خبر رسمی شروع به ساخت نخستین شهرک سلامت کشور در اصفهان طی مراسم کلنگ زنی با حضور پروفسور سمیعی یکی از برجسته ترین جراحان مغز و اعصاب دنیا ، بازتاب ویژه ای را در میان اهالی خبر ایجاد نمود.

تغییرات زیربنایی در خدمات پزشکی و پیراپزشکی وزارت بهداشت در شهرک سلامت اصفهان اجراء میشود

سلامت نیوز: خبر رسمی شروع به ساخت نخستین شهرک سلامت کشور در اصفهان طی مراسم کلنگ زنی با حضور پروفسور سمیعی یکی از برجسته ترین جراحان مغز و اعصاب دنیا ، بازتاب ویژه ای را در میان اهالی خبر ایجاد نمود.
به گزارش سلامت نیوز زمانی که با سرمایه گذار اصلی این طرح روبرو و باب گفتگوی دوستانه ای را با ایشان باز نمودیم ؛ دریافتیم که اگرچه حیطه تولید و صنعت ، محور فعالیت اصلی ایشان در طی سالیان ممتد بوده است ؛ لیک به علت علاقه قلبی به این شهر و مردمانش و نیز آشنایی با کمبود ها و نیازهای این کلان شهر ، از حدود 5 سال قبل ، فعالیت در حیطه های دیگر اجتماع من جمله ایجاد مرکز تجاری ، تفریحی و گردشگری (اصفهان سیتی سنتر) را آغاز نمود.

سلامت نیوز: لطفا ضمن معرفی خودتان ، از انگیره احداث شهرک سلامت با توجه به عدم درآمد زایی و هزینه بر بودن آن صحبت نمایید؟
برای حس کردن نیاز و برطرف نمودن آن به نام و نشان احتیاج نیست .نشانی آدمی ، قلبیست که از آنچه انجام میدهد رضایت داشته باشد.
مردم ما لیاقت داشتن بهترین ها را دارند که مهمترین آن ، برخورداری از حقوق اجتماعی است . و ما در پی ارزش نهادن به همین لیاقت ها هستیم.
شاید مشغله های زندگی فرصتی را در اختیار ما قرار ندهد تا به محیط پیرامون خود و برطرف نمودن نیازهای آن بیشتر دقت نماییم . اما زمانی نیز فرا می رسد که دقیق میشویم و گاه در صدد تغییر بر می آییم .
نمی دانم تا کنون برای یک امر درمانی به خیابان های آماده گاه ، شمس آبادی و چند خیابان دیگر که سالیانیست مرکز تجمع ساختمان پزشکان و آزمایشگاه های بیشمار گردیده است مراجعت نموده اید یا خیر ؟! خود ، بیمار بوده اید یا همراه بیمار ! ازدحام جمعیت ، ترافیک و عدم وجود پارکینگ  با توجه به افزایش روز افزون جمعیت این مناطق ، فرصتی را به شما نمی دهد تا این مسیر را با آرامش ، جهت رسیدن به مطب یا آزمایشگاه مورد نظر خود ، سپری نمایید.گزاف نیست اگر بگویم شاید مجبور گردید به دفعات مکرر، این خیابانها را جهت یافتن مکانی مناسب برای پارک اتومبیل خود دور بزنید.شاید هم آنقدر آشفته و پریشان گردید که بدون انجام دادن هدفی که به قصد آن ، به این سمت از شهر حرکت نموده اید ؛ به سمت منزل یا محل کار خویش روانه گردید.
متأسفانه و علیرغم توصیه های بزرگان علم پزشکی ، ما آنچنان که باید به آرامش روح یک بیمار ، بعنوان پیش زمینه مداوای جسم او توجه کافی نکرده ایم .فضای فیزیکی خیابان های پر رفت و آمد و مملو از جمعیت و نیز تشدید آلودگی هوا ، یقینا فرصتی را در اختیار فرد ، جهت دریافت آرامش باقی نخواهد گذاشت. این روند موجب افزایش فشارهای روانی بر بیمار و همراه یا همراهان او خواهد گشت که یقینا این مسأله در طول زمان موجب خستگی و فرسودگی وی خواهد شد.
اگرچه سرویس درمانی در بیمارستان و یا سایر مراکز پزشکی مورد توجه است اما آنچه در مرحله نخست ، بیش از درمان جسم حائز اهمیت است ارائه خدمات قبل از بیمارستان است که متأسفانه نسبت به آن ضعیف عمل نموده ایم . همین نکات که شاید به آن علت که فکر می کنیم جزئی از زندگی روزمره ما گشته است و درصدد تغییر آن بر نمی آییم ؛ ما را بر آن داشت تا با مشارکت  شهرداری اصفهان و مساعدت مسئولین محترم و دلسوز ، به ویژه شهردار محترم اصفهان جناب آقای دکتر سقائیان نژاد که یقینا حمایت ها و مساعدت های بی شائبه ایشان در اجرائی شدن این طرح اهمیت به سزائی داشته است و جای بسی خرسندیست که بتوانم از ایشان و همراهیشان قدردانی نمایم ؛ توانستیم این طرح را به مرحله اجراء در آوریم.
لازم به توضیح میباشد که این طرح الگوییست از تلفیق خدمات درمانی ، اداری ، تجاری و رفاهی پیش از درمان که با کمک کارشناسان خارجی و داخلی طراحی گردیده است.



سلامت نیوز : ممکن است از ویژگی ها و مشخصات فیزیکی این مرکز بیشتر توضیح دهید ؟
از ویژگی های این مرکز ، موقعیت جغرافیایی مناسب آن است .نزدیکی به بزرگراه اصلی و مجاورت با فرودگاه بین المللی اصفهان از مهمترین ویژگی های این مرکز است .اطراف مرکز را فضاهای مسکونی احاطه نموده است و چشم انداز زیبای اصفهان از غرب به همراه منظره تماشایی کوه های شرق اصفهان ،بر زیبایی مرکز افزوده است. مساحت 3/3 هکتاری این مرکز همراه با فضای سبز مقابل آن در حاشیه بزرگراه در طول 250 متر ، خود ارائه تصویری کامل از گسترش نمای کامل و چند منظوره مرکز است. با توجه به موقعیت استثنایی این محل که در حاشبه بلوار 40 متری سپهر و رینگ سوم ترافیکی (بزرگراه شهید آقای بابایی) شهر اصفهان میباشد ؛ امکان دسترسی کلیه شهروندان از دورترین نقاط اصفهان و از طریق این بزرگراه ظرف مدت حداکثر 15 دقیقه امکان پذیر میباشد. همچنین در کنار این مجموعه ، پارکینگ های طبقاتی جهت رفاه مراجعه کنندگان و پزشکان با ظرفیت بیش از 1300 دستگاه اتومبیل پیش بینی شده است. شبکه معابر اطراف پروژه و خیابان های داخلی آن و ورودی و خروجی ها به مجموعه و پارکینگ ها به گونه ای طراحی و تفکیک شده است که هیچگونه تداخلی بین وسایل نقلیه مراجعه کنندگان ، پزشکان و استفاده کنندگان هتل بوجود نمی آورد. همینطور مراجعه کنندگان با وسایل نقلیه عمومی نیز در کوتاه ترین مسیر ممکن به کلینیک ها و آزمایشگاه ها و مکانهای خدماتی دیگر دسترسی مستقیم دارند. در میان سه ساختمان اصلی پروژه و در مرکز مجموعه ، باغ میدان زیبایی با آب نماها و فضای سبز زیبا ، مکان مناسبی جهت استراحت و توقف میباشد.

این مجموعه شامل بخش های دیگری همچون : ساختمان مرکز پزشکی (Medical Center) ساختمان خدمات پزشکی (Medical Service) هتل سلامت و فروشگاههای مختلف میباشد.

سلامت نیوز: به چه علت ، شهرک سلامت را در مرکز شهر نساخته اید ؟
آمارها نشان داده است که سالانه در ایران بین 16 الی 20 هزار نفر قربانی آلودگی هوا میشوند . با یک نگاه اجمالی به خیابانهای هسته ای شهر ، درمی یابیم که تردد و ترافیک در این خیابانها بیش از ظرفیت موجود آن است. آلودگی ناشی از ترافیک به علت عدم دسترسی آسان به مراکز پزشکی در خیابانهای فوق ، ما را به سمت ایجاد مرکز سلامت در مکانی مناسب سوق داد.
آیا تاکنون از خود سوال نموده اید نتیجه آزمایش خون و نوار قلب در خیابانهای آماده گاه و شمس آبادی و سایر خیابانهای پرتردد بدلیل فشارهای روانی حاصل از ترافیک ، هوای آلوده و زمان انتظار در محیطی بسته و فاقد امکانات ، چه میتواند باشد ؟

مرکز سلامت با در نظر گرفتن موارد فوق ، مکانی را ایجاد می نماید که شما در کوتاه ترین زمان ممکن و با آرامش ، اتومبیل خود را پارک نموده ، از فضای بیرونی این مرکز استفاده و زمان خود را تا به سر آمدن نوبت انتظارتان در مراکز رفاهی این مرکز به گونه ای که مناسب روح و جسم شما باشد ؛ سپری نمایید.

سلامت نیوز : هدف و محور فعالیت در شهرک سلامت چیست؟
شهرک سلامت مجموعه ایست که هدف و محور فعالیت آن مبتنی بر ارتقاء سطح خدمات پیش از درمان میباشد .مکانی که به فرد بیمار و افراد همراه او اجازه میدهد تا از خدمات این مرکز در ساعات حضور خود در این مکان استفاده نمایند. این مرکز به دلیل مکان یابی صحیح و اثر گذار در کاهش ترافیک شهر و آلودگی هوا ، خود انتقال دهنده سلامتی به زندگی شهروندان خواهد بود.

سلامت نیوز: لطفا از نوع خدمات بهداشتی و درمانی در این مرکز صحبت نمایید؟
خدمات روز دنیا در حیطه پزشکی و استفاده از طرح های گردشگری سلامت. در این مرکز ، هر فرد بیمار دارای یک پرونده پزشکی خواهد بود که از طریق سیستم مرکزی به تمام سیستم های جانبی داخلی و خارجی متصل میگردد. این بدان معنا خواهد بود که پزشک مورد نظر در هر نقطه که باشد به تمام اطلاعات بیمار خود دسترسی کامل داشته و میتواند از این طریق با او در ارتباط باشد. به عبارت کوتاه تر مرکز سلامت تمام پرونده های پزشکی شما را جهت مراجعه به پزشک متخصص تکمیل می نماید تا بتواند کمکی جهت تشخیص بیماری و درمان آن به پزشک شما باشد.


سلامت نیوز :شهرک سلامت در چه مدت زمان ، به مرحله بهره برداری خواهد رسید ؟
زمان ساخت 3 سال پیش بینی شده است که سه ماه از شروع عملیات ساخت آن میگذرد و 33 ماه دیگر آماده بهره برداری خواهد بود.

سلامت نیوز:شما در صحبت هایی که نمودید به قراردادن امکانات درمانی ، اداری ، رفاهی و تجاری جهت بیماران یا همراهان ایشان اشاره نمودید ؛ آیا به پزشکان و سایر پرسنل این مرکز نیز امکانات و یا خدماتی در نظر گرفته شده است ؟

سوأل بجایی است  یقینا جهت این قشر محترم از اجتماع نیز ،امکانات و خدماتی در نظر گرفته شده است.یک پزشک قبل از آنکه یک پزشک باشد یک انسان است با تمام نیازهای روحی و جسمی یک فرد. و مهم تر آنکه زندگی دیگران با تصمیمات او گره خورده است .ایجاد آرامش در محیط کار یک پزشک ،یقینا سطح بازده کاری او  را افزایش خواهد داد . این مجموعه این فرصت را در اختیار ایشان قرار خواهد داد تا در ساعات آزاد خویش در مرکز ، بتوانند از امکانات و خدماتی که این مجموعه برای ایشان در نظر گرفته است ؛ استفاده نمایند.
توضیح جزئیات آنچه در این مرکز ایجاد خواهد شد فراتر از یک مصاحبه است و ما امیدواریم که با تحقق اهدافمان ، آنچه در مورد آن سخن میگوییم را به مرحله عمل و اجراء در آوریم.
سلامت نیوز: به عنوان آخرین سوال ، هزینه ساخت این مرکز ، چه میزان برآورد شده است ؟ یک هزار و پنجاه میلیارد ریال میباشد.

سلامت نیوز : از زمانی که جهت اطلاع رسانی در اختیار ما و خوانندگان عزیز قرار دادید بسیار سپاسگزاریم .
از شما جهت اطلاع رسانی قدردانی می نماییم .امید آنکه دست در دست یکدیگر فرداهایی زیباتر را بر قاب زندگی فرد فرد مردم این سرزمین ترسیم نماییم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha