به طور کلی کشورهایی که بر سر راه قاچاق مواد مخدر قرار دارند(کشورهای ترانزیت همچون ایران و پاکستان) به نوبۀ خود به مصرف‌کنندگان بزرگ تبدیل شده‌اند.

سلامت نیوز: تنها در چین حدود یک میلیون معتاد به هروئین وجود دارد. ولی با ارزیابی واقع‌بینانه‌تر می‌توان از 2.4 میلیون هروئینی در چین سخن گفت. در اروپا نیز بیش از 78 میلیون تن دست‌کم یک بار در زندگی از حشیش استفاده کرده‌اند.

 بر اساس گزارش تازۀ سازمان ملل متحد مواد شاهدانه‌ای، یا حشیش و ماری‌جوانا، رایج‌ترین مادۀ مخدر در دنیا است. پس از آن، مواد مخدر شیمیایی قرار می‌گیرند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر با انتشار گزارشی اعلام کرد که مصرف زیاد مواد مخدر در کشورهای در حال توسعه بسیار نگران‌کننده است به‌طوری که این کشورها در این زمینه هم تدریجا به میزان مصرف در کشورهای صنعتی نزدیک می‌شوند.

27 میلیون معتاد در جهان
بر اساس گزارش سازمان ملل، در حال حاضر 27 میلیون معتاد به مواد مخدر در جهان وجود دارد، یعنی از هر 200 نفر یک تن معتاد است. همچنین سالانه 2.3  میلیون تن در جهان بر اثر پیامدهای مصرف الکل و 5.1  میلیون تن بر اثر پیامدهای استفاده از سیگار می‌میرند
 تا سال 2100 میلادی شمار افرادی که در جهان مواد مخدر را آزمایش کرده‌اند از 230 میلیون تن به 300 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

در این میان تنها در چین حدود یک میلیون معتاد به هروئین وجود دارد. ولی کارشناسان سازمان ملل معتقدند که با ارزیابی واقع‌بینانه‌تر می‌توان از 2.4  میلیون هروئینی در چین سخن گفت. در اروپا نیز بیش از 78 میلیون تن در سنین بین 15 تا 64 دست‌کم یک بار در زندگی از حشیش استفاده کرده‌اند.
یکی دیگر از گرایش‌های تازه، مصرف فزایندۀ کوکایین در قارۀ آفریقا است. کوکایین تولیدشده در آمریکای جنوبی که به اروپا فرستاده می‌شود معمولاً از کشورهای آفریقای غربی می‌گذرد و به همین دلیل، مصرف آن در این کشورها نیز زیاد شده است.
به طور کلی کشورهایی که بر سر راه قاچاق مواد مخدر قرار دارند(کشورهای ترانزیت همچون ایران و پاکستان) به نوبۀ خود به مصرف‌کنندگان بزرگ تبدیل شده‌اند.
بر اساس گزارش اخیر، تولید تریاک افغانستان که تقریباً نود درصد تولید جهانی را تشکیل می‌دهد، در سال 2011 به 5800 تن رسیده که نسبت به سال 2010 ، حدود 61 درصد افزایش نشان می‌دهد.
گفته شده پس از مواد شاهدانه‌ای، مواد مخدر مصنوعی (یا شیمیایی) دومین نوع مادۀ مخدر رایج در دنیاست و تا سال 2100 میلادی شمار افرادی که در جهان مواد مخدر را آزمایش کرده‌اند از 230 میلیون تن به 300 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

خشونت ناشی از تجارت با مواد مخدر
"بان کی‌مون"، دبیر کل سازمان ملل، با تاکید بر این‌که تجارت با مواد مخدر به خشونتی غیرقابل تصور و فساد می‌انجامد، گفته است این خشونت کشورهای زیادی را تهدید می‌کند.
هر سال حدود 200 هزار تن بر اثر مصرف مواد مخدر می‌میرند. مواد مخدر خانواده‌های زیادی را ویران و فرهنگ‌های زیادی را هم نابود می‌کند.

به گفته وی، تبهکاری سازمان‌یافته به ویژه در کشورهای آفریقا می‌تواند تلاش برای دمکراتیزه کردن این کشورها را نابود کند. در آمریکای لاتین نیز خشونت ناشی از قاچاق مواد مخدر، ابعاد هولناکی به خود گرفته است.

"یوری فدوتوف"، رئیس نهاد مبارزه با مواد مخدر و تبهکاری سازمان ملل، در این باره گفته است: "هیچ منطقه و هیچ کشوری، هر قدر هم که نیرومند باشد، از این امر در امان نیست. باندهای بین‌المللی مانند شرکت‌های چندملیتی عمل می‌کنند، میلیاردها به جیب می‌زنند و تاثیر زیادی بر روی سیاست دارند."
به گفته‌ این مقام سازمان ملل، پیامدهای مستقیم مصرف مواد مخدر نیز مصیبت‌بار است. هر سال حدود 200 هزار تن بر اثر مصرف مواد مخدر می‌میرند. مواد مخدر خانواده‌های زیادی را ویران و فرهنگ‌های زیادی را هم نابود می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha