سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶

فکرش را هم نمی توانید بکنید که در کشور خودمان 15 درصد از جمعیت 13 تا 15 سال کشیدن قلیان را تجربه و 12 درصد از جمعیت بالاتر از 15 سال مصرف کننده مواد دخانی هستند. مصرف مواد دخانی در میان جوانان شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد رواج بسیاری دارد.

سلامت نیوز: فکرش را هم نمی توانید بکنید که در کشور خودمان 15 درصد از جمعیت 13 تا 15 سال کشیدن قلیان را تجربه و 12 درصد از جمعیت بالاتر از 15 سال مصرف کننده مواد دخانی هستند. مصرف مواد دخانی در میان جوانان شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد رواج بسیاری دارد.

مصرف قلیان توسط دختران

این روزها قلیان تبدیل شده به پای ثابت تفریح جوانان و دیگر خبری از الک‌دولک و هفت‌سنگ نیست. تفریحات جدیدی که نه فقط سودی برای این قشر ندارد، بلکه تبعات ناخوشایند هم دارد.

دیگر در قهوه خانه ها و سفرخانه های تهران نباید دنبال پیرمردها و داش مشتی ها گشت. اینجا پر است از جوانانی که یا هندز فیری بی سیم در گوش دارند یا مشغول بررسی پیام هایشان در فیس بوک هستند. اینجا به جای نقالی، بنیامین و ساسی مانکن پخش می شود. جوانان با استفاده از سیستم بی سیم اینترنت علاوه بر کشیدن قلیان سرکی به سایت ها و فیسبوکشان می زنند.

برای بررسی موضوع تصمیم گرفتم سری به سفره خانه ها و مراکز تفریحی تهران بزنم. بهترین مکان منطقه فرحزاد بود. منطقه ای خوش آب و هوا که خانواده ها، دختر و پسر و دوستان در آنجا جمع شده بودند . وقتی به چند رستوران درجه 2 رفتم متوجه شدم بر سر میز 90 درصد افراد قلیان وجود دارد . افراد از نوجوان 10 ساله تا زن و مرد و دختر همه مشغول کشیدن قلیان بودند و آن را تفریحی برای خود می دانستند.

فریبرز که به همراه دوستانش به فرحزاد آمده بود در رابطه با قلیان کشیدن گفت: هفته ای 2 بار به اینجا می آییم و به همراه دوستان پکی به قلیان می زنیم. البته فقط تفریحی است و در منزل این کار را انجام نمی دهیم. وقتی کلمه تفریح را از فریبرز شنیدم در باره تفریح بودن قلیان برای جوانان ایرانی و به خصوص تهرانی پرسیدم . ببین داداش تو یا خیلی مایه داری یا تا حالا اصلا تفریح نرفتی. می دونی یه بار بری پیست چقدر پیاده ای؟ شنیدی کارتینگ یا جت اسکی چقدر پول می خواد؟ اما قلیان رو با 4 هزار تومان می کشی و تفریحت را انجام داده ای!
در طول 2 سال گذشته 1833 قهوه خانه جدید در کشور راه اندازی شدند. هرکجا پا می گذاری یا از هر کوچه و پس کوچه ای که می گذری قهوه خانه هایی را می بینی که در زیر زمین یا مغازه های 10 متری فعالیت می کنند. رییس پلیس اماکن نبود متولی مشخصی را عامل فعالیت قارچ گونه قهوه خانه ها در کشور می داند.

وقتی قلیان با قلیان فرق می کند

این بار به چهار راه کالج می روم. قهوه خانه ای که از پیر مرد تا جوان دبیرستانی در آن حاضر هستند. مرز میان جوانان و افراد مسن تر یک ردیف نسبتا خالی است. جوانان وقتی قلیان های میوه ای برایشان می آورند آن را با ولع خاصی می کشند و پیرمردها هر از چندگاهی در میان صحبت پکی به خوانسار و برازجان می زنند. یعقوب صاحب قهوه خانه کار و کاسبی قلیان را سکه می داند و می گوید: من اگر شبی کمتر از1 تومان در بیاورم در مغازه را می بندم. 7 نفر از این قهوه خانه نان می خورند و روزگار می گذرانند.

یعقوب در رابطه با مشتریانش می گوید: اکثرا جوانانی هستند که همیشه و برخی هر روز می آیند ضمن اینکه مردان مسن تر نیز هر ازچند گاهی سر می زنند. ما اینجا مشتری های ثابتی داریم و هر از چند گاهی افراد گذری نیز مراجعه می کنند.

مقصد بعدی میدان ولیعصر و سفره خانه شقایق است. جایی که وقتی وارد می شوی به قول یکی از دوستان جو تورا می گیرد. دختران و پسران جوان به راحتی قلیان می کشند و هر از چند گاهی آبمیوه ای و یا ساین شاینی را می خورند. هزینه یک قلیان در این مکان بدون مخلفات 6 هزار تومان است و اگر چای و آبمیوه را اضافه کنی باید حداقل 15 هزار تومان پرداخت کنی. این در حالی است که یک قلیان و چای در چهار راه کالج 2200 تومان می شود.
قلیان

دوستان می گویند سفره خانه سنتی میراث فرهنگی در میدان هفت تیر جای خوبی برای گزارش است. به آنجا که می رسی چهره های آشنایی از جمله فوتبالیست های معروف، مداحان اهل بیت، برخی خوانندگان و هنرمندان را مشاهده می کنی. اجازه نزدیک شدن به آنها را نداری چون وارد حریم خصوصی افراد نمی توانی بشوی. می خواهد روی سکوهای دور سفره خانه بنشینی که مطلع می شوی رزرو است و باید روی میز بنشینی تا فوتبالیست سابق آبی به همراه دوستانش بیایند در جای هیشگی شان. اینجا خبری از قلیان 2 هزار تومانی نیست و پذیرایی با کیک و آبمیوه و در صورت در خواست چای صورت می گیرد. هزینه قلیان اینجا 12 هزار تومان روی میز و 15 هزار تومان روی سکوها است. ضمنا نباید از دربند درکه و پارک ها و جنگل های تهران نیز گذشت.

در مخفی مخصوص مشتریان خاص

اگر زیاد به قهوه خانه ای بروید و آنجا را پاتوق کنید حتما با در مخفی آشنا هستید. دری که تنها به روی عده ای خاص در زمان هایی خاص تر باز می شود. در مخفی معمولا در ساعات پایانی شب تا صبح برای مشتریان خاص باز می شود.

دختران پای ثابت سفره خانه ها

حال کمی از فضای ساختمان های سر به فلک کشیده شهر بیرون بزنیم و مهمان مراکز تفریحی، گردشگری خارج از شهر شویم.اگر به سفره خانه های مناطق شمالی شهر، فشم و آبعلی سری بزنید دختران جوانی را مشاهده می کنید که همانطور که سرگرم گفت و گو با یکدیگر هستند با چه شور و نشاطی قلیان های میوه ای را می کشند و دود آن را در هوا رها می کنند. این در حالی است که گرایش جوانان به خصوص دختران به کشیدن قلیان افزایش بی سابقه ای یافته است و حتی در مواردی از پسران نیز پیشی می گیرد. دختران جوان و بعضا دبیرستانی در سفره خانه ها دیده می شوند در حالی که ارائه قلیان به دختران و زنان در سفره خانه ها ممنوع و با عرضه کنندگان به شدت برخورد خواهد شد اما این تبعیت از قانون را با گشتی در سفره خانه ها خواهیم دید. علاوه بر این فقط کافی است چند دقیقه ای مقابل میزی که صندوق رستوران محسوب می شود این پا و آن پا کنی تا ببینی که بعض ها حاضرند برای دقایقی آسیب رساندن به خود سی چهل هزارتومانی دود کنند، البته از سینی چای و تنقلات جانبی هم نباید غافل شد، زیرا هر چه این اقلام بیشتر باشد به تبع صفرهای صورت حساب شما هم بیشتر خواهد شد.
اگر زیاد به قهوه خانه ای بروید و آنجا را پاتوق کنید حتما با در مخفی آشنا هستید. دری که تنها به روی عده ای خاص در زمان هایی خاص تر باز می شود. در مخفی معمولا در ساعات پایانی شب تا صبح برای مشتریان خاص باز می شود.

شهر در تصرف قهوه های غیر مجاز

در طول 2 سال گذشته 1833 قهوه خانه جدید در کشور راه اندازی شدند. هرکجا پا می گذاری یا از هر کوچه و پس کوچه ای که می گذری قهوه خانه هایی را می بینی که در زیر زمین یا مغازه های 10 متری فعالیت می کنند.

رییس پلیس اماکن نبود متولی مشخصی را عامل فعالیت قارچ گونه قهوه خانه ها در کشور می داند.

به گفته سرهنگ میرایی دپلیس چندی قبل طرح جمع آوری قلیان ها را از سطح شهر اجرا و با سفره خانه ها و قهوه خانه های غیر مجاز نیز برخورد کرد. اما این طرح بنا به دلایلی پس از چندی متوقف شد و اکنون نیز برای اجرای دوباره طرح نیاز به درخواست مجدد وزارت بهداشت و انجام هماهنگی ها است. هم اکنون تعداد بسیار زیادی درخواست برای دریافت مجوز سفره خانه صادر شده است اما بنا به مصلحت دیگر مجوز تاسیس قهوه خانه را به راحتی نخواهیم داد.

وقتی طرح جمع آوری قلیان  متوقف شد

پس از سخنان رییس پلیس اماکن به سراغ دکتر امامی رضوی رفتیم در خصوص جمع آوری قلیان سوالاتی را از معاون سلامت وزارت بهداشت پرسیدیم. امامی رضوی با بیان پیگیری مجدد طرح جمع آوری قلیان گفت: آیین نامه ای دو سال گذشته به تصویب رسید و نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری قلیان از اماکن عمومی کرد اما پس از مدتی طرح با دستور رییس جمهور متوقف شد. وزارت بهداشت طرحی را آماده کرده بود که تا کنون اجازه اجرایی شدن آن داده نشده است. ضمن اینکه هم اکنون نیز طرح جدیدی در دست نیست.

وقتی مرگ سراغ جوانان می آید

مرگ شاید آخرین خانه این بازی مارو پله است. نه تنها مرگ بلکه بسیاری از بیماری ها به سراغ جوانان می آید. جوانی که در عین سرزندگی و شادابی با زدن پک های بی هدف به قلیان، آسم، سرطان و مرگ را روزی دهها بار وارد بدنش می کند.

با این حال تنها دو چیز در بین قلیان کش های پایتخت مشخص است یکی جوانی و دیگری تبدیل شدن قلیان به تفریح ثابت! اما باید یادمان باشد که هر چقدر در این باره هشدار داده شود و به چه میزان عواقب آن به جوانان گفته شود، به طور قطع نمی تواند به میزان ایجاد تفریحات سالم و سودمند از سوی نهادهای مسوول در این حوزه تاثیرگذار باشد.
منبع: تبیان
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha