در حالی که سازمان بهزیستی کشور در تلاش است که امید مددجویان تحت پوشش این سازمان و به ویژه معلولان بهره‌مند از حمایت‌های مالی یا موردی خود را نسبت به آینده‌یی روشن افزایش دهد، سایر سازمان‌هایی که وظایف موظف در قبال مددجویان تحت پوشش این سازمان و معلولان دارند، به سادگی از وظایف خود چشم‌پوشی کرده و عمل نکردن به وظایف قانونی خود را با پوشش صوری «ابهام در تفسیر» توجیه می‌کنند.

سلامت نیوز: در حالی که سازمان بهزیستی کشور در تلاش است که امید مددجویان تحت پوشش این سازمان و به ویژه معلولان بهره‌مند از حمایت‌های مالی یا موردی خود را نسبت به آینده‌یی روشن افزایش دهد، سایر سازمان‌هایی که وظایف موظف در قبال مددجویان تحت پوشش این سازمان و معلولان دارند، به سادگی از وظایف خود چشم‌پوشی کرده و عمل نکردن به وظایف قانونی خود را با پوشش صوری «ابهام در تفسیر» توجیه می‌کنند.

ستاد ساماندهی سوخت، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت نفت که متولی تامین، تعیین و توزیع سهمیه سوخت و منابع مالی برای خرید این سهمیه هستند، ظرف 26 ماه گذشته که اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت در دستور کار دولت قرار گرفت، نه‌تنها برای تامین سوخت معلولان اقدامی نکرده‌اند بلکه طی این مدت که معلولان صاحب خودرو، ناچار به خرید بنزین با قیمت آزاد بوده‌اند، هیچ کمک ریالی‌ای برای جبران زیان مالی وارد شده به معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی که عمدتا از محروم‌ترین اقشار جامعه هستند و خودروی شخصی، وسیله انتقال آنها به محل کار، تحصیل یا توانبخشی است هم در نظر نگرفته‌اند.

با وجود اعتراض مکرر معلولان که از سوی رسانه‌های جمعی و ظرف یک سال گذشته مطرح بوده اما پاسخی از سوی متولیان امر شنیده نشده و سازمان بهزیستی هم هنوز از پیگیری‌های مکرر خود برای بازگرداندن سهمیه سوختی که یکی از قانونی‌ترین حقوق معلولان و مهم‌ترین عامل موثر در افزایش حضور اجتماعی آنان به شمار می‌رود، نتیجه روشن و قانع‌کننده‌یی به دست نیاورده است. «اعتماد» روز گذشته و در حاشیه اجرای طرح آفتاب، درباره معضل تامین سوخت معلولان و علت ایجاد این معضل پرسید و همایون هاشمی هم به پرسش‌های «اعتماد» پاسخ داد.

به نظر می‌آید که سازمان‌هایی مثل سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت نفت، نسبت به سازمان بهزیستی قدرت بیشتری دارند و حرف‌شان، کاربرد بیشتری دارد که توانسته‌اند 26 ماه مانع از پرداخت سهمیه سوخت معلولان شوند.

تلقی ما این نیست که آنها قدرت بیشتری دارند. همه ما متعلق به یک دولت و نظام هستیم اما بعضی مواقع ممکن است تفسیر از قانون و موانع قانونی ریتم کار را کمی کند کند. درصدد هستیم که روابط بسیار قوی‌تری را بین سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌ها برقرار کنیم. البته این روابط بوده اما ما آن را تقویت می‌کنیم. درباره سوخت معلولان هم تلقی ما این است که از زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها، تفسیر واضحی از پرداخت‌های غیرمستقیم به معلولان وجود نداشت. دوستان من هم‌اکنون در حال رایزنی هستند و این تفسیرها شفاف شده است. سال گذشته هم نتیجه بسیار خوبی به دست آمد و سازمان هدفمندی یارانه‌ها، 25 میلیارد تومان بابت تامین غذای مراکز نگهداری تخصیص داد که تاثیر بسیار خوبی در ایجاد و تقویت فعالیت‌های سازمان بهزیستی داشت. امسال هم بودجه‌های خوبی دادند.

آیا سازمان هدفمندی یارانه‌ها، این بودجه‌ها را جایگزین سهمیه سوخت معلولان کرده است ؟

خیر. این پرداخت‌ها، تاثیر مثبت ناشی از هدفمندی یارانه‌هاست و به نفع ما بوده و امیدواریم مشکلی هم که در عرصه سوخت معلولان ایجاد شده برطرف شود.

شما می‌دانید که معلولان، اغلب از خانواده‌هایی با سطح پایین درآمد اقتصادی هستند و جمعیتی هم که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، قطعا شرایط اقتصادی خوبی ندارند. این جمعیت، 26 ماه است که بنزین با قیمت آزاد می‌خرند. در عین اینکه از جای دیگری هم نمی‌توانند کارت سوخت تهیه کنند.

ما به همین دلیل هزینه ایاب و ذهاب را تقویت کردیم.

اما این هزینه، تمام ترددها را پوشش نمی‌دهد.

البته جانبازان هم دچار مشکل قطع سهمیه سوخت شده‌اند. قانون واحدی باید اجرا شود. در حال حاضر هزینه ایاب و ذهاب را به معلولانی که سهمیه سوخت دریافت نکرده‌اند پرداخت می‌کنیم. برای برطرف کردن این مشکل هم مکاتبات متعددی انجام دادیم و به نظر می‌رسد این مشکل به زودی مرتفع شود.

نمی‌خواهید سازمان هدفمندی یارانه‌ها یا وزارت نفت را موظف کنید که به معلولان یا سازمان بهزیستی، بابت 26 ماهی که سهمیه سوخت را قطع کرده خسارت بدهد؟ اگر سازمان هدفمندی یارانه‌ها یا وزارت نفت، در موعد مقرر به تعهد خودش عمل می‌کرد سازمان بهزیستی مجبور نبود هزینه ایاب و ذهاب به معلولان صاحب خودرو بدهد.

ما به هیچ‌وجه دنبال غرامت نیستیم. ما در درون یک دولت کار می‌کنیم و این‌گونه واژه‌ها را هم زیاد نمی‌شناسیم. نیازی نیست که درخواست غرامت کنیم زیرا همه به عنوان یک ید واحد به شمار می‌آییم. شاهد هستم که دوستان من در حوزه سازمان هدفمندی یارانه‌ها و در وزارت نفت اعلام آمادگی کردند که مشکل سهمیه سوخت معلولان را برطرف کنند.

دلیل این دو نهاد برای تخصیص ندادن سهمیه سوخت معلولان چه بوده است؟

یکسان‌سازی پرداخت هدفمندی که دلیل اصلی و دلیل منطقی هم هست. زیرا در حال حاضر هدفمندی یارانه‌ها برای تمام آحاد جامعه اجرا می‌شود و مازاد بر آن باید از محل صرفه‌جویی هدفمندی یارانه‌ها باشد. ما، سال گذشته و امسال این مازاد را دریافت کردیم.

یعنی سازمان بهزیستی از محل صرفه‌جویی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها سهم دارد؟

25 میلیارد تومان به ما دادند. مقداری هم باید سعه صدر داشته باشیم.

اما قرار است فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود و شرایط اقتصادی برای معلولان سخت‌تر می‌شود.

به نظر ما بهتر می‌شود. پیش‌بینی ما این است که در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گروه‌های خاص و معلولان، مورد توجه ویژه باشند و با ما هم مکاتباتی شده است.

برای سازمان بهزیستی، قانون سهم سالانه‌یی از محل هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته است؟

آمار و ارقام این سهم را مشخص می‌کند.

امسال برای نخستین‌بار، معلولان از طرف یک سازمان دولتی عازم کربلا می‌شوند. با توجه به اینکه اغلب این معلولان، جسمی حرکتی هستند، امنیت این افراد چگونه تامین خواهد شد و آیا دولت عراق نسبت به تامین امنیت آنها وظیفه‌یی تقبل کرده است؟

بخشی از این وظیفه را ما تقبل کردیم، به این شکل که معلول نیازمند به همراه، حتما با یکی از افراد خانواده خود اعزام شود اما برای سایر معلولان، مانند زائران عادی با سازمان حج و اوقاف قرارداد بستیم و آنها در عرصه اجرای این برنامه فعال خواهند بود.

آیا مراکز اقامتی عراق واجد امکانات مناسب برای معلولان جسمی حرکتی هستند؟

دوستان ما در حوزه توانبخشی، موظفند که این شرایط را بررسی کنند و امسال نخستین گروه تخصصی ما به زودی با هماهنگی من برای رصد وضعیت مراکز اقامتی اعزام خواهند شد.

برنامه هفتگی دیدار با گروه‌های آسیب‌دیده تحت پوشش سازمان بهزیستی تا چه زمان ادامه دارد؟

تا آنجا که توان داریم.

منبع: روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha