سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶

یکی از آسیب هایی که در حوزه علوم اجتماعی مطرح است، طلاق، این حلال منفور است. آسیبی که بسته به نوع آن، زیان های عاطفی و اقتصادی بر پیکره فرد و جامعه وارد می کند.

سلامت نیوز: شاید نخستین چیزی که پس از شنیدن شعار سال جاری با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به ذهن می سد، مسائل مرتبط با صنعت و تجارت باشد، در حالی که نیروی انسانی مهم ترین و بزرگترین سرمایه جوامع به شمار می رود. سرمایه ای که می تواند کار و تولید را نیز تحت الشعاع قرار دهد. یکی از آسیب هایی که در حوزه علوم اجتماعی مطرح است، طلاق، این حلال منفور است. آسیبی که بسته به نوع آن، زیان های عاطفی و اقتصادی بر پیکره فرد و جامعه وارد می کند. در این نوشتار به مهم ترین دلایل زوج ها برای جدایی و پایان زندگی مشترک می پرازیم:

ازدواج سنتی پسندیده و دیرینه در جامعه ایرانی- اسلامی است که بر اساس آن دختران و پسران برای داشتن زندگی مشترک با هم عهد بسته تا در شرایط گوناگون یار و یاور یکدیگر باشند. در این میان اما بی توجهی به معیارهای درست و عقلانی برای همسر گزینی موجب بر هم خوردن مراسم ازدواج و یا زندگی کوتاه مدت و جدایی پس از آن خواهد شد.

عوامل اقتصادی
مسائل اقتصادی و عدم تامین مخارج زندگی می تواند منجر به طلاق شود. اشتغال مهم ترین لازمه جوانان برای تشکیل زندگی مشترک است که بدون آن ورود در دنیای تاهل، ناکامی را در پی دارد. متاسفانه با وجود تاکیدی که نسبت به مقوله اشتغال در شعار سال جاری وجود دارد، در عمل پیشرفت قابل توجهی برای حل این معضل اجتماعی صورت نگرفته تا ضمن بالا رفتن سن ازدواج و عدم تمایل جوانان برای تشکیل زندگی مشترک، شاهد از هم گسستن زندگی جوانانی باشیم که چه بسا در صورت یافتن شغلی مناسب می توانست سالیان متمادی ادامه پیدا کند. مهریه و مخارج سرسام آور را می توان از دیگر عوامل مرتبط با اقتصاد دانست که موجب طلاق می شود. هر چند این عامل، بالقوه در بین جوانان ایجاد ترس می کند و موجب کاهش ازدواج می شود. چه بسیار کسانی که به دلیل عدم تمکین مالی برای پرداخت مهریه که در دین مبین اسلام از آن به عنوان صداق نام برده و برای راستی گفتار مرد است نه معامله، در زندان ها به سر می برند تا در عمل به نیروی غیر فعال جامعه مبدل شوند.

عوامل اجتماعی
شاید به جرات بتوان گفت، دوساختی شدن جامعه که ناشی از تفاوت در طرز فکر زنان و مردان است، مهم ترین عامل اجتماعی برای طلاق جوانان است. تغییر نگرشی که اکنون در میان مردان و زنان وجود دارد نتیجه قرن هایی است که آن ها در قالب زندگی مشترک زیسته اند. این تغییر در قرن حاضر شدت بیشتری یافته تا بر اساس آن، زنان از پذیرش نقش سنتی خود سر باز زده و خواستار مشارکت اجتماعی و اقتصادی شوند. به طور کلی معیارهای نادرستی چون؛ تفاوت فرهنگی، سطح تحصیلات، عدم شناخت دختر و پسر قبل از ازدواج و البته ازدواج های اجباری از جمله عوامل اجتماعی هستند که طلاق را در پی دارد. اعتیاد، بیماری های خاص و مشکلات جنسی و عدم رضایت زناشویی نیز از دیگر دلایل زوج ها برای طلاق است.

به نظر می رسد در این برهه از زمان، تغییر نگرش نسبت به مقوله ازدواج و انتخاب زوج مهم ترین چیزی باشد که جامعه با آن رو به رو است. چه بسیار جوانان و خانواده هایی که بدون توجه به پختگی روانی و بلوغ فکری خود و فرزندانشان و به صرف نگرش های سنتی غالب، جوانان را در مسیری قرار می دهند که پایانی تلخ به همراه خواهد داشت. علاوه بر آن صرف هزینه های سنگین ازدواج، آن هم در ابتدای زندگی مشترک در شرایطی که صرفه جویی و نه صرفه نظر از مقدمات ازدواج، الویت جوانان را تشکیل می دهد، می تواند یک یاز عوامل طلاق در آینده باشد. طلاقی که نتیجه مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از تحمل مخارج سنگین پیش از ازدواج به دلیل عدم رشد کافی روانی جوانان و یا باورهای نادرست آن ها است.

منبع: خبرگزاری موج

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha