ازدواج‌های زیر سن قانونی در استان‌های جنوبی همچون هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان موجب پدید آمدن بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی شده است که جامعه تاوان سنگین این ازدواج‌ها را می‌دهد.

سلامت نیوز: ازدواج‌های زیر سن قانونی در استان‌های جنوبی همچون هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان موجب پدید آمدن بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی شده است که جامعه تاوان سنگین این ازدواج‌ها را می‌دهد. به عنوان مثال آمار 10ساله استان هرمزگان نشان می‌دهد که ازدواج‌های زودرس افزایش یافته، تا جایی که به گفته غلامپور، مدیرکل پیشین ثبت احوال هرمزگان وقوع ازدواج‌های زودرس و با ثبت قانونی در استان هرمزگان در هشت ماهه سال 89، 458 مورد واقعه ازدواج زیر 14 سال در استان به ثبت رسیده که پنج مورد آن بدون منع قانونی در زیر 10سال اعلام شده است.

 107 مورد از این‌گونه ازدواج‌ها در بندرعباس و 78، 37، 72، 10، 34، 26، 6، 46 و 24 مورد نیز به ترتیب در شهرستان‌های میناب، رودان، جاسک و بشاگرد، بندرخمیر، بستک، بندرلنگه، پارسیان، قشم و حاجی‌آباد به ثبت رسیده است که طبق آمار موجود، شوهران در این‌گونه ازدواج‌ها دارای سنین بین 17 تا 27سال هستند. همچنین در 10ماهه سال 90 تنها شش واقعه ازدواج با زوج‌های زیر 10سال ثبت شده که نسبت به سال گذشته 57/3‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

 بیشتر پژوهشگران معتقدند که ازدواج‌های نابهنگام و نامطلوب تاثیر بسزایی در افزایش آمار طلاق دارد، به طوری‌که به گفته یک پژوهشگر فعال حوزه کودکان با استناد به پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک که افراد زیر ۱۸ سال را کودک دانسته، در حال حاضر ۲۵‌هزار نفر از کودکانی که ازدواج کرده بودند، طلاق گرفته‌اند. فتحیه قنادی، مشاوره تحصیلی و تربیتی در این رابطه بیان داشت: سن ازدواج بستگی به شرایط بومی و فرهنگی خانواده‌ها دارد، به نظر می‌رسد که ازدواج زودرس یکی از ویژگی‌ها و مقتضیات خانواده‌های استان هرمزگان شده است.

 ازدواج زودهنگام دختران در خانواده‌های پرجمعیت که از نظر اقتصادی در تنگنا هستند، بیشتر اتفاق می‌افتد، زیرا والدین بودن دختران را هزینه و بار اضافی بر هزینه خانوار می‌دانند. از سویی ازدیاد موالید که یکی از تبعات ازدواج زودرس است، موجب شده که هرمزگان به عنوان یکی از پر زاد و ولدترین استان‌ها در کشور شناخته شود. ع

صمت لطفی‌زاده، مسوول دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی هرمزگان در این رابطه بیان داشت: آسیب‌های ازدواج زودهنگام دختران بیش از ازدواج دیرهنگام است و همچنین دختران زیر 18 سالی که ازدواج می‌کنند، مشکلات جسمی و روانی جدی‌ای زندگی آنان و کودکان‌شان را تهدید می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha