دکتر محمد عبدزاده مدیر کل داروی معاونت داروی سازمان غذاو دارو، علت تغییر قیمت داروهای بیماری های صعب العلاج،سرطانی و خاص را طی چند ماه گذشته تغییر نرخ ارز مرجع توسط بانک مرکزی اعلام کرد و گفت:داروهای تولید داخل بدون هیچ گونه تغییر قیمتی به بیماران عرضه می شود و تغییر قیمت ها تنها شامل داروهای وارداتی است. زیرا این داروها با نرخ ارز مرجع به کشور وارد می شود وبا تغییر نرخ ارز مرجع توسط بانک مرکزی قیمت دارو نیز بالا می رود.

سلامت نیوز: همراه یک بیمار: تمام زندگی ام را فروختم و خرج درمان همسرم کردم

روز جهانی سلامت بود که با دیدن رئیس سازمان غذا و دارو از رشد قیمت دارو پرسیدم.سوالی که با قاطعیت پاسخ رد به آن داده شد و چندی بعد وزیر بهداشت رشد قیمت دارو در سال جدید را تنها 9درصد پیش بینی کرد. اعلام خبرهای متفاوت درباره افزایش نرخ دارو به خصوص داروهای بیماری های صعب العلاج علامت سوال بزرگی در ذهنم ایجاد کرده بود که بالاخره قیمت دارو افزایش پیدا کرده است یا خیر؟حال و روز بیماران خاص و سرطانی این طرف سالی چگونه است؟نوسان های نرخ ارز، بازار دارو را هم در نوردیده و تاثیرش را بر حال و روز بیماران هم گذاشته است یا نه؟برای رسیدن به پاسخی مناسب برای تمامی این ابهام ها نیاز به انجام کار چندان سخت و دشواری نیست .کافی است ضبط خبرنگاری ات را برداری و با هر وسیله ای که شده خودت را به حوالی میدان هفت تیر تهران برسانی.داروخانه 13 آبان برای تمامی بیماران صعب العلاج وخاص نامی آشناست. نبش خیابان خردمند شمالی تعداد زیادی از آدم ها با اعصاب خرد و چهره هایی درهم جمع شده اند و شماره به دست منتظرند تا وقتی نوبتشان شد با کیسه های پر از دارو خودشان را به بیمارشان برسانند.مرد جوان از داروخانه بیرون می زند ولی آنقدر گرفته و ناراحت است که بی محابا با دستش محکم به سینه ام می زند و با غرولندی زیر لب راهش را می کشد ومی رود.

یک بیمار: نمونه تولید داخل دارویم نایاب شده است

مرد مسنی از در اصلی داروخانه در خیابان کریمخان که مختص توزیع داروهای عمومی است خارج می شود.از او درباره قیمت دارو می پرسم و این که برای تهیه چه دارویی به این داروخانه دانشگاهی آمده است.می گوید:بیماری چسبندگی استخوان گوش میانی دارم وهرماه برای تهیه داروی سدیم فلوراید که تنها دراین داروخانه پخش می شود به این جا می آیم.
پیرمرد می گوید:خوشبختانه قیمت داروی مصرفی من نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و تنها مشکلی که پیش آمده این است که اوایل سال گذشته نمونه داخلی این دارو را به قیمتی به مراتب کمتر تهیه می کردیم ولی از اواسط سال گذشته داروی تولید داخل نایاب شده است و مجبوریم نمونه خارجی را با قیمتی به مراتب بالاتر تهیه کنیم.جا برای سوزن انداختن نیست.پیش خودم می گویم با وجود این همه بیمار سرطانی و مشکل دار در این شهر باید یک فکر اساسی برای رفع مشکل توزیع داروهای اساسی و مورد نیازشان شود تا مجبور نشوند برای تهیه دارونزدیک به یک ساعت را در نوبت بایستند.
سرطان ریه نفسم را بریده است

مرد جوانی با کیسه پر از دارو از داروخانه خارج می شود.سوالم را برایش تکرار می کنم. می گوید:گرانی؟تو چه خبرنگاری هستی که اخبار روزنامه ها را نمی خوانی؟وزیر بهداشت بارها گفته هیچ افزایش قیمتی برای دارو نداشته ایم ولی نمی دانم چرا بعد از عید که برای تهیه داروی شیمی درمانی ام به این داروخانه آمده ام دارویی را که سال گذشته 3 بسته اش را 75هزار تومان می خریدم،یک بسته اش را 100هزار تومان می فروشند. آدم شوخ طبعی است ولی نفس کم می آورد و روی پله ها می نشیند و با لبخند می گوید سرطان ریه نفسم را بریده!گفت و گوی دو نفره ما ادامه داشت که مرد جوانی با عصبانیت به سمتم آمد وگفت:دنبال مشکل مردمی؟بیا تا برایت بگویم.هم عصبانی است هم بغض امانش را بریده. آن گونه که از ظاهرش پیداست از لحاظ مالی مشکلی برای تهیه دارو ندارد ولی با عصبانیت و کمی لرزش صدا می گوید:دو سال است همسرم گرفتار سرطان سینه است و 8ماه است داروی سرطان سینه در کشور نایاب شده است.داروی سرطان شده کالای لوکس؛حتی لوکس تر از مدل های متنوع بنز و بی ام و که هرروز یک مدلش در خیابان ها جولان می دهد.

برای تهیه داروی همسرم به شهر وان ترکیه می روم

همسرش سرطان سینه دارد و مجبور است هر دو ماه یک بار برای تهیه قرص خوراکی "ناول وین" به شهر وان ترکیه سفر کند تا سایه مادر را به هر طریقی که هست بالای سر بچه ها حفظ کند.با عصبانیت می گوید یکی دیگر از داروهایش هم که تا پیش از عید به راحتی قابل خرید بود الان نایاب شده، بقیه داروها هم که 30تا 40درصد رشد قیمت داشته است. از خدمات بیمه های تکمیلی هم ناراضی است.چون بیمه ها تا امروز تنها هزینه داروهایی را پرداخت کرده اند که یا در بیمارستان توسط پزشک متخصص تزریق شده، یا به صورت خوراکی در بیمارستان مصرف شده است.چهره زرد رنگ زن مطمئنم می کند که خودش بیماراست و برای تهیه داروهایش مجبور شده ساعت ها انتظاربکشد. سیروز کبدی دارد و به محض شنیدن سوال، آه می کشد و می گوید: هر بسته دارو را پیش از عید و گرانی های سکه و ارز می خریدم 50هزار تومان ولی الان شده 150هزار تومان.سن و سالی ندارد.از روی چهره اش می توان فهمید تالاسمی دارد چون بیماری چهره اش را تغییر داده و در نگاه اول فکر می کنی مرد مسنی است و سن وسالی از او گذشته است.خیلی سریع جواب می دهد و راهش را می کشد وبین جمعیت گم می شود.می گوید ما برای داروهایمان پول نمی دهیم.بیماری من خاص است؛تالاسمی.

بازهم شیمی درمانی و گرانی داروهایش.بیشترین مشکل را بیماران سرطانی دارند که داروهایشان به ناگاه از 40 تا 300درصد گران شده است!این یکی خانمی است که همسرش سرطان غدد لنفاوی دارد.داروهایش را پیش از عید با 600هزار تومان تهیه می کرده است و حال با 700هزار تومان باید تهیه کند زیاد اهل صحبت نیست، فقط می گوید تمام زندگی ام را فروختم و خرج درمان همسرم کردم.

گرانی داروهای وارداتی به نوسان نرخ ارز برمی گردد

پله های ساختمان اداری را دو تا یکی بالا می روم تا می رسم به اتاق معاون اجرایی داروخانه 13آبان.دکتر محمد رضایی پشت میزش نشسته است و به سرعت برگه هایی را امضا می کند.خودم را معرفی می کنم و می پرسم دکتر دارو این طرف سالی گران شده؟جوابی که می دهد به نوسان های نرخ ارز برمی گردد و زمانی که قیمت همه چیز ناگهان اوج گرفت. می گوید:به واسطه نوسان های نرخ ارز قیمت برخی اقلام دارویی وارداتی بین 15تا 20درصد رشد داشته است.البته توجه داشته باشیدکه تنها کمتر از 5درصد از داروهای موردنیاز بیماران از خارج از کشور وارد می شود و از همین 5درصد هم تنها یک یا دو درصدش افزایش قیمت داشته است.رضایی درباره داروهایی که هم نمونه خارجی دارد و هم داخلی، می گوید بیمه ها تنها داروهای ایرانی را پوشش می دهند و متاسفانه 40تا 45درصد بیماران به اصرار خود و یا پزشکشان به تهیه داروی خارجی اقدام می کنند. به همین دلیل مجبورند هزینه دارو را از جیب پرداخت کنند که البته فشار مالی سنگینی به آن ها وارد می کند.دکتر رضایی افزود: بیماران صعب العلاج تنها 15درصد از هزینه دارو را پرداخت می کنند.

از ساختمان داروخانه می زنم بیرون، موقع رفتن به این فکر می کنم که تمام مراجعان به این داروخانه دانشگاهی، یک مشخصه مشترک دارند؛ همگی افسرده اند وناراحت، بعضی هم عصبی و پرخاشگر. به ناگاه به یاد کلامی از مقام معظم رهبری می افتم که فرمودند ما می خواهیم اگر کسی در خانواده مریض شد ، بیش از مریض داری رنج دیگری نداشته باشد . سخنی که شعار مسئولان نظام سلامت شده است برای خدمت رسانی بهتر به مردم بیمار.حالا لحظه شماری می کنم تا خانم وزیر را از نزدیک ببینم و بگویم خانم دکتردستجردی یک روز هم که شده پیش از رفتن به ساختمان وزارت خانه سری به خیابان خردمند شمالی بزنید و درد و رنج بیماران و همراهانشان را ببینید تا شاید برای عملی کردن رهنمود مقام معظم رهبری راسخ تر از گذشته گام بردارید.

دکتر محمد عبدزاده مدیر کل داروی معاونت داروی سازمان غذاو دارو، علت تغییر قیمت داروهای بیماری های صعب العلاج،سرطانی و خاص را طی چند ماه گذشته تغییر نرخ ارز مرجع توسط بانک مرکزی اعلام کرد و گفت:داروهای تولید داخل بدون هیچ گونه تغییر قیمتی به بیماران عرضه می شود و تغییر قیمت ها تنها شامل داروهای وارداتی است. زیرا این داروها با نرخ ارز مرجع به کشور وارد می شود وبا تغییر نرخ ارز مرجع توسط بانک مرکزی قیمت دارو نیز بالا می رود.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت هیچ نقشی در کاهش یا افزایش قیمت داروهای وارداتی ندارد.وی خاطرنشان کرد:بیماران سرطانی بستری در بیمارستان ها، تنها 10درصد از هزینه های درمانی خود را از جیب پرداخت می کنند و برای خرید دارو به منظور مصرف خارج از بیمارستان نیز در صورت بیمه بودن تنها 15درصد هزینه دارو را از جیب می پردازند.

وی افزود:در صورت کاهش نرخ ارز مرجع توسط بانک مرکزی، قیمت داروهای وارداتی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.عبدزاده 200قلم دارویی را که از سوی وزیر بهداشت تحت پوشش بیمه قرار گرفتنشان اعلام شده است داروهای نوترکیب خارجی دانست و اظهار داشت:بیشتر داروهای بیماران صعب العلاج و سرطانی تحت پوشش بیمه قرار دارد وسازمان غذا و دارو با شناسایی داروهای جدید، برای پوشش بیمه ای این داروها وتصویب آن در شورای عالی بیمه گام برمی دارد.وی افزود:قیمت بالای داروهای بیماری های صعب العلاج هزینه زیادی به بیماران تحمیل می کند چراکه تنها داروهای 5بیماری خاص شامل هموفیلی،تالاسمی،ام اس،متابولیک و دیالیز رایگان است و دیگر بیماران مجبور به تهیه داروهای مورد نیاز خود با قیمتی بالا هستند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha