سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس٬ با انتقاد از موضوعات مطرح شده مبنی‌بر فروش خون در کشور٬ گفت: کاهش گرایش مردم به فرهنگ اهدای خون٬ ایجاد محل درآمدی برای افراد فقیر و کم‌درآمد و توسعه تبعیض و ناعدالتی از مهم‌ترین تبعات این موضوع به‌شمار می‌آید.

سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس٬ با انتقاد از موضوعات مطرح شده مبنی‌بر فروش خون در کشور٬ گفت: کاهش گرایش مردم به فرهنگ اهدای خون٬ ایجاد محل درآمدی برای افراد فقیر و کم‌درآمد و توسعه تبعیض و ناعدالتی از مهم‌ترین تبعات این موضوع به‌شمار می‌آید.

 سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگو با خانه ملت٬ با انتقاد از موضوعات مطرح شده مبنی‌بر تصمیم مسئولان سازمان انتقال خون در فروش این محصول استراتژیک٬ افزود: فرآورده‌های خون و خدماتی که ارائه می‌شود رایگان و حاکمیتی است و چون بر خلاف سایر بخش‌های وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکی درآمدزا نیست٬ مشکلات اعتباری و کسری بودجه زیادی را برای این سازمان به‌وجود آورده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی٬ ارائه رایگان خدمات از سوی سازمان انتقال خون٬ جلوی توسعه این سازمان را می‌گیرد٬ گفت: مسئولان این سازمان معتقدند که چون محصولات دیگر حوزه بهداشت و درمان فروخته می‌شود فرآورده خون هم باید به‌فروش رسد.

وی با اشاره قیمت‌گذاری جدید فرآورده‌های خونی از سوی سازمان انتقال خون٬ تصریح کرد: بر اساس برآورد مسئولان این سازمان هر کیسه‌ فرآورده‌های خونی حدود ۲۰ هزار تومان تعیین شده است٬ از این‌رو هزینه مشخص شده تنها مختص به فرآیند دریافت و پالایش است.

این نماینده مجلس نهم٬ با بیان این که قیمت‌گذاری و فروش فرآورده‌های خونی تبعات نامطلوبی را در کشور به‌دنبال دارد٬ گفت: کاهش گرایش مردم به فرهنگ اهدای خون٬ ایجاد محل درآمدی برای افراد فقیر و کم‌درآمد و توسعه تبعیض و ناعدالتی از مهم‌ترین تبعات این موضوع به‌شمار می‌آید.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس٬ با تأکید بر این که براساس اعلام سازمان انتقال خون، دریافت و نگهداری هر واحد خون در کشور حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه دارد٬ یادآور شد: اگر قرار است سازمان انتقال خون درآمدزایی کند٬ باید از سوی وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکی اعتباری اختصاص داده شود.

بر اساس اظهارات سخنگوی سازمان انتقال خون٬ شورای عالی این سازمان با توجه به اختیاراتی که مجلس به این سازمان داده، روی یکسری از محصولات و فرآورده‌های خاص خود قیمت گذاشته است، محصولاتی که تاکنون به صورت رایگان در اختیار بیمار قرار داده می‌شده است.

این در حالی است که ایران در میان کشورهایی که تأمین خون را به شکل داوطلبانه انجام می‌دهند دارای رتبه بالایی است، زیرا این میزان در کشور برای هر هزار نفر هموطن، ۲۵ نفر است٬ در برخی از کشورهای همجوار این میزان، از هر هزار نفر، تنها ۱۱ نفر اهداکننده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha