی که با این مشکل رو به‌رو هستند و سال‌های سال در رویای پدر و مادر شدن هستند، افزایش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha