سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89031

رییس انجمن داروسازان کشور معتقد است: «حدود 95 درصد از تولیدات داخلی کشور توانسته است مصرف دارویی کشور را تامین کند، اما افزایش لحظه‌ای نرخ ارز و مشکلات به وجودآمده در تامین مواد اولیه، نبود سرمایه‌گذاری مناسب، رقابت و نوآوری موفق و همچنین بی‌توجهی به بازار صادرات دارو، صنعت داروسازی را در کشور با گرانی و بن‌بست روبرو کرده است.»

سلامت نیوز: رییس انجمن داروسازان کشور معتقد است: «حدود 95 درصد از تولیدات داخلی کشور توانسته است مصرف دارویی کشور را تامین کند، اما افزایش لحظه‌ای نرخ ارز و مشکلات به وجودآمده در تامین مواد اولیه، نبود سرمایه‌گذاری مناسب، رقابت و نوآوری موفق و همچنین بی‌توجهی به بازار صادرات دارو، صنعت داروسازی را در کشور با گرانی و بن‌بست روبرو کرده است.»...

بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند سرانه مصرف دارو در کشور 3 برابر بالاتر از استانداردهای جهانی است، اما دکتر رهبر مژدهی‌آذر نظری خلاف آن دارد. رییس انجمن داروسازان کشور در گفت‌وگو با هفته‌نامه سلامت، سرانه مصرف دارو در ایران را پایین‌تر از کشورهای دیگر می‌داند و خاطرنشان می‌کند: «سرانه مصرف داروی مردم ایران از کشورهای دیگر بسیار پایین‌تر است، اما مشکل صنعت داروسازی در ایران، ضعف سیستم‌های خدمت‌رسانی دولتی و خدمات بیمه‌ای است که به ظاهر نشان می‌دهد سرانه مصرف دارو در کشور بالاتر از استانداردهای جهانی است.»


هوای صنعت داروسازی طوفانی است

وی خاطر نشان می‌کند: «مهم‌ترین مشکلی که در حال حاضر داروخانه‌ها با آن روبرو هستند، حق فنی دارو است که چند سالی است با آن مواجه هستیم و مسوولان نیز با بی‌توجهی تمام از کنار این معضل عبور می‌کنند و توجهی به آن ندارند.» مژدهی‌آذر می‌افزاید: «پرداخت مطالبات داروخانه‌ها با تاخیر انجام می‌شود و این یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش‌های حوزه داروسازی است و بی‌توجهی به این امر صنعت داروسازی را با بحران و مشکلات فراوانی روبرو خواهد کرد.»

مژدهی‌آذر با اشاره به کاهش درصد فرانشیز بیمار تصریح می‌کند: «باید در فرانشیز پرداختی بیمار اصلاحاتی انجام شود و از 30 درصد به 10 درصد کاهش پیدا کند. مشکل دیگری که در افزایش قیمت دارو تاثیرگذار بوده، نبود قیمت ثابت در بازار ارز است و به همان اندازه که در این ماه‌ها به نرخ ارز اضافه شده بر قیمت تولید دارو در داخل اثر گذاشته است. از آنجا که ارز دولتی 1080 تومان شامل حال دارو نمی‌شود و بسیاری از تجهیزات مورد نیاز و همچنین مواد اولیه برخی از داروهای تولید داخل نیز در خارج از کشور تامین می‌شود قیمت دارو افزایش می‌یابد.»


از مصرف خودسرانه دوری کنیم

رییس انجمن داروسازان کشور خاطرنشان کرد: «متاسفانه مردم ما به مصرف خودسرانه دارو یا همان خوددرمانی بسیار علاقه دارند. برای خود و دیگران دارو تجویز می‌کنند و حتی زمانی هم که به پزشک مراجعه می‌کنند، برای متخصص تعیین تکلیف می‌کنند که چه دارویی برایشان مناسب است. این فرهنگ باید در کشور اصلاح شود.»

مژدهی‌آذر تصریح کرد: «در بسیاری از سوپرمارکت‌ها، به جای بقیه پول به مشتری دارو می‌دهند حتی در داروخانه‌ها نیز این مساله به دفعات دیده شده است. در حالی که این کار خلاف قانون و یک کار غیرانسانی است. مردم ما باید متوجه باشند که دارو به همان اندازه که در درمان نقش دارد، می‌تواند خطرساز باشد. وقتی مصرف دارو بالا برود، نیاز به تولید بیشتر خواهد شد و این در چرخه دارو و قیمت آن تاثیر می‌گذارد و قیمت دارو افزایش می‌یابد.»


گردش مالی صنعت داروسازی، گرفتار معضل است

بنا به گفته‌های رییس انجمن داروسازان کشور، در حال حاضر گردش مالی در صنعت دارویی ایران با معضل روبرو است و وضعیت مطلوبی ندارد. باوجود آنکه این صنعت تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای دارد و حدود 95 درصد داروی مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، اما شرکت‌های دارویی سودده نیستند و به روزمرگی افتاده‌اند.

مژدهی‌آذر درباره اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها می‌گوید: «اجرای این قانون شاید مستقیم بر قیمت دارو تاثیرگذار نبود اما باعث بالارفتن هزینه‌های شرکت‌های داروسازی و داروخانه‌ها شد و آنها را با رکود مالی مواجه کرد. در حال حاضر درآمد آنها کفاف هزینه‌هایشان را هم نمی‌دهد و شرکت‌های دارویی با این درآمد، توانایی تحقیق و توسعه، بازاریابی و ورود به بازار خارجی را نخواهند داشت.»


قانونی که فقط نوشته شد

لایحه هدفمندی یارانه‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای طرح تحول اقتصادی در دولت نهم مطرح و قانون آن سال 88 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. دولت با اجرای این طرح سعی دارد عدالت را در سراسر کشور اجرا کند. ولی اجرای این قانون به نظر کارشناسان حوزه اقتصادی، آنگونه که انتظار می‌رفت نبود. با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، بسیاری از اقلام کشور دستخوش تغییرات و با افزایش قیمت روبرو شد. یکی از کالاهایی که با اجرای این طرح گرفتار بحران شد، دارو بود و صاحبان این حرفه فقط توانستند با افزایش برخی از داروهای مورد نیاز مردم، تا حدودی جبران خسارات کنند.»

دکتر علی‌اصغر حسنی، نماینده مردم لارستان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی، یکی از دلایل افزایش قیمت دارو را اجرانشدن قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌صورت دقیق و جامع می‌داند. حسنی با بیان این مطلب خاطرنشان می‌کند: «در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده است که 20 درصد از درآمد حاصل این طرح باید به صنایع تولیدی اختصاص داده شود ولی متاسفانه مانند بسیاری دیگر از قوانین موجود در این طرح عملیاتی نشد و به کارخانه‌داران و صنایع بخش تولید و کشاورزی چیزی پرداخت نشد.»


دولت به قول‌هایش وفادار نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان تصریح می‌کند: «مشکل دارو و گرانی برخی از اقلام آن به‌خصوص برای بیماران خاص و صعب‌العلاج مشهود است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و گفت که دارو گران نشده است. یکی از دلایل گرانی دارو، اجرانشدن برخی از وعده‌های دولت است.» حسنی همچنین با اشاره به همکاری نداشتن دولت با بخش بازاریابی دارو و بازار صادرات این صنعت خاطرنشان می‌کند: «دولت هیچ‌ رغبتی برای تقویت بدنه بازار صادرات داروسازی ندارد. بسیاری از کشورهای اروپایی که تجهیزات داروسازی کشور ما را ندارند، توانسته‌اند با بازاریابی دقیق و اصولی محصولات تولیدی خود را به دیگر کشورها صادر و از این راه درآمدزایی داشته باشند، اما بی‌تفاوتی دولت به صنعت داروسازی، کشور را با بحران جدی و افزایش قیمت دارو روبرو کرده است.


دارو در ایران گران است یا ارزان؟

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت معتقد است داروهای تولید داخل بسیار ارزان و قابل‌رقابت در جهان است. قائم‌مقام سازمان نظام پزشکی ایران 6 ماهه نخست سال جاری را برای داروخانه‌های کشور اسف‌بار دانست. رییس انجمن داروسازان کشور افزایش لحظه‌ای نرخ ارز را عامل اصلی گرانی برخی اقلام دارویی موردنیاز بیماران می‌داند و عضو کمیسیون بهداشت و درمان می‌گوید: «عمل‌نکردن دولت به قول و قرارهایش و اجرای نادرست قانون هدفمندکردن یارانه‌ها عامل گرانی دارو است.» حالا این سوال باقی می‌ماند که آیا دارو در ایران گران است یا ارزان...

منبع: هفته نامه سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha