گروه‌های مخالف با حضور دانش‌آموزان متاهل اعتقاد دارند که در بسیاری از موارد تاهل باعث شده تا دختران ترک تحصیل کنند که این مسئله خود به تربیت مادران جوانی منجر شده که آموزه‌های لازم و تجربیات کافی برای برخورد با مشکلات زندگی در مقام یک همسر و مادر را ندارند!

سلامت نیوز: گروه‌های مخالف با حضور دانش‌آموزان متاهل اعتقاد دارند که در بسیاری از موارد تاهل باعث شده تا دختران ترک تحصیل کنند که این مسئله خود به تربیت مادران جوانی منجر شده که آموزه‌های لازم و تجربیات کافی برای برخورد با مشکلات زندگی در مقام یک همسر و مادر را ندارند!

موافقان عقیده دارند تفکیک دختران متاهل یا نامزد از دختران مجرد با توجه به اینکه گروه سنی همسان دارند یک الگوی وارداتی مطابق با آموزه‌های غربی است. در واقع این دیدگاه تحصیل را یک مانع برای به تاخیر انداختن امر ازدواج می‌داند

مدیر برنامه جامع خانواده پایدار استان خراسان رضوی از تلاش برای حضور دانش‌آموزان متاهل در مدارس روزانه خبر می‌دهد واعتقاد دارد جداسازی این دانش‌آموزان باعث افزایش سن ازدواج شده است. حضور دانش‌آموزان متاهل در مدارس روزانه چند سال پیش از سوی مجلس رقم خورد که آن روز هم مثل امروز موافقان و مخالفان زیادی را به دنبال داشته است. «جعفربای» کارشناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی از جمله موافقان این طرح است که در گفت‌وگو با «تهران امروز» همجواری دانش‌آموزان متاهل و مجرد در مدارس روزانه را باعث تشویق دانش‌آموزان مجرد به ازدواج می‌داند. اما «مجید ابهری» آسیب‌شناس اجتماعی به شدت با همزیستی دانش‌آموزان مجرد و متاهل در دوره راهنمایی و دبیرستان مخالفت است. او در گفت‌وگو با تهران امروز این همجواری را باعث تشویق ازدواج‌های زودرس می‌داند که پیامدهای مثبتی برای جامعه به دنبال ندارند!

«مجید ابهری» اعتقاد دارد که 80 درصد طلاق‌هایی که امروز جامعه ایرانی را تهدید می‌کند ناشی از ازدواج‌های زودرس است. همچنین او می‌گوید: «از سوی دیگر نیازهای فکری و حتی گفت وگوی‌های افراد متاهل و مجرد باهم فرق دارند. دل مشغولی و دغدغه‌های یک فرد متاهل با افراد مجرد فرق دارد.» اما «جعفر بای» اعتقاد دارد: «تفکیک دختران متاهل یا نامزد از دختران مجرد با توجه به اینکه گروه سنی همسان دارند یک الگوی وارداتی مطابق با آموزه‌های غربی است. در واقع این دیدگاه تحصیل را یک مانع برای به تاخیر انداختن امر ازدواج می‌داند.» به گفته او این اصل با فرهنگ ما نمی‌خواند. همچنین او اعتقاد دارد که امروز همه دختران اطلاعات لازم درباره دوران زوجیت را دارند، بنابراین اگر در مدارس محدودیت‌هایی چون داشتن آرایش برای متاهل ایجاد شود همزیستی این دو هیچ مانعی ندارد. او اعتقاد دارد که این همجواری باعث تشویق ازدواج در بین دانش‌آموزان دختر در دوره دبیرستان می‌شود. اما ابهری تشویق به ازدواج‌های زودرس را مهم‌ترین عامل در رد همجواری دختران متاهل و مجرد در سنین راهنمایی و دبیرستان می‌داند و می‌گوید: «این همجواری به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بیشتری دامن خواهد زد.»

از سوی دیگر مشاوران ازدواج هم ازدواج در سنین دبیرستان را مناسب نمی‌دانند. آنها اعتقاد دارند که درست است که سن ازدواج به دلایل موجه یا غیرموجه بالا رفته، اما تجربه نشان می‌دهد نیمی از دخترهای 16 - 15 ساله هنوز از تصورات و تخیلات دوران کودکی فاصله نگرفته‌اند و گاهی در انتخاب همسر، تابع معیارهای به‌شدت احساسی و غیرمنطقی هستند.

البته به توجه به علاقه مسئولان آموزش و پرورش برای ترویج ازدواج در سنین دبیرستانی مدارس ویژه‌ای برای دانش‌آموزان متاهل در نظرگرفته شده و نخستین دبیرستان آن به صورت آزمایشی در کاشمر تاسیس شده است. اما وجود این مدارس هم با مخالفت‌های زیادی از سوی صاحب‌نظران روبه‌رو شده‌است. آنها اعتقاد دارند که این مدارس باعث افزایش ازدواج‌های زودرس می‌شود که چند سال بعد خود به آسیبی جدی برای جامعه تبدیل می‌شوند.

همچنین به اعتقاد کارشناسان آمارهای ثبت احوال هم به نکاتی خطرناک اشاره می‌کند که بسیاری از مسئولان توجهی به آنها ندارد. آمارهای ثبت احوال در سال 90 می‌گوید: «بیشترین طلاق‌ها در سن 25 سال اتفاق می‌افتد.» کارشناسان با استناد به این آمارهای می‌گویند ازدواج در سنین پایین علاوه بر مدارس ویژه نیاز به آموزش‌های ویژه‌ای دارند. آموزش‌هایی که امروز در مدرسه‌های ویژه هم یافت نمی‌شود، چه برسد به مدارس عادی و روزانه. اما مسئله دیگری هم وجود دارد. آنها اعتقاد دارند با توجه به وجود مجردان زیاد در سن بین 30 تا 40 سال، دغدغه اصلی ازدواج دختران دبیرستانی نیست!

منبع: تهران امروز
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha