در پی تصویب قانون 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها مسئولان کشور که در زمان تصویب این طرح در خواب غفلت به سر می بردند، هم اکنون از خواب بیدار شده اند؛ برهمین اساس دوباره پیشنهاد طرح 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها در مجلس شورای اسلامی قوت گرفت.

مسئولان از خواب بیدار شدند/طرح دوساله شدن معاینه فنی خودروهادر مجلس قوت گرفت

سلامت نیوز : در پی تصویب قانون 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها مسئولان کشور که در زمان تصویب این طرح در خواب غفلت به سر می بردند، هم اکنون از خواب بیدار شده اند؛ برهمین اساس دوباره پیشنهاد طرح 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها در مجلس شورای اسلامی قوت گرفت.
اردیبهشت امسال بود که مجلس شورای اسلامی قانونی را با عنوان «5 ساله شدن معاینه فنی خودروها» به تصویب رساند که پس از تصویب این قانون مسئولان تازه از خواب غفلت بیدار شدند و به قانون 5 ساله شدن معاینه فنی اعتراض کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان نحوه معاینه فنی خودروها خود یکی از عوامل تشدیدکننده آلودگی هوا است و تأثیر بسزایی در تولید آلودگی هوا دارد چرا که به گفته برخی از مسئولان 80 درصد از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک یعنی خودروها می شود که جزء مهمی از این موضوع به معاینه فنی خودروها بازمی گردد.
پس از تصویب قانون5 ساله شدن معاینه فنی مسئولان کشور از جمله مسئولان سازمان محیط زیست که ادعای حفاظت از جان انسانها را دارند از خواب بیدار می شوند و با اعتراضات پی درپی از بازگرداندن این قانون به2 سال حمایت می کنند.

معاینه فنی خودروها باید به صورت سالانه انجام شود
یوسف رشیدی، یکی از اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوا در گفت وگو با خبرنگار جامعه فارس درخصوص 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها بیان می کند: شهرداری اقداماتی را انجام داده است تا نمایندگان مجلس را متقاعد به کاهش زمان مابین نوبت ها ی معاینه فنی خودروها کند.

پس از 5 سال خودرو را دور می اندازند
وی ادامه می دهد: اگر ساده به موضوع نگاه شود، متوجه می شویم که بعد از 5 سال ماشین را دور می اندازند و اگر در کشور بعد از 5 سال بخواهیم معاینه فنی خودرو انجام دهیم، موضوع لوث می شود که به آن بپردازیم بنابراین به جای 2 سال، هرسال باید معاینه فنی خودروها انجام شود.
رشیدی با بیان اینکه امیدواریم تجدیدنظر برای 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها صورت گیرد درخصوص مهم ترین منشأ آلودگی هوا تصریح می کند: مهم ترین منشأ آلودگی هوا خودروها هستند.

دوره معاینه فنی خودروها را درتهران باید کوتاه تر کرد
دراین میان استاندار تهران نیزتأکید کرد که درتهران باید معاینه فنی خودروها به صورت دوره ای انجام شود.
مرتضی تمدن، استاندار تهران عنوان می کند: پیشنهاد 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها باید از مسیری که به قانون تبدیل شده است، از همان مسیر ارائه شود.
وی می گوید: اگر برای کل کشور 5 ساله بودن معاینه فنی خودروها مناسب است ولی برای تهران دوره معاینه فنی خودروها را باید کوتاه تر کرد.
درادامه اعتراضات و مطرح شدن آن دررسانه ها نمایندگان مجلس تازه به این فکر می افتند که برقانون 5 ساله شدن معاینه فنی تجدیدنظر کرده و آن را به2 سال بازگردانند.

بازنگری مجلس درباره قانون 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها
در نتیجه 27 آذر یعنی181 روز پس از تصویب قانون 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها، نمایندگان مجلس از طرح بازنگری درباره این قانون خبر می دهند.
انوشیروان محسنی بندپی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس می گوید: تجدیدنظر برقانون 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها درکمیسیون اصلی که کمیسیون حقوقی و قضایی و کمیسیون فرعی آن که بهداشت ودرمان بود باید انجام می شد.

وی از توافق درکمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بازگرداندن معاینه فنی خودروها به همان 2 سال خبر می دهد و بیان می کند: قرار است 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها در کمیسیون های کشاورزی و صنایع بررسی شود که تا قبل از اتمام دوره مجلس هشتم در دستورکار قرار گیرد.

نکته جالب اینجاست که نمایندگان مجلس نیز بعد از تصویب این قانون از طرح 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها انتقاد می کنند و خواستار بازگرداندن معاینه فنی به 2 سال هستند.
افزایش مدت معاینه فنی خودروها امنیت اجتماعی را کاهش می دهد

سید محمد علی موسوی مبارکه، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: هرچه مدت معاینه فنی خودروها افزایش یابد، آلودگی هوا بیشتر شده و امنیت اجتماعی نیز کمتر می شود.

بی توجهی نمایندگان مجلس به اعتراض درمورد 5ساله شدن معاینه فنی خودروها
پس از این کش و قوس های فراوان بالاخره طرح تجدیدنظر بر 5ساله شدن معاینه فنی خودروها به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می رود اما نمایندگان دوباره تصمیم می گیرند تا اظهارات همکاران خود درمورد لزوم بازگرداندن این طرح به 2 سال و اعتراضات مسئولان خصوصاً موضوع آلودگی هوا را فراموش کنند؛ در نتیجه مقرر می شود که خودروها عمومی و دولتی هر 3 سال و خودروهای خصوصی هر 5 سال معاینه فنی انجام دهند.

2 ساله شدن معاینه فنی خودروها در مجلس رای می آورد
درادامه این ماجرا یکی از نمایندگان مجلس تاکید می کند که نظر ما بر همان 2 سال است و مدعی می شود که 2ساله شدن معاینه فنی خودروها درمجلس رای می آورد. محسنی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس می گوید: با توجه به اینکه هم اکنون درکوران آلودگی هوا قرار داریم و خودروها یکی از علل اصلی آلودگی هوا هستند، پیشنهاد طراحان که 2ساله شدن معاینه فنی خودروها است در صحن علنی مجلس رای می آورد. اما نماینده دیگری در رد اظهارات این نماینده تأکید می کند که فکر نمی کنم طرح کاهش سن معاینه فنی خودروها به مجلس هشتم برسد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز بیان می کند: با توجه به اولویت مسائلی که در دو سه ماه باقیمانده عمر مجلس در دستور کار مجلس قرار دارد و با توجه به نزدیک شدن فصل بودجه و انتخابات مجلس فکرنمی کنم بررسی نهایی این طرح به عمر این مجلس کفاف دهد و بتوانیم کاری انجام دهیم.

بالاخره تکلیف طرح 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها چه می شود؟
درحال حاضر که مسئولان به فکر سلامتی مردم افتاده اند چرا نمایندگان مجلس با آنها همراهی نمی کنند تا حداقل به اندازه ناچیزی آلودگی هوا در تهران کم شود.
به گزارش فارس مگر نمایندگان مجلس دراین شهر نفس نمی کشند که موضوع نقش موثر معاینه فنی درکاهش آلاینده ها را جدی نمی گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha