خبر افزودن وایتکس به شیر، چند وقتی است که ادامه دارد. از زمان شایعه شدن این خبر، تا تایید مدیر عامل یکی از شرکت های صنایع لبنی تا تلاش دولت و انجمن صنایع لبنی برای تکذیب آن، همچنان افکار عمومی درگیر این معضل و خبر هستند. امروز اما خبر دیگری میرسد از اینکه وایتکس به شیر تولیدی در واحدهای سنتی اضافه میشود، نه صنعتی!

سلامت نیوز: خبر افزودن وایتکس به شیر، چند وقتی است که ادامه دارد. از زمان شایعه شدن این خبر، تا تایید مدیر عامل یکی از شرکت های صنایع لبنی تا تلاش دولت و انجمن صنایع لبنی برای تکذیب آن، همچنان افکار عمومی درگیر این معضل و خبر هستند. امروز اما خبر دیگری میرسد از اینکه وایتکس به شیر تولیدی در واحدهای سنتی اضافه میشود، نه صنعتی!

خبر افزودن وایتکس به شیر، چند وقتی است که ادامه دارد. از زمان شایعه شدن این خبر، تا تایید مدیر عامل یکی از شرکت های صنایع لبنی تا تلاش انجمن صنایع لبنی برای تکذیب آن، همچنان افکار عمومی درگیر این معضل و خبر هستند. امروز اما خبر دیگری میرسد از اینکه وایتکس به شیر تولیدی در واحدهای سنتی اضافه میشود، نه صنعتی!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تابناک، هرچند حدود یک ماهی است که از شایعه شدن خبر افزودن وایتکس به شیر میگذرد، اما هنوز افکار عمومی درگیر این مساله هستند. شائبه آلودگی شیرهای تولید برخی کارخانجات لبنی ایران به مواد شوینده از جمله وایتکس در انتهای سال گذشته در میان افکار عمومی مطرح شد. این شایعه از آنجا شدت یافت که برخی شیرهای تولیدی بر اساس شایعات منشتر شده میان مردم، حتی پس از گذشت تاریخ مصرف فاسد نشده و بحالت عادی باقی می‌مانند و برخی دیگر از مردم نیز از تغییر مزه برخی شیرها ابراز نگرانی کردند.

واکنشهای دولت، شرکتهای تولیدی و دامداران

در این حال واکنشهای فراوانی به این شایعه از سوی شرکتهای لبنی و همچنین مقامات دولتی شکل گرفت. در خصوص شواهد این آلودگی در شیرهای تولید اصفهان روابط عمومی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان اعلام کرد که این موضوع تنها یک مورد از میان 200 واحد و به دلیل سهل انگاری در شستشوی ظروف بوده‌است.

همچنین معاون تولید شرکت پگاه فارس نیز وجود هرگونه وایتکس و مواد مشابه را در شیرهای تولیدی این کارخانه تکذیب نمود. از سویی انجمن صنایع لبنی ایران نیز در این خصوص گفته بود که شرکت‌های تولید کننده محصولات لبنی بزرگ شیرهای متفرقه خریداری نمی‌کنند. بلکه این شرکت‌ها سه و نیم میلیون تن شیر خام تولیدی گاو داری‌های صنعتی را خریداری و عمل آوری می‌کنند. به طور قطع و یقین و بدون هیچ شک و تردیدی هیچ آثاری از افزودنی‌هایی مانند وایتکس در محصولات شرکت‌های بزرگ مشاهده نمی‌شود.

از سویی مقامات دولتی واکنشهایی در برابر این اخبار نشان دادند و معاون غذای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفت: متاسفانه این موضوع خبر جدیدی نیست و هر چند وقت یکبار افرادی برای تشویش اذهان عمومی خبرهایی مبنی بر آلودگی مواد غذایی یا آب به مواد مختلف را عنوان می کنند.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم از سوی این موسسه واکنش نشان داد و گفت: یک دلیل این کار این است که ممکن است برخی شیرها آلودگی میکروبی بیش از حد مجاز داشته باشند و با اضافه کردن وایتکس می توانند این آلودگی‌ها را از دید آزمایشگاه غذا و دارو پنهان کنند که البته در آزمایشگاه غذا و دارو راه های کشف این مساله وجود دارد.

همچنین دامداران با نگاهی متفاوت معتقد بودند که کسانی که به این شایعات دامن می زنند دنبال واردات شیر خشک هستند و منافعشان از طریق تجارت این ماده تامین می شود.


نظرات کارشناسان و روی دیگر خبر

اما در این میان برخی کارشناسان هنوز معتقد هستند که وایتکس به برخی از شیرهای تولیدی اضافه میشود. یکی از این کارشناسان در مصاحبه ای با روزنامه تهران امروز گفته بود که: شیر سالم حالت شیمیایی قلیایی دارد اما زمانی که بار میکروبی آن از حد مجاز می‌گذرد، اسیدی می‌شود. کارخانه‌داران برای جلوگیری از این اتفاق به آن «آب ژاول» یا «وایتکس» اضافه می‌کنند. این عمل باعث می‌شود تا دوباره حالت شیمیایی شیر قلیایی شود. از طرف دیگر اداره استاندارد هم متوجه این قضیه نمی‌شود، چون نتیجه این عمل قابل اثبات نیست!

دکتر موسی‌خانی متخصص آزمایشگاه «مبناء» نیز به این رونامه گفته: متاسفانه برخی دامداران در شیر وایتکس می‌ریزند تا بار میکروبی آن پایین بیاید.

امروز نیز یکی از خبرگزاریهای کشور در مصاحبه با یک کارشناس استاندارد مواد غذایی اعلام کرده است که وایتکس در واحدهای سنتی تولید شیر، به شیر تولیدی اضافه میشود، نه صنعتی.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غیرفلزی، غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد ایران در این خصوص گفته است که تمام واحدهای صنعتی تولید شیرخام تحت نظارت و کنترل سازمان استاندارد هستند و تستی تحت عنوان بازدارنده میکروبی در این واحدها انجام می‌شود که عملا امکان استفاده از وایتکس را در تولید شیرخام در این واحدها از بین می‌برد.

اما وی در ادامه میگوید: واحدهای سنتی تولید شیر تحت نظارت ما نبوده و کنترل آنها بر عهده دستگاههای دیگر مانند وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است.

در همین حال ایسنا به نقل از یکی از کارشناسان استاندارد مواد غذایی که نامش را نیز ذکر نکرده است، تایید میکند که به شیر خام تولیدی در واحدهای سنتی وایتکس افزوده میشود. این درحالی است که سالانه 2.5 میلیون تن شیر خام توسط واحدهای سنتی در کشور تولید میشود.

این کارشناس همچنین عنوان کرده است که شیرهایی که از کارخانه‌های بزرگ به دلیل مشکل‌دار بودن مرجوع می‌شوند، به چرخه تولید لبنیات محلی بازگشته و به این ترتیب وارد بازار می‌شوند.

تقابل و تفاوت در نظرات کارشناسان و مسئولان دولتی کاملا مشخص و واضح است. گویا قرار نیست داستان شیر و وایتکس به همین راحتی ها تمام شود.

هرچند صحت و سقم این خبر هنوز توسط هیچ مرجع رسمی تایید نشده است، اما با توجه به حساسیت موضوع و واکنش افکار عمومی نسبت به این خبر و اخبار مشابه طی روزهای گذشته، به نظر میرسد که دولت، مسئولان وزارت بهداشت و موسسه استاندارد بایستی یکبار برای همیشه و با ارائه شواهد این موضوع را از ذهن مصرف کنندگان پاک کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha