سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به کاهش سن مصرف سیگار در جامعه هشدار داد و تاکید کرد که اگر خانواده‌ها فکری برای این معضل نکنند، در آینده با معضلات جدی‌تر مواجه خواهیم شد.

سلامت نیوز: معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به کاهش سن مصرف سیگار در جامعه هشدار داد و تاکید کرد که اگر خانواده‌ها فکری برای این معضل نکنند، در آینده با معضلات جدی‌تر مواجه خواهیم شد. این هشدارها در حالی است که مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور و با استناد به آمار به دست آمده، اعلام کرد که سن مصرف سیگار در کودکان به 10 سال رسیده است.

 خبر رسیدن سن استعمال سیگار در کشور به زیر 10 سال در حالی رسانه‌ای می‌شود که کشور ما سال هاست قانون جامع ملی مبارزه با دخانیات را تصویب کرده و هر ساله برنامه‌های متنوعی را در هفته بدون سیگار در کشور اجرایی می‌کند. تمهیدات گسترده‌ای نیز همچون درج تصاویر هشدار دهنده بر روی پاکت‌های سیگار و منع استعمال دخانیات در اماکن عمومی در کشور به اجرا درآمده است، اما آمار اعلام شده در خصوص سن مصرف دخانیات نشان می‌دهد که این تمهیدات نتیجه مطلوبی نداشته و نه تنها نتوانسته جلوی افزایش مصرف سیگار و دخانیات را در کشور بگیرد بلکه آمارها نشان از کاهش سن استعمال دخانیات نیز می‌دهد.

حمید صارمی، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با بیان این نکته که ۱۲ میلیون نفر در ایران در معرض تهدیدات اجتماعی و اعتیاد قرار دارند، به تهران امروز می‌گوید:‌«60 درصد از مبتلایان به انواع اعتیاد در کشورمان را افراد متاهل تشکیل می‌دهند که به این ترتیب تهدیدات اجتماعی زیادی خانواده این افراد را تهدید می‌کند. اما در برخی موارد سیاست های ما در برخورد با آسیب های اجتماعی سیاست انکار، نفی، سکوت یا اقرار بوده است. این در حالی است که باید با رویکرد واقع‌بینانه به استقبال آسیب‌های اجتماعی برویم و در این صورت است که می‌توانیم جهت‌گیری درستی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در کشور انجام دهیم.» وی تاکید می‌کند:« اقدامات پیشگیرانه نیازمند توسعه خدمات پیشگیری اجتماعی است اما تاکنون در این حوزه بسیار ضعیف بوده ایم این در حالی است که نیازمند علم سازمان یافته در زمینه پیشگیری هستیم و به یک سرمایه گذاری جدی نیز در این زمینه نیاز داریم.»

ایران معاهده جهانی کنترل دخانیات مصوب سازمان جهانی بهداشت (WHO) را پذیرفته است. بر اساس این معاهده برای این‌که مصرف سیگار در دنیا به حداقل برسد، همه کشورهای دنیا موظف شده‌اند تا سال 2012 کارهایی از قبیل افزایش قیمت سیگار تا سال 2012 و چاپ تصاویر ضدمصرف دخانیات بر روی پاکت‌های سیگار را داشته باشند که این تصاویر باید هر 6 ماه یک‌بار عوض شود و هر تولیدکننده سیگار که این کار را نکند، محصولش به عنوان کالای قاچاق شناخته شده و جمع‌آوری خواهد شد. در کشور ما نیز اجرای این بند از معاهده‌نامه از 5 مهر سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون این تصاویر روی همه پاکت‌های دخانیات که در کشور توزیع می‌شود، اعم از سیگار و تنباکو، چاپ شده است. اما با وجود تمام این اقدامات نه تنها مصرف دخانیات درکشور کمتر نشده که سن استعمال دخانیات نیز در کشور پایین‌تر آمده است.

‌ رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران نیز به تهران امروز می‌گوید: «نوجوانان و جوانانی که برای نخستین بار به استعمال دخانیات روی می‌آورند به این دلیل که شخصیتشان در حال شکل گیری است و به دنبال پیدا کردن جایی برای اثبات هویتشان هستند این کار را برای مطرح شدن در جمع دوستان انجام می‌دهند و سیگار کشیدن را ملاکی برای بزرگ شدن می‌دانند. » وی تصریح می‌کند:‌« این کار به مرور به عادتی در میان نوجوانان و جوانان تبدیل شده و به هنجاری غلط تبدیل می‌شود.» وی با اشاره به این نکته که سیگار دروازه ورود به اعتیاد است، می‌گوید:«عامل ورود جوانان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر استعمال دخانیات است چرا که نیکوتین موجود در دود سیگار اعتیاد آور بوده و مصرف مداوم آن باعث ایجاد وابستگی می‌شود.»‌

به گفته رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران به علت این که سیگار در میان مواد اعتیادآوری مثل هروئین، تریاک، حشیش و مواد روانگردان، منع اجتماعی کمتری دارد به آسانی در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد و نسبت به آن منعی وجود ندارد.

وی با اشاره به آمار رسمی معتادان کشور تاکید می‌کند:‌«‌ آمار رسمی معتادان در کشور 2 میلیون نفر اعلام می‌شود اما واقعیت این است که این افراد از استعمال سیگار شروع کرده‌اند و به این علت که استعمال سیگار به نوعی پرستیژ و ملاک ارزیابی برای جوانان و نوجوانان تبدیل شده کم کم این افراد به استعمال مواد مخدر روی می‌آورند.»‌ وی تاکید می‌کند:« اگر آمار غیر رسمی اعتیاد در کشور را 4 میلیون نفر محاسبه کنیم و حداقل تعداد افراد این خانواده 4 نفر باشد 16 میلیون نفر به صورت مستقیم با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند که از این تعداد حدود 2 میلیون کودک با اعتیاد مواجه هستند که معلوم نیست سرنوشت آنها بعد از رفتن به مدرسه با وجود گذشته‌ای که همراه با یک معتاد بوده، چگونه خواهد بود.»‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha