چند سالی است بحث وجود اعتیاد در مدارس مطرح می‌شود اما وزیر آموزش و پرورش یک تنه در مقابل کارشناسان و رسانه‌ها ایستاده است و هر بار این مسئله را یا تکذیب می‌کند یا می‌گوید آمارش را اعلام می‌کنیم. استدلال حمید رضا بابایی هم این است که «من نمی‌توانم با اعلام این مسائل، کار آموزش و پرورش را زیر سئوال ببرم. سابق بر این نیز از این نگاه می‌گفتند. من از کیان خانواده بزرگ آموزش و پرورش دفاع می‌کنم که بگویم مدرسه امن است. اگر بگویم امن نیست، چه چیزی دیگر برای آموزش و پرورش می‌ماند؟ مسائل زیادی از جمله اقتصادی، اجتماعی و فردی وجود دارد که باعث این موضوع می‌شود. ما هیچ گاه اعتیاد را تکذیب نکرده‌ایم. ولی آمار را باید با دلیل ارائه کرد.» حالا مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر به میدان آمده و می‌گوید دسترسی دانش‌آموزان به قرص‌های روانگردان و شیشه تهدیدآمیز است.

سلامت نیوز :چند سالی است بحث وجود اعتیاد در مدارس مطرح می‌شود اما وزیر آموزش و پرورش یک تنه در مقابل کارسناسان و رسانه‌ها ایستاده است و هر بار این مسئله را یا تکذیب می‌کند یا می‌گوید آمارش را اعلام می‌کنیم. استدلال حمید رضا بابایی هم این است که «من نمی‌توانم با اعلام این مسائل، کار آموزش و پرورش را زیر سئوال ببرم. سابق بر این نیز از این نگاه می‌گفتند. من از کیان خانواده بزرگ آموزش و پرورش دفاع می‌کنم که بگویم مدرسه امن است. اگر بگویم امن نیست، چه چیزی دیگر برای آموزش و پرورش می‌ماند؟ مسائل زیادی از جمله اقتصادی، اجتماعی و فردی وجود دارد که باعث این موضوع می‌شود. ما هیچ گاه اعتیاد را تکذیب نکرده‌ایم. ولی آمار را باید با دلیل ارائه کرد.» حالا مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر به میدان آمده و می‌گوید دسترسی دانش‌آموزان به قرص‌های روانگردان و شیشه تهدیدآمیز است.

به نوشته روزنامه تهران امروز محمدمسعود زاهدیان اعتقاد دارد وزارت آموزش و پرورش با کتمان کردن اطلاعات مشکل را پیچیده‌تر می‌کند: «وزارت آموزش‌وپرورش باید پاسخگوی مواد مخدر پخش شده در مدارس باشد. اگرچه آلودگی مدارس به مواد مخدر درصد کمی دارد اما با توجه به آسیب‌پذیری بالای جمعیت جوان و تغییر رویکرد استفاده از مواد مخدر و روان‌گردها، وجود مواد صنعتی در مدارس آسیب‌ها را در جامعه افزایش می‌دهد.» در حالی که آقای وزیر اعتقاد دارد نباید آماری از وضعیت اعتیاد دانش‌آموزان منتشر شود، مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگوی آلودگی مدارس به مواد اعتیادآور باشد: « در حالی که این وزارتخانه مسئول اعلام وضعیت مدارس است، باید با ارائه اطلاعات، آگاهی مردم را در این زمینه بالاتر ببرد تا آنها نیز با سطح آگاهی واقعی، در روند سالم‌سازی مدارس از اعتیاد نیز به ما کمک کند اما این در حالی است که کتمان کردن اطلاعات مشکل را پیچیده‌تر می‌کنند.

نیروی انتظامی در چارچوب مدارس نباید به برخورد انتظامی بپردازد. نوع برخورد با مدارس در سطح آموزش و پرورش و کاملا فرهنگی و پرورشی است.‌» زاهدیان پیچیدن نسخه فرهنگی برای مدارس را راهکار اساسی حل این موضوع می‌داند: «درصد کشف مواد مخدر در مدارس، ناچیز و در حد مصرف فردی بوده است که مقابله با آن نیز از طریق برخوردهای انضباطی در مدارس انجام شود و مراکز انتظامی و پلیس مواد مخدر نیز عوامل توزیع آن را شناسایی و برخورد کنند. هوشیاری و آگاهی خانواده‌ها، اولیای مدارس و مربیان باید به قدری بالا باشد که در صورت مشاهده با اقدامات مناسب هم فرد را به سمت سلامتی سوق بدهند و هم از آلودگی سایر دانش‌آموزان جلوگیری شود. با توجه به قرار گرفتن دبیرستانی‌ها در سن بلوغ باید رفتار و دوستان او توسط خانواده رصد شود.» حالا باید منتظر ماند و دید که آقای وزیر همچنان بر پاک کردن صورت مسئله تاکید دارد یا بالاخره با قبول واقعیت به فکر چاره‌ای برای حل مشکل رسوخ اعتیاد و افزایش آن بین دانش‌آموزان خواهد افتاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha