سوول مركز آموزش و توانبخشی كودكان اتیسم تحت نظارت سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: هم‌اكنون بیش از‪ ۴۰۰‬كودك مبتلا به اتیسم استان در فهرست انتظار برای درمان در تنها مركز درمانی استان می‌باشند.

 "اتیسم " ( در خود درماندگی ) نوعی اختلال رشدی عصبی مغزی است كه با رفتارهای ارتباط كلامی غیرطبیعی‌مشخص می‌شود، علائم این اختلال كه شایع‌ترین آن مشكلات گفتاری و گفتن كلمات و جملات تكراری است كه در سه سال اول زندگی بروزمی كند.

منزوی شدن از جمع ، خنده و گریه‌های بی‌دلیل ، لذت از تاب و چرخیدن از دیگر علائم این بیماری می‌باشد.

"منصوره همتیان" روز چهارشنبه درگفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد مراجعه‌كنندگان به این مركز به قدری زیاد شده كه درسال‌های اخیر، بیماران مبتلا به اتیسم را در دو شیفت ‪ ۵۰‬نفری تحت پوشش قرارداده‌ایم.

وی اظهار داشت: این تراكم جمعیت علاوه بر افزایش بیماران به دلیل وجود تنها یك مركز درمانی فعال در استان اصفهان است و این در حالی است كه بر اساس استاندار جهانی باید مركز اتیسم دریك شیفت حدود ‪ ۳۵‬نفر را تحت پوشش قرار دهند.

وی افزایش تعداد مراكز درمانی اتیسم را ضروری دانست و گفت: این مركز كه از سال ‪ ۷۹‬راه اندازی شده است روزانه دو تاسه نفر مراجعه‌كننده در فهرست انتظار دارد كه برخی از آنان تا مدتها در انتظار می‌مانند وبرخی خانواده- ها كه توان اقتصادی دارند به شكل خصوصی مربی استخدام می‌كنند.

وی تقبل نكردن هزینه بیمه این بیماری را از بزرگترین مشكل مبتلایان به اتیسم دانست و افزود : گفتار درمانی، دارو درمانی و استفاده از مربی از موارد درمانی ثابت و ضروری برای این افراد می‌باشد كه ماهیانه حدود ‪۳۰۰‬ تا ‪ ۴۰۰‬هزارتومان و برخی موارد بیشتر از این میزان هزینه می‌برد.

وی افزود : این هزینه برای بسیاری از مراجعه‌كنندگان كه برخی از آنان ازشهرستانهای اطراف می‌باشند سنگین و در نهایت از ادامه درمان سرباز می- زنند .

وی اضافه‌كرد: ناآشنا بودن برخی متخصصان اطفال، مغزواعصاب و روانشناسان با اتیسم به نوعی دیگر درشناخته نشدن بیماری دخیل می‌باشد.

وی گفت : این موضوع باعث شده است كه بیماران اتیسم به اشتباه به عنوان بیماری دیگرتحت درمان قرار گیرد كه نه‌تنها نتیجه نمی‌دهد بلكه فرصت درمان را نیز از كودك و مربیان می‌گیرد.

مسوول مركز اتیسم استان اصفهان نیز افزود : بسیاری بر این باورند كه‌این بیماری علاج ناپذیر است ، در حالی كه اگر بیمار در سه سال اول زندگی كودك شناخته شود ، قابل درمان و نیز كودك می‌تواند چون دیگر كودكان در مدارس عادی تحصیل كند.

مركز آموزشی توانبخشی كودكان اتیسم استان اصفهان از سال ‪ ۷۹‬فعالیت خود را به شكل خیریه آغاز كرد .

بنابر آخرین آمار منتشر شداز سوی سایت ‪American Acadamik Of Pediatrics‬ از هر ‪ ۱۵۰‬نفر در دنیا یك نفر به اتیسم مبتلا می‌شود ، وبهترین سن شناسائی و درمان این بیماری در سه سال اول زندگی است، این بیماری در شهرهای صنعتی و در بین پسران سه تا چهار برابر شایع تر است.

دلایل بروز این بیماری هنوز مشخص نیست اما فرضیه‌ها براین است كه ژنتیك ، آلودگی هوا ، زندگی صنعتی و مواد افزودنی در غذاها زمینه بیماری را در ژن تحریك و باعث بروز آن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha