وی از هزینه‌های بالای درمان سرطان سینه در کشور گلایه می‌کند و می‌گوید که هر 15 روز یک میلیون و 500هزار تومان برای داروهای شیمی درمانی مادرش، 90 هزار تومان برای تزریق، آزمایش خون، 2 میلیون و 600 هزار تومان برای رادیوتراپی، 2 میلیون برای رگ مصنوعی، 3 میلیون تومان برای عمل جراحی پرداخت کرده‌اند و در نهایت دیگر پولی برای دریافت داروی هرسپتین نداشته‌اند.

سلامت نیوز :آن سوی خط آقایی جواب می‌دهد. می‌گویم می‌خواهم با خانم احمدی صحبت کنم. می‌گوید: «نیستند.»
«چه زمانی می آیند تا بتوانم با ایشان صحبت کنم.»

«امرتان چیست؟»
«می‌خواستم درباره بیماری‌شان با ایشان مصاحبه کنم.»

با جوابی که می‌دهد، حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند. خانم احمدی، 35ساله به علت شدت بیماری قادر به پاسخگویی نبود و همسرش هم حوصله‌ای برای توضیح دادن درباره سختی‌هایی که برای درمان او کشیده است، نداشت. این شاید فقط یکی از مواردی از مبتلایان به بیماری سرطان سینه باشد که با وجود تحمل همه سختی‌های بیماری و گران بودن هزینه درمان، متأسفانه نتیجه مطلوبی از درمان خود نمی گیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران زهرا ...، 49ساله یکی از مبتلایان به سرطان سینه است که از اردیبهشت امسال با این بیماری درگیر بوده و با جراحی سینه او تخلیه شده است. متأسفانه او هم قادر به صحبت نیست و به ناچار از دخترش، مشکلاتی را که با آن درگیر است، می‌شنویم.

سحر می‌گوید: «تاکنون هزینه بسیاری بابت درمان مادرم پرداخته‌ایم و حتی ناچار به فروش خانه خود شدیم. هم‌اکنون هم دکتر داروی هرسپتین را برای او تجویز کرده که هم‌اکنون یک ماه از زمان تجویز آن می‌گذرد اما موفق به خرید آن نشده‌ایم؛ چرا که هزینه اولین آمپول آن 3 میلیون و 400هزار تومان است و بقیه آمپول‌ها که تعداد آنها برای هر دو هفته در مجموع 12 آمپول است باید یک میلیون و 100هزار تومان پرداخت کنیم.»

وی به این مسئله اشاره می‌کند که 24 روز است که دوره رادیوتراپی مادرش تمام شده است. در ابتدا دکتر شیمی‌درمانی برای او داروی تاموکسیفن که تا 5 سال باید مصرف آن را ادامه دهد، تجویز کرد و پس از چند روز مصرف، حال مادرم بشدت بد شد اما دکتر او اصرار به ادامه مصرف داشت و پس از 15 روز که بتدریج حال مادرم به علت مصرف داروها بدتر شد، اما دکترش فقط می‌گفت باید تحمل کند.

الآن 25 روز است که مادرم نخوابیده و سه شب قبل که او را به بیمارستانی بردیم، در جواب آزمایش خون مادر، معلوم شد که آنزیم‌های کبدی او بشدت بالاست و دکتر شیمی‌درمانی در نهایت داروی ضعیف‌تری را تجویز کرد، اما هنوز هم احوالات مادرم هیچ تغییری نکرده است».

وی از هزینه‌های بالای درمان سرطان سینه در کشور گلایه می‌کند و می‌گوید که هر 15 روز یک میلیون و 500هزار تومان برای داروهای شیمی درمانی مادرش، 90 هزار تومان برای تزریق، آزمایش خون، 2 میلیون و 600 هزار تومان برای رادیوتراپی، 2 میلیون برای رگ مصنوعی، 3 میلیون تومان برای عمل جراحی پرداخت کرده‌اند و در نهایت دیگر پولی برای دریافت داروی هرسپتین نداشته‌اند.

شاه‌پسند بیابانی، بیمار 48 ساله دیگری است که در چهار سال گذشته برای درمان بیماری خود بیش از 7 میلیون تومان خرج کرده است و می‌گوید که بیشتر هزینه درمان خود را از اطرافیان قرض کرده است و اکنون برای مصرف داروهای خود که باید از سه ماه دیگر آنها را شروع کند، پولی ندارد.

لیلا ... دیگر بیمار مبتلا به سرطان سینه است که به گفته خودش دکتری که در بابل او را معاینه کرده، به تجویز دپازپام اکتفا کرده و هیچ سونوگرافی یا ماموگرافی برای تشخیص بیماری او تجویز نکرده است تا این که دخترش (که از پرسنل یکی از بیمارستانها است) از سینه او عکس گرفته و در نهایت پزشکی در ساری مشکل او را تشخیص داده و بلافاصله عمل تخلیه سینه را انجام داده است. 8 میلیون تومان هزینه این عمل شده است و او اکنون فقط روزی پنج هزار تومان پول داروهای خود را می‌دهد.

از دیگر بیماران مبتلا به سرطان سینه سکینه ... است. او که از فروردین امسال متوجه بیماری خود شده است، می‌گوید که یک ماه بعد از عمل 8 جلسه شیمی درمانی کرده است و 20 روز پس از آن رادیوتراپی را آغاز کرده و اکنون 8 روز است که درمان رادیوتراپی او به پایان رسیده است. او برای شیمی درمانی یک میلیون و 500 هزار تومان و برای عمل حدود یک میلیون تومان هزینه کرده و به تازگی دو میلیون و 400 هزار تومان برای درمان با برق از آشنایان خود قرض گرفته است.

او از هزینه‌ای که بابت رادیوتراپی متحمل شده است بشدت شکایت دارد و می‌گوید که این هزینه برایش بسیار ناراحت‌کننده بوده و در این شرایط پزشکان مرتب از او می‌خواهند که عصبی نشده و حرص نخورد، اما می‌گوید: «وقتی پول درمان آدم جور نباشد، چطور می‌توان حرص نخورد.»

مریم عابدینی از دیگر بیمارانی است که به تازگی بهبود پیدا کرده است. او علاوه بر هزینه های بالای درمان خود از کیفیت دستگاه های رادیوتراپی هم ناراضی است. می گوید: تعداد دستگاه های با کیفیتی که عوارض جانبی زیادی نداشته باشد، بسیار کم است و بیشتر بیمارانی که همزمان با من از درمان رادیوتراپی استفاده می کنند از شهرستان ها به تهران آمده اند و این علاوه بر درمان هزینه های بسیار دیگری هم به بیماران تحمیل می کند.

در تماسی که این بار دختر زهرا ... با ما می‌گیرد، مطلع می‌شویم که کبد مادرش از کار افتاده است و می‌خواهد اطلاع بدهد، این که وزارت بهداشت خبر داده است که هزینه کمکی برای داروی هرسپتین پرداخت می‌کند، برای مادرش محقق نشده است.

او می‌گوید: مادرم اکنون در CCU و حالش بسیار بد است، 4 میلیون تومان هزینه داروی هرسپتین را پرداخت کردیم، اما بیمه هیچ بخشی از آن را قبول نکرده است.»
چندی پیش بود که معاون وزیر بهداشت و درمان از پرداخت 80 درصد هزینه داروی گرانقیمت هرسپتین برای درمان سرطان سینه خبر داده بود. دکتر حسن امامی رضوی در این باره گفته بود که داروی هرسپتین پیش از این دست کم 50 میلیون تومان هزینه به بیماران تحمیل می‌کرده است و وزارت بهداشت به علت کمبود منابع فقط 30 درصد این مبلغ را پوشش می‌داد، اما با پروتکل‌های جدید و انتخاب روش مناسب تجویز، این حمایت به 80 درصد افزایش یافته است. البته دکتر امامی رضوی، جزئیات دقیقی از نحوه این حمایت و دریافت این حمایت از سوی بیماران عنوان نکرده بود.

اما نکته حائز اهمیت در این زمینه آن است که اگر مسئولان بهداشت و درمان می‌دانستند در فاصله زمانی تصویب تا اجرای چنین حمایت‌هایی چه تعداد بیمار جان خود را از دست می‌دهند، قطعاً اجرای چنین مصوباتی را به محض تصویب، الزامی عنوان می‌کردند.

ضمن این که سرطان سینه که امروزه به عنوان شایع‌ترین سرطان مبتلا به زنان ایرانی شناخته می‌شود، سالانه هفت هزار قربانی در کشور می‌گیرد و با وجود همه تلاش‌های نظام‌های درمانی، همچنان آمار ابتلا به این سرطان در کشور بالا است.

دکتر محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان پستان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره به خبرنگار می‌گوید: سالانه 8 هزار و 500 ابتلای جدید به سرطان سینه در کشور داریم. به عبارتی در سال 30 نفر در 100 هزار نفر به این سرطان مبتلا می‌شوند، این در حالی است که هنوز این آمار در کشور ما 5/2 برابر کمتر از کشورهای صنعتی است.

وی سن را مهمترین عامل رشد آمار سرطان سینه در کشور اعلام و اظهار می‌کند: با توجه به این که طول عمر زنان در کشور به 74 سال رسیده در نتیجه آمار ابتلا به سرطان سینه هم سال به سال در حال افزایش بوده و بیشترین میزان رشد را در بین سرطان‌های دیگر به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ازدواج نکردن، باردار نشدن و شیر ندادن از ریزفاکتورهای ابتلا به سرطان سینه است، می‌افزاید: به علاوه سابقه خانوادگی احتمال ابتلا به این سرطان را 2 تا 5 برابر افزایش می‌دهد. ضمن اینکه تغذیه نامناسب و چاقی، نداشتن فعالیت فیزیکی، مصرف بی‌علت هورمون، استعمال دخانیات و الکل هم در ابتلا به این سرطان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

دکتر اکبری با بیان این که مبتلایان به سرطان در ایران در مقایسه با سایر کشورها 5 سال جوان‌تر هستند، اظهار می‌کند: این بیماری در میان 45 تا 55 ساله‌ها شایع‌تر بوده و جوان بودن مبتلایان، امکان تست ماموگرافی برای تشخیص بموقع بیماری را با مشکل مواجه کرده و متأسفانه هنوز استاندارد تشخیص این بیماری در کشور تدوین نشده است به عبارتی ماموگرافی تا 15 درصد احتمال خطا دارد، در حالی که در ایران این آمار گاه به 30 درصد خطا هم می‌رسد.

به گفته وی مشکل دستگاه‌های ماموگرافی و نیاز مداوم آنها به کالیبره و تنظیم شدن از دیگر مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد. استفاده نامناسب از دستگاه‌ها هم از دیگر مسائلی است که نیاز ما را به استانداردهای ماموگرافی آشکار می‌کند.

وی با تأکید بر این که افراد دارای ریزفاکتور سرطان سینه، کسانی که باردار نشده اند یا سابقه فامیلی ابتلا به این سرطان را داشته‌اند، باید هر یک تا سه سال برای ماموگرافی مراجعه کنند، می‌گوید: برای کسانی که این ریزفاکتورها را نداشته‌اند، نیازی نیست تا زودتر از سه سال یک بار برای ماموگرافی مراجعه کنند. به علاوه کسانی که بارداری و زایمان داشته‌اند هم باید از 45 سالگی به بعد به پزشک مراجعه کنند.

وی درباره ضرورت حمایت‌های بیمه‌ای از مبتلایان به سرطان سینه تأکید می‌کند: با جراحی تا 60 درصد می‌توان سینه را حفظ کرد و در 40 درصد موارد باید سینه را برداشت، متأسفانه درمان‌های مرتبط با حفظ سینه و غدد لنفاوی زیربغل، زیر پوشش بیمه نیست در حالی که هم جراح وقت زیادی برای این کار می‌گذارد و هم بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هزینه بیشتری در این باره صرف می‌کنند و همه این درمان‌ها از نظر روحی، روانی، اجتماعی و خانوادگی ضربه جبران‌ناپذیری به جامعه متحمل می‌کند. در کنار همه این مشکلات داروهای شیمیایی این بیماران وارداتی و این امر هزینه بسیاری بر بیماران تحمیل می‌کند.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان پستان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 20 درصد بیماران نیاز به داروهای گران شیمیایی که دوره درمانی آن 70 میلیون تومان هزینه دارد، دارند در حالی که از این میان 7 درصد افراد سود مطلق از درمان می‌برند یعنی اگر قرار است سه سال زندگی کنند، 6درصد ضرب در سه سال بیشتر زندگی می‌کنند و در اصل این داروها 3 تا 7 ماه عود بیماری مبتلایان به سرطان سینه را عقب می‌اندازد و متأسفانه ما به علت نداشتن استانداردهای مشخص در درمان سرطان سینه این مسائل را به بیماران توضیح نمی‌دهیم و آنها را متحمل 7 میلیون تومان هزینه می‌کنیم.

وی اذعان می‌کند: از سویی هم اکنون عدالت در بهره‌مندی از درمان برای مبتلایان به سرطان سینه رعایت نمی‌شود و گاه بسیاری از بیمارانی که نیاز به دارو و درمان خاصی دارند، از آن بی‌بهره می‌مانند. ضمن اینکه به هیچوجه نمی‌توان از اهمیت مشاوره‌های روانشناسی برای مبتلایان به این بیماری غافل ماند. لذا ما نیازمند مراکز جامع کنترل و درمان سرطان سینه و تدوین راهنمای بالینی درمان این بیماران در کشور هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha