سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89002

ماه فروردین هم تمام شده و مسوولان سلامت از مهلتی که برای خود تعیین کرده بودند تا تعرفه‌های درمان را در سال‌جاری اعلام کنند، گذشته‌ اما هنوز تعرفه‌ای اعلام نشده است. در شرایطی که بیش از یک‌ماه از آغاز سال 91 گذشته، آنچه مردم درباره هزینه‌های درمان دیده و شنیده‌اند حاکی از ناهماهنگی در تعرفه‌ها، افزایش هزینه‌های ویزیت، آزمایشگاه، دارو و همچنین عدم‌قطعیت در مورد پرداخت از سوی بیمه‌هاست.

سلامت نیوز: ماه فروردین هم تمام شده و مسوولان سلامت از مهلتی که برای خود تعیین کرده بودند تا تعرفه‌های درمان را در سال‌جاری اعلام کنند، گذشته‌ اما هنوز تعرفه‌ای اعلام نشده است. در شرایطی که بیش از یک‌ماه از آغاز سال 91 گذشته، آنچه مردم درباره هزینه‌های درمان دیده و شنیده‌اند حاکی از ناهماهنگی در تعرفه‌ها، افزایش هزینه‌های ویزیت، آزمایشگاه، دارو و همچنین عدم‌قطعیت در مورد پرداخت از سوی بیمه‌هاست.
 پرسش از نظرات مردم در تعدادی از بیمارستان‌های تهران نشان می‌دهد، در شرایطی که هنوز تعرفه‌های درمان به شکل رسمی افزایش پیدا نکرده، آنها از افزایش هزینه‌های درمانی ناراضی هستند و اغلب بار این گرانی را بر دوش خود حس کرده‌اند. این در حالی است که مسوولان سلامت از جمله وزیر بهداشت گفته‌اند بار افزایش تعرفه‌های درمان نباید بر دوش مردم باشد اما در عمل چنین شده است. طبق گفته‌های این افراد، افزایش هزینه‌ها محدود به سال جدید نبوده و سال گذشته نیز این بی‌ضابطگی به چشم می‌آمد که در ماه‌های گذشته محسوس‌تر بوده است. در همین حال وزیر بهداشت اعلام کرده اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مانند اجرای فاز اول بر حوزه سلامت آثار منفی دارد و تاثیرات نامطلوبی برای این حوزه خواهد داشت. یک بازنشسته راه‌آهن یکی از مراجعه‌کنندگان بیمارستان «پارس» در بلوار کشاورز است که همراه با پسرش برای بیماری پروستات مراجعه کرده. او می‌گوید چهارسال پیش در رابطه با پروستات عمل جراحی انجام داده و دومیلیون‌ونیم هزینه کرده اما حالا برای عملی دیگر در رابطه با پروستات تاکنون چهارمیلیون‌نیم به حساب بیمارستان واریز کرده است. حقوق بازنشستگی او 500هزارتومان است و این هزینه با وجود تامین بخشی از آن از سوی بیمه برایش سنگین است. پسرش هم دل پری از هزینه‌های ویزیت پزشکان دارد و می‌گوید: تمام پزشکان ویزیتشان را دو تا هفت‌هزارتومان در چند ماه اخیر افزایش داده‌اند و این محدود به پزشکان خصوصی نبوده است.

یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان پارس، خانم میانسالی است که برای درمان پسرش آمده و هنوز از هزینه‌های پیش رو اطلاع ندارد اما معتقد است تمام هزینه‌های آزمایشگاهی، ویزیت پزشکان و داروها افزایش پیدا کرده و فشار زیادی به خانواده او تحمیل کرده است. او می‌گوید به‌تازگی برای انجام سونوگرافی فرزندش بالای 50هزارتومان هزینه کرده است.
از ساختمان پزشکان بیمارستان «آتیه» واقع در شهرک غرب هم خبر می‌رسد هزینه ویزیت پزشکان در چندماه گذشته از 15‌هزارتومان به 20 و 25هزارتومان افزایش یافته است.
خانم میانسالی در میان مراجعه‌کنندگان بیمارستان «لاله»، دخترش را که مبتلا به بیماری صرع است به این بیمارستان در شهرک غرب آورده. او می‌گوید: «تا چندماه پیش هر نسخه از داروهای دخترم را با 40هزارتومان تهیه می‌کردم اما از آنجایی که این دارو تا حدی کمیاب هم شده، در حال حاضر باید هر نسخه را 80هزارتومان بخرم. بیمه داروهای او را پوشش نمی‌دهد و هزینه ویزیت دکترها هم که معلوم نیست با چه ضابطه‌ای بالا می‌رود.»پیرمردی که با نوه‌اش در بیمارستان لاله به انتظار همراهانشان نشسته‌اند، می‌گوید یکی از آشنایانش را به علت سکته مغزی بستری کرده و تا الان برای بستری کردن او سه‌میلیون‌تومان پرداخت کرده و هنوز از بقیه هزینه‌های پیش‌رو اطلاع ندارد. هزینه‌های بالای درمانی محدود به بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی نمی‌شود. بیمارستان «شریعتی» به عنوان یکی از مراکز درمانی پرمراجعه به‌حساب می‌آید که بسیاری از بیماران از شهرستان‌های دور و نزدیک به آن مراجعه می‌کنند. یکی از این بیماران، خانم میانسالی است که از تبریز به تهران آمده، بیماری خونی دارد و در همین چند روزی که به تهران آمده سه‌میلیون‌تومان در این بیمارستان خرج کرده که قرار است بیمه دومیلیون‌تومان آن را پرداخت کند. او می‌گوید معمولا به مراکزی که بیمه قبول می‌کنند مراجعه می‌کند و با این حال در ماه‌های اخیر مشاهده کرده که مبلغ ویزیت‌ بعضی پزشکان از دوهزارتومان به شش‌هزارتومان یا هشت‌هزارتومان رسیده است.

یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان بیمارستان شریعتی مرد میانسالی است که معتقد است پزشکان بدون ضابطه از بیماران ویزیت می‌گیرند و هزینه‌ها بسیار بالا رفته است. او می‌گوید: «برای تهیه بعضی داروها می‌گویند دارو بیمارستانی است و هر جایی پیدا نمی‌شود یا می‌گویند دارو را باید با قیمت آزاد تهیه کنید. بیمه بعضی داروها را پوشش نمی‌دهد و این برای ما مشکل است.» عباس‌زاده یکی از منشی‌های بخش اورژانس بیمارستان شریعتی می‌گوید: «در اینجا خیلی پیش می‌آید که مردم برای هزینه‌های درمان مشکل داشته باشند. اینجا که بیمارستان دولتی آموزشی است، افراد زیادی مشکل پرداخت دارند چون با وجود بیمه هم تنها قبضی برایشان نوشته می‌شود تا بعدا پول را دریافت کنند. مثلا باید 200هزارتومان را ابتدا بپردازند تا بیمه بعدا قبض را بگیرد و پول بدهد. همه افراد این مبالغ را یک‌جا ندارند و به مشکل برمی‌خورند. مگر اینکه دکتر بنویسد که مریض باید اورژانسی بستری شود. در این صورت برای پذیرش و ترخیص مشکلی ندارد. اما بعضی دکترها مثل ارتوپدی‌ها پذیرش اورژانسی را به‌ندرت می‌نویسند و می‌گویند این به مساله پزشکی ربطی ندارد. اگر همراه پول ندارد مریض باید در بخش بماند تا همراه پول را تهیه کند. ولی دکترهای دیگر تا حد یک میلیون‌تومان هم بیمار را اورژانسی می‌پذیرند.»
حدود هزینه برخی خدمات درمانی در تهران
هزینه‌های درمانی ساده مثل پر کردن دندان و مراجعه به پزشک عمومی در تهران از منطقه‌ای به منطقه دیگر تفاوت دارد. در جنوب شرق تهران هزینه پر کردن دندان بین 50 تا 60هزارتومان است که در شرق تهران به 80 تا 110هزارتومان می‌رسد. عصب‌کشی دندان در مطب‌های دندان‌پزشکی این مناطق حدود 110تا 130هزارتومان هزینه دارد. در شمال شهر پر کردن دندان بین 100 تا 120هزارتومان و عصب‌کشی از 90 تا 240هزارتومان هزینه دارد. هزینه ویزیت پزشکان عمومی در تهران از هشت‌هزارتومان در جنوب شهر تا 20هزارتومان در شمال شهر متغیر است. با احتساب هزینه متوسط داروهای رایج تجویز شده برای سرماخوردگی، درمان سرماخوردگی در بعضی مناطق تا 30هزارتومان هزینه دارد. هزینه یک شب بستری در بیمارستان‌های خصوصی در مرکز شهر از 200 تا 300 ‌تومان به بالا و در شمال شهر از 400هزارتومان به نسبت درجه‌ اتاق و کیفیت آن تا یک‌میلیون‌تومان می‌رسد. هزینه زایمان طبیعی در بیمارستان‌های تخصصی تهران از 5/2 تا سه‌میلیون‌تومان برای زایمان طبیعی و از 5/2 تا پنج‌میلیون‌تومان برای سزارین متغیر است. خدمات رادیولوژی و سونوگرافی هم با قیمت‌های مختلفی در بیمارستان‌های تهران انجام می‌شود. از سونوگرافی ساده برای شکم که با 29هزارتومان قابل انجام است تا سونوگرافی کامل که صدهزارتومان هزینه دارد. گچ‌گیری دست شکسته از 120هزارتومان در بیمارستان‌های تخصصی تا 160هزارتومان و بالاتر به نسبت میزان شکستگی در مطب‌های خصوصی هزینه دارد. خدمات پیشرفته‌تر درمانی در بیمارستان‌ها نیز در شرایطی که بیمارستان‌های دولتی از امکانات کافی برخوردار نیستند هزینه‌های سنگینی به بیماران تحمیل می‌کند. هزینه انجام عمل قلب باز در بیمارستان «آتیه» از 20میلیون‌تومان شروع می‌شود و متناسب با نوع عمل متغیر است. در بیمارستان کسری این نوع عمل به طور متوسط با هزینه‌ای بین 25 تا 35میلیون‌تومان انجام می‌شود اما به طور موردی با هزینه‌های پایین‌تر نیز انجام شده است. عمل جراحی مغز در بیمارستان‌های دی و ایرانمهر به‌طور متوسط 16- 15 میلیون‌تومان هزینه دارد و در سایر بیمارستان‌های خصوصی نیز هزینه‌هایی مشابه از بیماران دریافت می‌شود.
وعده افزایش خدمات بیمه و هزینه‌هایی که بالا می‌رود
بعضی بیماران که هزینه‌های بالایی برای درمان متحمل می‌شوند چشم امیدشان به بیمه‌ است. بیمه‌هایی که در شرایط بالا رفتن هزینه‌ها، افزایش بودجه لازم را نداشته‌اند و حالا زیر بار پرداخت هزینه‌ها نمی‌روند. به نظر می‌رسد وزیر بهداشت از محدودیت‌های مردم در این خصوص بی‌اطلاع نیست چراکه به گفته او، 10درصد از مردم از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند، پوشش بیمه‌ها ناکافی است و تمام خدمات را در بر نمی‌گیرد و 5/2‌درصد از مردم به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خط فقر قرار می‌گیرند. همچنین به تازگی تاکید کرده که مردم برای درمان خود، خرید دارو و تجهیزات و دریافت خدمات پزشکی هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کنند. مرضیه وحیددستجردی 22 اسفند سال گذشته در حالی که وعده تعیین تعرفه‌های درمان سال 91 را تا قبل از فروردین‌ماه می‌داد، گفت: این افزایش رشد را باید دولت و سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت کنند و به هیچ‌وجه متوجه مردم نخواهد بود.
دکتر «امامی‌رضوی» معاون درمان وزیر بهداشت نیز 20فروردین از اعلام تعرفه‌های درمان 91 تا پایان این ماه خبر داد و به «ایسنا» گفت: «پیشنهادات وزارت بهداشت برای افزایش تعرفه‌های درمان سال‌جاری افزایشی بین 16 تا 25درصد است. افزایش تعرفه‌ها در بخش دولتی و خصوصی متفاوت خواهد بود. » او همچنین پیش از آن بر لزوم واقعی شدن قیمت خدمات بهداشتی، درمانی تاکید کرده و به «ایسنا» گفته بود که افزایش تعرفه‌های درمان به معنای افزایش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت نیست. 21 فروردین وزیر بهداشت یک‌بار دیگر زمان اعلام تعرفه‌های تشخیصی درمانی سال 91 را اعلام کرد و گفت: تمام تلاش‌مان آن است که تعرفه‌های درمان 91 تا پایان فروردین و حداکثر تا اردیبهشت‌ماه نهایی و تصویب شود. با این توضیح که «در این زمینه معاونت درمان وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌گر و سازمان نظام پزشکی کارشناسی‌های لازم را انجام می‌دهند تا تعرفه‌های درمان 91 در شورای‌عالی بیمه سلامت مصوب شود.» شورایی که تکلیف تشکیل آن هنوز روشن نشده و اگر تا زمان اعلام تعرفه‌های درمان، شورای‌عالی بیمه سلامت مصوب نشود، تعرفه‌های درمان باید در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب و پس از آن در دولت مطرح شود. 28 فروردین رییس کل سازمان نظام پزشکی از پیشنهاد شورای‌عالی نظام پزشکی به منظور افزایش 30‌درصدی تعرفه‌های درمان در سال‌جاری خبر داد. به گزارش «ایسنا» دکتر سیدشهاب‌الدین صدر تاکید کرد: «با توجه به فضای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اختلاف‌نظرهایی که در این زمینه وجود دارد، اگردرصدی از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت تزریق شود و همچنین بودجه نیز مقداری رشد یابد، مشکلات کنونی حوزه سلامت برطرف می‌شود.»با وجود گفته‌های این مسوولان مبنی بر وارد نشدن فشار افزایش هزینه‌ها بر مردم، همچنان مردم هستند که بار این فشار را بر دوش دارند. در همین حال وزیر بهداشت اعلام کرده که سال جدید، سال سختی برای حوزه سلامت خواهد بود. به گفته او اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مانند فاز اول آن، آثار منفی بر این حوزه خواهد داشت و درصورتی این تاثیرات منفی بر حوزه بهداشت و سلامت بی‌تاثیر خواهد بود که مبالغی از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه بهداشت و درمان و تامین اجتماعی مردم اختصاص یابد.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha