سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89051

پایتخت و البته کلانشهرهای بزرگ کشور بویژه اصفهان و تبریز در هفته‌های اخیر شرایط بغرنجی را پشت‌سر گذاشته‌اند، آلودگی هوا امسال زودتر از هر زمان دیگری به سراغ شهروندان این کلانشهرها آمد تا نشان دهد مسئله آلودگی یک معضل همیشگی و پایدار است و حتی اگر فصلی با بارش زیادی نیز همراه بود، دلیلی بر محو آلودگی هوا برای همیشه نیست.

سلامت نیوز : پایتخت و البته کلانشهرهای بزرگ کشور بویژه اصفهان و تبریز در هفته‌های اخیر شرایط بغرنجی را پشت‌سر گذاشته‌اند، آلودگی هوا امسال زودتر از هر زمان دیگری به سراغ شهروندان این کلانشهرها آمد تا نشان دهد مسئله آلودگی یک معضل همیشگی و پایدار است و حتی اگر فصلی با بارش زیادی نیز همراه بود، دلیلی بر محو آلودگی هوا برای همیشه نیست.
به نوشته روزنامه ایران مهم‌ترین علت آن هم تردد بیش از 3 میلیون خودرو و بی‌مبالاتی شهروندان در استفاده از خودروهای شخصی و البته توسعه‌نیافتگی سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ است.

محمدحسین اردشیری، مدیرکل HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) وزارت نفت در گفت‌وگو با با تأکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 60 درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه شخصی و عمومی است، می‌گوید: فرآورده‌های نفتی سوخت کشور شامل بنزین، نفت گاز (گازوئیل) و سوخت جت است که متأسفانه بیشترین آلودگی‌ها نیز مرتبط با سوخت بنزین و نفت گاز ناشی از خودروهاست. بر این اساس وزارت نفت از پنج سال گذشته تاکنون شروع به نوسازی، بهسازی و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های تولید سوخت کرده است.

وی با اشاره به ساخت دو پالایشگاه نوساز در اراک و بندرعباس می‌افزاید: این دو پالایشگاه هم‌اکنون دارای طرح توسعه‌ای هستند، اما در بعضی پالایشگاه‌های دیگر عملیات بهینه‌سازی به پایان رسیده و در بعضی دیگر نیز در دست انجام است.

اردشیری تأکید می‌کند که سوخت خودروها و البته خود خودروها باید براساس استاندارد یورو 5 و یورو 4 تولید و ساخته شود، چرا که این دو فاکتور در ایجاد آلودگی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.
وی توضیح می‌دهد: در حال حاضر همه پالایشگاه‌های کشور اعم از دو پالایشگاه نوساز، سوخت یورو 2 تولید می‌کنند که با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، به‌تدریج تولید سوخت کشور از یورو 2 به یورو 5 ارتقا می‌یابد.

مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست وزارت نفت با اشاره به اینکه پالایشگاه اراک از دو ماه پیش به بهره‌برداری رسیده و راه‌اندازی شده است، می‌گوید: پالایشگاه تهران نیز هم‌اکنون 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا یکی - دو ماه آینده به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد، با آغاز به کار این پالایشگاه همه تهران تحت پوشش آن قرار می‌گیرد. علاوه بر این پالایشگاه بندرعباس و لاوان نیز اوایل سال آینده آغاز به کار خواهند کرد.

اردشـیـری تصـریـح می‌کند: براساس برنامه کلی وزارت نفت امسال 3 پالایشگاه اراک، تهران و لاوان راه‌اندازی خواهند شد.

به گفته وی، در حال حاضر 9 پالایشگاه در سراسر کشور وجود دارد که پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس نیز پس از ساخت به این آمار اضافه می‌شود، این پالایشگاه هم‌اکنون در دست ساخت است و اواسط سال 92 به بهره‌برداری می‌رسد، قرار است این پالایشگاه حدود 35 میلیون لیتر بنزین مطابق با استانداردهای یورو 5 تولید کند.
اردشیری ادامه می‌دهد که این پالایشگاه هم‌اکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی می‌گوید: با راه‌اندازی این پالایشگاه در بندرعباس، تعداد پالایشگاه‌های کشور به عدد 10 می‌رسد، البته 6 پالایشگاه دیگر نیز در مرحله طراحی قرار دارد که با احتساب این 6 عدد، آمار پالایشگاه‌ها در سراسر کشور به عدد 16 خواهد رسید.

اردشیری ادامه می‌دهد: همچنین از 9 پالایشگاه موجود در کشور، عملیات بهسازی 3 پالایشگاه (اراک، تهران و لاوان) تا پایان امسال به پایان می‌رسد و بنابراین، این پالایشگاه‌ها می‌توانند سوخت یورو 5 تولید کنند. البته در حال حاضر سوخت همه پالایشگاه‌های کشور یورو 2 است، اما ما این نوید را به مردم می‌دهیم که تا پایان سال 91 همه پالایشگاه‌های موجود در کشور سوخت یورو 5 تولید خواهند کرد.
به‌طور حتم بسیاری از مردم فقط عناوین یورو 2 و یورو 5 را شنیده‌اند و احتمالاً نمی‌دانند که با ارتقای کیفیت سوخت از یورو 2 به یورو 5 چه تحول بزرگی در حوزه آلودگی هوا اتفاق می‌افتد. در این‌باره از اردشیری سؤال می‌کنیم و او این‌گونه پاسخ می‌دهد: در صورتی که سوخت خودروها از 2 به 5 ارتقا یابد میزان گوگرد موجود که یکی از آلاینده‌های اصلی سوخت محسوب می‌شود، از 6 تا 8 هزار ppm به 10 ppm و به عبارتی صفر می‌رسد و این یعنی اینکه ما دیگر شاهد آلودگی گوگرد در سراسر کشور نخواهیم بود و با این توصیف یکی از مهم‌ترین آلودگی‌ها از هوا محو خواهد شد.

وی می‌گوید: در هوای آلوده املاح دیگری نیز مثل بنزن وجود دارد که ناشی از کیفیت پائین سوخت در کشور است، با ارتقای کیفیت سوخت این املاح نیز هر چند اندک، اما کاهش می‌یابد. هم اکنون سوختی که در کشورهای توسعه یافته تولید و پخش می‌شود مطابق با یورو 5 است. به همین علت نیز آلودگی این کشورها براثر سوخت بسیار پائین است، بنابراین با ارتقای کیفیت سوخت در کشور آلودگی هوای کلانشهرها از اوایل سال آینده بشدت کاهش می‌یابد. از طرفی با بالارفتن کیفیت سوخت هواپیما میزان آلودگی ناشی از آن نیز پائین می‌آید، البته این آلودگی در حد چشمگیر نیست، اما در هر صورت تأثیرگذار است.

اردشیری باردیگر تأکید می‌کند که بحث تولید سوخت مطابق با یورو 5 به تدریج اتفاق می‌افتد، به طوری که در اوایل سال آینده، تهران و 6 ماه اول سال، دیگر کلانشهرهای کشور را شامل می‌شود و تا پایان سال 91 نیز سوخت همه شهرهای بزرگ کشور مطابق با یورو 5 خواهد بود.

مدیرکل HSE وزارت نفت معتقد است که باید حتماً در کنار افزایش کیفیت سوخت، کیفیت خودروهای تولید داخل نیز ارتقا یابد، چرا که سوخت و خودرو مکمل یکدیگر هستند و در صورتی که خودروسازها به تکلیف خود در این زمینه عمل نکنند، نتیجه کار مطلوب نخواهد بود و البته شما تصور کنید روزی را که سوخت مطابق با استاندارد یورو 5 و خودروها نیز مطابق با استاندارد یورو 4 تولید شود به طور حتم آن روز، روز پاک و بدون آلایندگی برای شهروندان خواهد بود!

اردشیری درباره اعتبار پیش بینی شده برای بهسازی، بازسازی و بهینه سازی پالایشگاه‌های موجود در کشور می‌گوید: کل اعتبار موجود برای پروژه بهسازی، بهینه سازی و بازسازی پالایشگاه‌های کشور، 16 میلیارد دلار بوده که تاکنون حدود 8 تا 10 میلیارد دلار آن برای پیشرفت بعضی پروژه‌ها هزینه شده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha